Produktspesialisten fra Mercedes-Benz har nettopp forsert et bratt heng, på siden av anlegget «Snø» i Lørenskog. Vitoen klatret rett opp, uten anstrengelse.
Kanskje en selvfølge for de som er kjent med 4MATIC, men det var ikke slik fra starten.
Mercedes-Benz sitt patenterte firehjulstrekksystem har eksistert siden 90-tallet. Sett i bakspeilet var ikke den første generasjonen voldsomt mye å skryte av.
– Det fungerte egentlig ganske dårlig i starten, innrømmer Arne Sørli, teknisk sjef i Mercedes-Benz.
De første generasjonene hadde mye mekanikk og hydraulikk. Overgangen fra mekanisk til elektronisk styring revolusjonerte på mange måter systemet. Først sett på GLK tidlig på 2010-tallet.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre, sier Sørli.
– Det har blitt finpusset gjennom mange bilmodeller. Det presterer veldig godt med presis elektronikk og god sensorikk, fortsetter han.
MATIC er et permanent firehjulstrekk-system som gir hvert enkelt hjul den korrekte mengden kraft til enhver tid. Dersom du mister trekkraft på det ene hjulet, kobler den automatisk inn litt mer kraft på det samme hjulet for å ha god stabilitet på veien hele tiden. Dette styres ved hjelp av elektronikk, ikke fysisk kompliserte løsninger.
Mekanisk er det svært enkelt. Det er designet på en måte som minimerer faren for feil, sier den tekniske sjefen.
Systemet er helt automatisk. Det er ingenting føreren kan aktivere, eller skru av. Det er bare der, hele tiden. Det at det er elektronisk regulert gjennom bremseinngrep, gjør at én ting er viktig.
– Du må la systemet jobbe. Bremseinngrep vil stjele litt av momentet, så det å være litt bestemt på gassen er en forutsetning for å få god fremdrift, forklarer Sørli.
Et elektronisk system som 4MATIC har en sikkerhetsgevinst fremfor et system som kobler inn. Særlig i svinger, nedoverbakker eller under vanskelige kjøreforhold.
– Et firehjulstrekksystem som dette er tryggere enn systemer som kobler inn. Du vil ha så godt veigrep som mulig, da er det en fordel å ha åpne differensialer, uten inngrep fra bilen før det slipper, sier Sørli.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre.
Arne Sørli, teknisk sjef, Mercedes-Benz.
Systemet monteres ved Mercedes-Benz sine fabrikker. Det at det ikke er et ettermontert system gir noen relativt store fordeler for deledistribusjon og verksted. Ikke minst er det et kvalitetsstempel at det er bilprodusenten, ikke påbyggeren, som har kontrollen.
– Når en bil blir gjennomtestet av fabrikk ender du som regel opp med en helt annen kvalitet, mener den tekniske sjefen.
Det er i det hele tatt flest fordeler, men for noen kan det være et poeng å ha en så enkel bil som mulig. Selv om systemet er såre enkelt i sin konstruksjon, består det selvfølgelig av noen komponenter. Arne Sørli må tenke litt før han finner potensielle ulemper med 4MATIC.
– Du mister noe svingradius, og systemet er ikke så veldig egnet om du skal bruke bilen som traktor. Da er det bedre med mekaniske sperrer, og slikt, men til vanlig har systemet vist seg å være veldig bra, sier han.
På Vito finner vi 4MATIC-systemet som har vært kjent fra Mercedes sine personbiler gjennom mange år. Tidligere utgaver av Vito hadde mye av momentet til bakhjulene, og problemer med å overføre til forhjulene.
– Det var ikke nok bremsekapasitet bak, ikke nok moment fra motor for å kunne skyve så mye moment til forakselen, forklarer Sørli.
I dag er Vito og 4MATIC en meget god match. Firehjulstrekk er og blir populært i Norge.
