– Du får mye igjen for å gjøre de enkle tingene ordentlig. En ting er bilens funksjonalitet og sikkerhet, men hvem ønsker vel ikke å fremstå med en pen og ren bil overfor kundene sine, spør Aleksander R. Bugge (24).
Vedlikeholdsteknikeren ved Bertel O. Steen Sandefjord kan komme med en liten huskeliste over hvilke grep du bør ta når vår- og sommermånedene står for tur.
– Begynn med en skikkelig nedvask. Få vekk alt av sand, søle, salt osv. som har satt seg på bilen. Husk også understellsspyling. Selv om bilene våre er veldig bra understellsbehandlet, og svært sjelden ruster, er det viktig å gjøre rent også der, begynner Bugge, før han går videre på neste punkt.
– Når du skal bytte over til sommerdekk, er det viktig å kontrollere at de har nok mønster. 1,6 mm er minimumskravet, men av erfaring vannplaner du mye lettere når mønsterdybden kommer under 3 mm. Husk også at eldre dekk ofte kan bli veldig harde. Noe som igjen gir dårligere veigrep.
Bugge er tydelig på at dekk er en undervurdert ting.
– Det går ikke an å få sagt det ofte nok, ikke kjør rundt med halvdårlige dekk! Det gir økt sikkerhetsrisiko. Gode dekk gir større trygghet, i tillegg til å sørge for bedre kjørekomfort – det blir mindre støy.
Når du er i gang med å gjøre varebilen klar, anbefaler Bugge å også ta en ekstra titt på bremsene.
– Sjekk at du har godt med bremser igjen. Ikke alle har kunnskap til å vurdere det selv, så er du usikker kan du kontakte verkstedet. Se over, gjør rent og smør opp. For det blir mye salt og skitt i løpet av vinteren, noe som gjør at bremseklossene lettere kan sette seg fast, sier Bugge.
Med lange serviceintervaller er han tydelig på at man bør sjekke bremsene underveis.
– Ta gjerne av hjulene en gang i løpet av sommersesongen også og gjør forsiktig rent. Det kan lønne seg, spesielt hvis man kjører mye på grusveier og lignende.
Neste grep på Bugges liste, er pleie av frontruta. Våren er som kjent høysesong for steinsprutskader.
– Kjør innom et rute- eller merkeverksted så fort du får en steinsprut. Få dem til å vurdere skaden og hva som bør gjøres. Du ønsker definitivt ikke at ruta plutselig sprekker en dag, sier Bertel O. Steen-mannen.
Bugge forlater ikke frontruta ennå, han kommer inn på hva som kan gjøres for å ha best mulig sikt når gradene kryper oppover på gradestokken.
– Så lenge det ikke er meldt frost, kan du fylle på sommerspylevæske. Det er et godt tilskudd for å få en renere frontrute, noe som igjen gir bedre sikt. Sommerspylevæske har en lavere alkoholprosent, men er tilsatt mer såpe og virkemidler. Den er mer effektiv for å fjerne insekter og den type ting, forteller han.
Spylevæska har imidlertid liten effekt dersom viskerne krangler.
– Kontroller at vindusviskerne har overlevd vinteren. Når man har frost på ruta, og gjerne litt dårlig tid i tillegg, er det mange som bare kjører på med viskerne. Noe som gjør at de slites veldig, sier han.
Bugge begynner å nærme seg slutten av huskelista. Avslutningsvis råder han å også ta en rengjøring, og opprydning, i lasterommet.
– Da blir det hyggeligere både for deg å jobbe der – og for oss når vi skal ha den inn på service, smiler vedlikeholdsteknikeren, før han avslutter:
– Det er fort gjort å bare bytte til sommerdekk, og tenke that’s it. Men vær nøye med alle de enkle tingene når du gjør klar bilen for en ny sesong. Da får du en god og pen bil som holder seg godt i verdi.
– Du får mye igjen for å gjøre de enkle tingene ordentlig. En ting er bilens funksjonalitet og sikkerhet, men hvem ønsker vel ikke å fremstå med en pen og ren bil overfor kundene sine, spør Aleksander R. Bugge (24).
Vedlikeholdsteknikeren ved Bertel O. Steen Sandefjord kan komme med en liten huskeliste over hvilke grep du bør ta når vår- og sommermånedene står for tur.