– Det har å gjøre med fremkommelighet, til dels sikkerhet, men i stor grad komfort. Du slipper å planlegge, eller tenke over det. Du kommer deg fram, sier Sørli.
Vi beveger oss tilbake til bakken ved «Snø».
– Dette er nok den bratteste bakken jeg har testet. Vi får prøve å utfordre bilen litt her, sier en litt spent Hussain.
– Jeg gir bare jevn akselerasjon, og lar bilen og 4MATICen jobbe av seg selv. Det eneste jeg gjør nå er å gasse, forklarer han på vei opp.
Produktspesialisten snakker, nær sagt selvsagt, varmt om 4MATIC-systemet, men latteren på vei over bakketoppen er ikke til å ta feil av.
Gleden er genuin.
– Vi kom oss opp! Hehehe!
Produktspesialisten fra Mercedes-Benz har nettopp forsert et bratt heng, på siden av anlegget «Snø» i Lørenskog. Vitoen klatret rett opp, uten anstrengelse.
Kanskje en selvfølge for de som er kjent med 4MATIC, men det var ikke slik fra starten.
Mercedes-Benz sitt patenterte firehjulstrekksystem har eksistert siden 90-tallet. Sett i bakspeilet var ikke den første generasjonen voldsomt mye å skryte av.
– Det fungerte egentlig ganske dårlig i starten, innrømmer Arne Sørli, teknisk sjef i Mercedes-Benz.
De første generasjonene hadde mye mekanikk og hydraulikk. Overgangen fra mekanisk til elektronisk styring revolusjonerte på mange måter systemet. Først sett på GLK tidlig på 2010-tallet.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre, sier Sørli.
– Det har blitt finpusset gjennom mange bilmodeller. Det presterer veldig godt med presis elektronikk og god sensorikk, fortsetter han.
MATIC er et permanent firehjulstrekk-system som gir hvert enkelt hjul den korrekte mengden kraft til enhver tid. Dersom du mister trekkraft på det ene hjulet, kobler den automatisk inn litt mer kraft på det samme hjulet for å ha god stabilitet på veien hele tiden. Dette styres ved hjelp av elektronikk, ikke fysisk kompliserte løsninger.
Mekanisk er det svært enkelt. Det er designet på en måte som minimerer faren for feil, sier den tekniske sjefen.
Systemet er helt automatisk. Det er ingenting føreren kan aktivere, eller skru av. Det er bare der, hele tiden. Det at det er elektronisk regulert gjennom bremseinngrep, gjør at én ting er viktig.
– Du må la systemet jobbe. Bremseinngrep vil stjele litt av momentet, så det å være litt bestemt på gassen er en forutsetning for å få god fremdrift, forklarer Sørli.
Et elektronisk system som 4MATIC har en sikkerhetsgevinst fremfor et system som kobler inn. Særlig i svinger, nedoverbakker eller under vanskelige kjøreforhold.
– Et firehjulstrekksystem som dette er tryggere enn systemer som kobler inn. Du vil ha så godt veigrep som mulig, da er det en fordel å ha åpne differensialer, uten inngrep fra bilen før det slipper, sier Sørli.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre.
Arne Sørli, teknisk sjef, Mercedes-Benz.
Systemet monteres ved Mercedes-Benz sine fabrikker. Det at det ikke er et ettermontert system gir noen relativt store fordeler for deledistribusjon og verksted. Ikke minst er det et kvalitetsstempel at det er bilprodusenten, ikke påbyggeren, som har kontrollen.
– Når en bil blir gjennomtestet av fabrikk ender du som regel opp med en helt annen kvalitet, mener den tekniske sjefen.
Det er i det hele tatt flest fordeler, men for noen kan det være et poeng å ha en så enkel bil som mulig. Selv om systemet er såre enkelt i sin konstruksjon, består det selvfølgelig av noen komponenter. Arne Sørli må tenke litt før han finner potensielle ulemper med 4MATIC.
– Du mister noe svingradius, og systemet er ikke så veldig egnet om du skal bruke bilen som traktor. Da er det bedre med mekaniske sperrer, og slikt, men til vanlig har systemet vist seg å være veldig bra, sier han.
På Vito finner vi 4MATIC-systemet som har vært kjent fra Mercedes sine personbiler gjennom mange år. Tidligere utgaver av Vito hadde mye av momentet til bakhjulene, og problemer med å overføre til forhjulene.
– Det var ikke nok bremsekapasitet bak, ikke nok moment fra motor for å kunne skyve så mye moment til forakselen, forklarer Sørli.
I dag er Vito og 4MATIC en meget god match. Firehjulstrekk er og blir populært i Norge.
– Det har å gjøre med fremkommelighet, til dels sikkerhet, men i stor grad komfort. Du slipper å planlegge, eller tenke over det. Du kommer deg fram, sier Sørli.
Vi beveger oss tilbake til bakken ved «Snø».
– Dette er nok den bratteste bakken jeg har testet. Vi får prøve å utfordre bilen litt her, sier en litt spent Hussain.
– Jeg gir bare jevn akselerasjon, og lar bilen og 4MATICen jobbe av seg selv. Det eneste jeg gjør nå er å gasse, forklarer han på vei opp.
Produktspesialisten snakker, nær sagt selvsagt, varmt om 4MATIC-systemet, men latteren på vei over bakketoppen er ikke til å ta feil av.
Gleden er genuin.
– Vi kom oss opp! Hehehe!
Produktspesialisten fra Mercedes-Benz har nettopp forsert et bratt heng, på siden av anlegget «Snø» i Lørenskog. Vitoen klatret rett opp, uten anstrengelse.
Kanskje en selvfølge for de som er kjent med 4MATIC, men det var ikke slik fra starten.
Mercedes-Benz sitt patenterte firehjulstrekksystem har eksistert siden 90-tallet. Sett i bakspeilet var ikke den første generasjonen voldsomt mye å skryte av.
– Det fungerte egentlig ganske dårlig i starten, innrømmer Arne Sørli, teknisk sjef i Mercedes-Benz.
De første generasjonene hadde mye mekanikk og hydraulikk. Overgangen fra mekanisk til elektronisk styring revolusjonerte på mange måter systemet. Først sett på GLK tidlig på 2010-tallet.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre, sier Sørli.
– Det har blitt finpusset gjennom mange bilmodeller. Det presterer veldig godt med presis elektronikk og god sensorikk, fortsetter han.
MATIC er et permanent firehjulstrekk-system som gir hvert enkelt hjul den korrekte mengden kraft til enhver tid. Dersom du mister trekkraft på det ene hjulet, kobler den automatisk inn litt mer kraft på det samme hjulet for å ha god stabilitet på veien hele tiden. Dette styres ved hjelp av elektronikk, ikke fysisk kompliserte løsninger.
Mekanisk er det svært enkelt. Det er designet på en måte som minimerer faren for feil, sier den tekniske sjefen.
Systemet er helt automatisk. Det er ingenting føreren kan aktivere, eller skru av. Det er bare der, hele tiden. Det at det er elektronisk regulert gjennom bremseinngrep, gjør at én ting er viktig.
– Du må la systemet jobbe. Bremseinngrep vil stjele litt av momentet, så det å være litt bestemt på gassen er en forutsetning for å få god fremdrift, forklarer Sørli.
Et elektronisk system som 4MATIC har en sikkerhetsgevinst fremfor et system som kobler inn. Særlig i svinger, nedoverbakker eller under vanskelige kjøreforhold.
– Et firehjulstrekksystem som dette er tryggere enn systemer som kobler inn. Du vil ha så godt veigrep som mulig, da er det en fordel å ha åpne differensialer, uten inngrep fra bilen før det slipper, sier Sørli.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre.
Arne Sørli, teknisk sjef, Mercedes-Benz.