– Begynn med en skikkelig nedvask. Få vekk alt av sand, søle, salt osv. som har satt seg på bilen. Husk også understellsspyling. Selv om bilene våre er veldig bra understellsbehandlet, og svært sjelden ruster, er det viktig å gjøre rent også der, begynner Bugge, før han går videre på neste punkt.
– Når du skal bytte over til sommerdekk, er det viktig å kontrollere at de har nok mønster. 1,6 mm er minimumskravet, men av erfaring vannplaner du mye lettere når mønsterdybden kommer under 3 mm. Husk også at eldre dekk ofte kan bli veldig harde. Noe som igjen gir dårligere veigrep.
Bugge er tydelig på at dekk er en undervurdert ting.
– Det går ikke an å få sagt det ofte nok, ikke kjør rundt med halvdårlige dekk! Det gir økt sikkerhetsrisiko. Gode dekk gir større trygghet, i tillegg til å sørge for bedre kjørekomfort – det blir mindre støy.
Når du er i gang med å gjøre varebilen klar, anbefaler Bugge å også ta en ekstra titt på bremsene.
– Sjekk at du har godt med bremser igjen. Ikke alle har kunnskap til å vurdere det selv, så er du usikker kan du kontakte verkstedet. Se over, gjør rent og smør opp. For det blir mye salt og skitt i løpet av vinteren, noe som gjør at bremseklossene lettere kan sette seg fast, sier Bugge.
Med lange serviceintervaller er han tydelig på at man bør sjekke bremsene underveis.
– Ta gjerne av hjulene en gang i løpet av sommersesongen også og gjør forsiktig rent. Det kan lønne seg, spesielt hvis man kjører mye på grusveier og lignende.
Neste grep på Bugges liste, er pleie av frontruta. Våren er som kjent høysesong for steinsprutskader.
– Kjør innom et rute- eller merkeverksted så fort du får en steinsprut. Få dem til å vurdere skaden og hva som bør gjøres. Du ønsker definitivt ikke at ruta plutselig sprekker en dag, sier Bertel O. Steen-mannen.
Bugge forlater ikke frontruta ennå, han kommer inn på hva som kan gjøres for å ha best mulig sikt når gradene kryper oppover på gradestokken.
– Så lenge det ikke er meldt frost, kan du fylle på sommerspylevæske. Det er et godt tilskudd for å få en renere frontrute, noe som igjen gir bedre sikt. Sommerspylevæske har en lavere alkoholprosent, men er tilsatt mer såpe og virkemidler. Den er mer effektiv for å fjerne insekter og den type ting, forteller han.
Spylevæska har imidlertid liten effekt dersom viskerne krangler.
– Kontroller at vindusviskerne har overlevd vinteren. Når man har frost på ruta, og gjerne litt dårlig tid i tillegg, er det mange som bare kjører på med viskerne. Noe som gjør at de slites veldig, sier han.
Bugge begynner å nærme seg slutten av huskelista. Avslutningsvis råder han å også ta en rengjøring, og opprydning, i lasterommet.
– Da blir det hyggeligere både for deg å jobbe der – og for oss når vi skal ha den inn på service, smiler vedlikeholdsteknikeren, før han avslutter:
– Det er fort gjort å bare bytte til sommerdekk, og tenke that’s it. Men vær nøye med alle de enkle tingene når du gjør klar bilen for en ny sesong. Da får du en god og pen bil som holder seg godt i verdi.
– Du får mye igjen for å gjøre de enkle tingene ordentlig. En ting er bilens funksjonalitet og sikkerhet, men hvem ønsker vel ikke å fremstå med en pen og ren bil overfor kundene sine, spør Aleksander R. Bugge (24).
Vedlikeholdsteknikeren ved Bertel O. Steen Sandefjord kan komme med en liten huskeliste over hvilke grep du bør ta når vår- og sommermånedene står for tur.
– Begynn med en skikkelig nedvask. Få vekk alt av sand, søle, salt osv. som har satt seg på bilen. Husk også understellsspyling. Selv om bilene våre er veldig bra understellsbehandlet, og svært sjelden ruster, er det viktig å gjøre rent også der, begynner Bugge, før han går videre på neste punkt.
– Når du skal bytte over til sommerdekk, er det viktig å kontrollere at de har nok mønster. 1,6 mm er minimumskravet, men av erfaring vannplaner du mye lettere når mønsterdybden kommer under 3 mm. Husk også at eldre dekk ofte kan bli veldig harde. Noe som igjen gir dårligere veigrep.