Systemet monteres ved Mercedes-Benz sine fabrikker. Det at det ikke er et ettermontert system gir noen relativt store fordeler for deledistribusjon og verksted. Ikke minst er det et kvalitetsstempel at det er bilprodusenten, ikke påbyggeren, som har kontrollen.
– Når en bil blir gjennomtestet av fabrikk ender du som regel opp med en helt annen kvalitet, mener den tekniske sjefen.
Det er i det hele tatt flest fordeler, men for noen kan det være et poeng å ha en så enkel bil som mulig. Selv om systemet er såre enkelt i sin konstruksjon, består det selvfølgelig av noen komponenter. Arne Sørli må tenke litt før han finner potensielle ulemper med 4MATIC.
– Du mister noe svingradius, og systemet er ikke så veldig egnet om du skal bruke bilen som traktor. Da er det bedre med mekaniske sperrer, og slikt, men til vanlig har systemet vist seg å være veldig bra, sier han.
På Vito finner vi 4MATIC-systemet som har vært kjent fra Mercedes sine personbiler gjennom mange år. Tidligere utgaver av Vito hadde mye av momentet til bakhjulene, og problemer med å overføre til forhjulene.
– Det var ikke nok bremsekapasitet bak, ikke nok moment fra motor for å kunne skyve så mye moment til forakselen, forklarer Sørli.
I dag er Vito og 4MATIC en meget god match. Firehjulstrekk er og blir populært i Norge.
– Det har å gjøre med fremkommelighet, til dels sikkerhet, men i stor grad komfort. Du slipper å planlegge, eller tenke over det. Du kommer deg fram, sier Sørli.
Vi beveger oss tilbake til bakken ved «Snø».
– Dette er nok den bratteste bakken jeg har testet. Vi får prøve å utfordre bilen litt her, sier en litt spent Hussain.
– Jeg gir bare jevn akselerasjon, og lar bilen og 4MATICen jobbe av seg selv. Det eneste jeg gjør nå er å gasse, forklarer han på vei opp.
Produktspesialisten snakker, nær sagt selvsagt, varmt om 4MATIC-systemet, men latteren på vei over bakketoppen er ikke til å ta feil av.
Gleden er genuin.
– Vi kom oss opp! Hehehe!
Produktspesialisten fra Mercedes-Benz har nettopp forsert et bratt heng, på siden av anlegget «Snø» i Lørenskog. Vitoen klatret rett opp, uten anstrengelse.
Kanskje en selvfølge for de som er kjent med 4MATIC, men det var ikke slik fra starten.
Mercedes-Benz sitt patenterte firehjulstrekksystem har eksistert siden 90-tallet. Sett i bakspeilet var ikke den første generasjonen voldsomt mye å skryte av.
– Det fungerte egentlig ganske dårlig i starten, innrømmer Arne Sørli, teknisk sjef i Mercedes-Benz.
De første generasjonene hadde mye mekanikk og hydraulikk. Overgangen fra mekanisk til elektronisk styring revolusjonerte på mange måter systemet. Først sett på GLK tidlig på 2010-tallet.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre, sier Sørli.
– Det har blitt finpusset gjennom mange bilmodeller. Det presterer veldig godt med presis elektronikk og god sensorikk, fortsetter han.
MATIC er et permanent firehjulstrekk-system som gir hvert enkelt hjul den korrekte mengden kraft til enhver tid. Dersom du mister trekkraft på det ene hjulet, kobler den automatisk inn litt mer kraft på det samme hjulet for å ha god stabilitet på veien hele tiden. Dette styres ved hjelp av elektronikk, ikke fysisk kompliserte løsninger.
Mekanisk er det svært enkelt. Det er designet på en måte som minimerer faren for feil, sier den tekniske sjefen.
Systemet er helt automatisk. Det er ingenting føreren kan aktivere, eller skru av. Det er bare der, hele tiden. Det at det er elektronisk regulert gjennom bremseinngrep, gjør at én ting er viktig.