Bugge er tydelig på at dekk er en undervurdert ting.
– Det går ikke an å få sagt det ofte nok, ikke kjør rundt med halvdårlige dekk! Det gir økt sikkerhetsrisiko. Gode dekk gir større trygghet, i tillegg til å sørge for bedre kjørekomfort – det blir mindre støy.
Når du er i gang med å gjøre varebilen klar, anbefaler Bugge å også ta en ekstra titt på bremsene.
– Sjekk at du har godt med bremser igjen. Ikke alle har kunnskap til å vurdere det selv, så er du usikker kan du kontakte verkstedet. Se over, gjør rent og smør opp. For det blir mye salt og skitt i løpet av vinteren, noe som gjør at bremseklossene lettere kan sette seg fast, sier Bugge.
Med lange serviceintervaller er han tydelig på at man bør sjekke bremsene underveis.
– Ta gjerne av hjulene en gang i løpet av sommersesongen også og gjør forsiktig rent. Det kan lønne seg, spesielt hvis man kjører mye på grusveier og lignende.
Neste grep på Bugges liste, er pleie av frontruta. Våren er som kjent høysesong for steinsprutskader.
– Kjør innom et rute- eller merkeverksted så fort du får en steinsprut. Få dem til å vurdere skaden og hva som bør gjøres. Du ønsker definitivt ikke at ruta plutselig sprekker en dag, sier Bertel O. Steen-mannen.
Bugge forlater ikke frontruta ennå, han kommer inn på hva som kan gjøres for å ha best mulig sikt når gradene kryper oppover på gradestokken.
– Så lenge det ikke er meldt frost, kan du fylle på sommerspylevæske. Det er et godt tilskudd for å få en renere frontrute, noe som igjen gir bedre sikt. Sommerspylevæske har en lavere alkoholprosent, men er tilsatt mer såpe og virkemidler. Den er mer effektiv for å fjerne insekter og den type ting, forteller han.
Spylevæska har imidlertid liten effekt dersom viskerne krangler.
– Kontroller at vindusviskerne har overlevd vinteren. Når man har frost på ruta, og gjerne litt dårlig tid i tillegg, er det mange som bare kjører på med viskerne. Noe som gjør at de slites veldig, sier han.
Bugge begynner å nærme seg slutten av huskelista. Avslutningsvis råder han å også ta en rengjøring, og opprydning, i lasterommet.
– Da blir det hyggeligere både for deg å jobbe der – og for oss når vi skal ha den inn på service, smiler vedlikeholdsteknikeren, før han avslutter:
– Det er fort gjort å bare bytte til sommerdekk, og tenke that’s it. Men vær nøye med alle de enkle tingene når du gjør klar bilen for en ny sesong. Da får du en god og pen bil som holder seg godt i verdi.
– Du får mye igjen for å gjøre de enkle tingene ordentlig. En ting er bilens funksjonalitet og sikkerhet, men hvem ønsker vel ikke å fremstå med en pen og ren bil overfor kundene sine, spør Aleksander R. Bugge (24).
Vedlikeholdsteknikeren ved Bertel O. Steen Sandefjord kan komme med en liten huskeliste over hvilke grep du bør ta når vår- og sommermånedene står for tur.
– Begynn med en skikkelig nedvask. Få vekk alt av sand, søle, salt osv. som har satt seg på bilen. Husk også understellsspyling. Selv om bilene våre er veldig bra understellsbehandlet, og svært sjelden ruster, er det viktig å gjøre rent også der, begynner Bugge, før han går videre på neste punkt.
– Når du skal bytte over til sommerdekk, er det viktig å kontrollere at de har nok mønster. 1,6 mm er minimumskravet, men av erfaring vannplaner du mye lettere når mønsterdybden kommer under 3 mm. Husk også at eldre dekk ofte kan bli veldig harde. Noe som igjen gir dårligere veigrep.
Bugge er tydelig på at dekk er en undervurdert ting.
– Det går ikke an å få sagt det ofte nok, ikke kjør rundt med halvdårlige dekk! Det gir økt sikkerhetsrisiko. Gode dekk gir større trygghet, i tillegg til å sørge for bedre kjørekomfort – det blir mindre støy.