– Du må la systemet jobbe. Bremseinngrep vil stjele litt av momentet, så det å være litt bestemt på gassen er en forutsetning for å få god fremdrift, forklarer Sørli.
Et elektronisk system som 4MATIC har en sikkerhetsgevinst fremfor et system som kobler inn. Særlig i svinger, nedoverbakker eller under vanskelige kjøreforhold.
– Et firehjulstrekksystem som dette er tryggere enn systemer som kobler inn. Du vil ha så godt veigrep som mulig, da er det en fordel å ha åpne differensialer, uten inngrep fra bilen før det slipper, sier Sørli.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre.
Arne Sørli, teknisk sjef, Mercedes-Benz.
Systemet monteres ved Mercedes-Benz sine fabrikker. Det at det ikke er et ettermontert system gir noen relativt store fordeler for deledistribusjon og verksted. Ikke minst er det et kvalitetsstempel at det er bilprodusenten, ikke påbyggeren, som har kontrollen.
– Når en bil blir gjennomtestet av fabrikk ender du som regel opp med en helt annen kvalitet, mener den tekniske sjefen.
Det er i det hele tatt flest fordeler, men for noen kan det være et poeng å ha en så enkel bil som mulig. Selv om systemet er såre enkelt i sin konstruksjon, består det selvfølgelig av noen komponenter. Arne Sørli må tenke litt før han finner potensielle ulemper med 4MATIC.
– Du mister noe svingradius, og systemet er ikke så veldig egnet om du skal bruke bilen som traktor. Da er det bedre med mekaniske sperrer, og slikt, men til vanlig har systemet vist seg å være veldig bra, sier han.
På Vito finner vi 4MATIC-systemet som har vært kjent fra Mercedes sine personbiler gjennom mange år. Tidligere utgaver av Vito hadde mye av momentet til bakhjulene, og problemer med å overføre til forhjulene.
– Det var ikke nok bremsekapasitet bak, ikke nok moment fra motor for å kunne skyve så mye moment til forakselen, forklarer Sørli.
I dag er Vito og 4MATIC en meget god match. Firehjulstrekk er og blir populært i Norge.
– Det har å gjøre med fremkommelighet, til dels sikkerhet, men i stor grad komfort. Du slipper å planlegge, eller tenke over det. Du kommer deg fram, sier Sørli.
Vi beveger oss tilbake til bakken ved «Snø».
– Dette er nok den bratteste bakken jeg har testet. Vi får prøve å utfordre bilen litt her, sier en litt spent Hussain.
– Jeg gir bare jevn akselerasjon, og lar bilen og 4MATICen jobbe av seg selv. Det eneste jeg gjør nå er å gasse, forklarer han på vei opp.
Produktspesialisten snakker, nær sagt selvsagt, varmt om 4MATIC-systemet, men latteren på vei over bakketoppen er ikke til å ta feil av.
Gleden er genuin.
– Vi kom oss opp! Hehehe!
Produktspesialisten fra Mercedes-Benz har nettopp forsert et bratt heng, på siden av anlegget «Snø» i Lørenskog. Vitoen klatret rett opp, uten anstrengelse.
Kanskje en selvfølge for de som er kjent med 4MATIC, men det var ikke slik fra starten.
Mercedes-Benz sitt patenterte firehjulstrekksystem har eksistert siden 90-tallet. Sett i bakspeilet var ikke den første generasjonen voldsomt mye å skryte av.
– Det fungerte egentlig ganske dårlig i starten, innrømmer Arne Sørli, teknisk sjef i Mercedes-Benz.
De første generasjonene hadde mye mekanikk og hydraulikk. Overgangen fra mekanisk til elektronisk styring revolusjonerte på mange måter systemet. Først sett på GLK tidlig på 2010-tallet.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre, sier Sørli.
– Det har blitt finpusset gjennom mange bilmodeller. Det presterer veldig godt med presis elektronikk og god sensorikk, fortsetter han.
MATIC er et permanent firehjulstrekk-system som gir hvert enkelt hjul den korrekte mengden kraft til enhver tid. Dersom du mister trekkraft på det ene hjulet, kobler den automatisk inn litt mer kraft på det samme hjulet for å ha god stabilitet på veien hele tiden. Dette styres ved hjelp av elektronikk, ikke fysisk kompliserte løsninger.
Mekanisk er det svært enkelt. Det er designet på en måte som minimerer faren for feil, sier den tekniske sjefen.
Systemet er helt automatisk. Det er ingenting føreren kan aktivere, eller skru av. Det er bare der, hele tiden. Det at det er elektronisk regulert gjennom bremseinngrep, gjør at én ting er viktig.
– Du må la systemet jobbe. Bremseinngrep vil stjele litt av momentet, så det å være litt bestemt på gassen er en forutsetning for å få god fremdrift, forklarer Sørli.
Et elektronisk system som 4MATIC har en sikkerhetsgevinst fremfor et system som kobler inn. Særlig i svinger, nedoverbakker eller under vanskelige kjøreforhold.
– Et firehjulstrekksystem som dette er tryggere enn systemer som kobler inn. Du vil ha så godt veigrep som mulig, da er det en fordel å ha åpne differensialer, uten inngrep fra bilen før det slipper, sier Sørli.
– Jeg husker vi ble helt «blown away» av hva GLK klarte. Etter det har 4MATIC bare blitt bedre og bedre.
Arne Sørli, teknisk sjef, Mercedes-Benz.
Systemet monteres ved Mercedes-Benz sine fabrikker. Det at det ikke er et ettermontert system gir noen relativt store fordeler for deledistribusjon og verksted. Ikke minst er det et kvalitetsstempel at det er bilprodusenten, ikke påbyggeren, som har kontrollen.
– Når en bil blir gjennomtestet av fabrikk ender du som regel opp med en helt annen kvalitet, mener den tekniske sjefen.
Det er i det hele tatt flest fordeler, men for noen kan det være et poeng å ha en så enkel bil som mulig. Selv om systemet er såre enkelt i sin konstruksjon, består det selvfølgelig av noen komponenter. Arne Sørli må tenke litt før han finner potensielle ulemper med 4MATIC.
– Du mister noe svingradius, og systemet er ikke så veldig egnet om du skal bruke bilen som traktor. Da er det bedre med mekaniske sperrer, og slikt, men til vanlig har systemet vist seg å være veldig bra, sier han.
På Vito finner vi 4MATIC-systemet som har vært kjent fra Mercedes sine personbiler gjennom mange år. Tidligere utgaver av Vito hadde mye av momentet til bakhjulene, og problemer med å overføre til forhjulene.
– Det var ikke nok bremsekapasitet bak, ikke nok moment fra motor for å kunne skyve så mye moment til forakselen, forklarer Sørli.
I dag er Vito og 4MATIC en meget god match. Firehjulstrekk er og blir populært i Norge.
– Det har å gjøre med fremkommelighet, til dels sikkerhet, men i stor grad komfort. Du slipper å planlegge, eller tenke over det. Du kommer deg fram, sier Sørli.
Vi beveger oss tilbake til bakken ved «Snø».
– Dette er nok den bratteste bakken jeg har testet. Vi får prøve å utfordre bilen litt her, sier en litt spent Hussain.
– Jeg gir bare jevn akselerasjon, og lar bilen og 4MATICen jobbe av seg selv. Det eneste jeg gjør nå er å gasse, forklarer han på vei opp.
Produktspesialisten snakker, nær sagt selvsagt, varmt om 4MATIC-systemet, men latteren på vei over bakketoppen er ikke til å ta feil av.
Gleden er genuin.
– Vi kom oss opp! Hehehe!