Når du er i gang med å gjøre varebilen klar, anbefaler Bugge å også ta en ekstra titt på bremsene.
– Sjekk at du har godt med bremser igjen. Ikke alle har kunnskap til å vurdere det selv, så er du usikker kan du kontakte verkstedet. Se over, gjør rent og smør opp. For det blir mye salt og skitt i løpet av vinteren, noe som gjør at bremseklossene lettere kan sette seg fast, sier Bugge.
Med lange serviceintervaller er han tydelig på at man bør sjekke bremsene underveis.
– Ta gjerne av hjulene en gang i løpet av sommersesongen også og gjør forsiktig rent. Det kan lønne seg, spesielt hvis man kjører mye på grusveier og lignende.
Neste grep på Bugges liste, er pleie av frontruta. Våren er som kjent høysesong for steinsprutskader.
– Kjør innom et rute- eller merkeverksted så fort du får en steinsprut. Få dem til å vurdere skaden og hva som bør gjøres. Du ønsker definitivt ikke at ruta plutselig sprekker en dag, sier Bertel O. Steen-mannen.
Bugge forlater ikke frontruta ennå, han kommer inn på hva som kan gjøres for å ha best mulig sikt når gradene kryper oppover på gradestokken.
– Så lenge det ikke er meldt frost, kan du fylle på sommerspylevæske. Det er et godt tilskudd for å få en renere frontrute, noe som igjen gir bedre sikt. Sommerspylevæske har en lavere alkoholprosent, men er tilsatt mer såpe og virkemidler. Den er mer effektiv for å fjerne insekter og den type ting, forteller han.
Spylevæska har imidlertid liten effekt dersom viskerne krangler.
– Kontroller at vindusviskerne har overlevd vinteren. Når man har frost på ruta, og gjerne litt dårlig tid i tillegg, er det mange som bare kjører på med viskerne. Noe som gjør at de slites veldig, sier han.
Bugge begynner å nærme seg slutten av huskelista. Avslutningsvis råder han å også ta en rengjøring, og opprydning, i lasterommet.
– Da blir det hyggeligere både for deg å jobbe der – og for oss når vi skal ha den inn på service, smiler vedlikeholdsteknikeren, før han avslutter:
– Det er fort gjort å bare bytte til sommerdekk, og tenke that’s it. Men vær nøye med alle de enkle tingene når du gjør klar bilen for en ny sesong. Da får du en god og pen bil som holder seg godt i verdi.
– Du får mye igjen for å gjøre de enkle tingene ordentlig. En ting er bilens funksjonalitet og sikkerhet, men hvem ønsker vel ikke å fremstå med en pen og ren bil overfor kundene sine, spør Aleksander R. Bugge (24).
Vedlikeholdsteknikeren ved Bertel O. Steen Sandefjord kan komme med en liten huskeliste over hvilke grep du bør ta når vår- og sommermånedene står for tur.
– Begynn med en skikkelig nedvask. Få vekk alt av sand, søle, salt osv. som har satt seg på bilen. Husk også understellsspyling. Selv om bilene våre er veldig bra understellsbehandlet, og svært sjelden ruster, er det viktig å gjøre rent også der, begynner Bugge, før han går videre på neste punkt.
– Når du skal bytte over til sommerdekk, er det viktig å kontrollere at de har nok mønster. 1,6 mm er minimumskravet, men av erfaring vannplaner du mye lettere når mønsterdybden kommer under 3 mm. Husk også at eldre dekk ofte kan bli veldig harde. Noe som igjen gir dårligere veigrep.
Bugge er tydelig på at dekk er en undervurdert ting.
– Det går ikke an å få sagt det ofte nok, ikke kjør rundt med halvdårlige dekk! Det gir økt sikkerhetsrisiko. Gode dekk gir større trygghet, i tillegg til å sørge for bedre kjørekomfort – det blir mindre støy.
Når du er i gang med å gjøre varebilen klar, anbefaler Bugge å også ta en ekstra titt på bremsene.
– Sjekk at du har godt med bremser igjen. Ikke alle har kunnskap til å vurdere det selv, så er du usikker kan du kontakte verkstedet. Se over, gjør rent og smør opp. For det blir mye salt og skitt i løpet av vinteren, noe som gjør at bremseklossene lettere kan sette seg fast, sier Bugge.
Med lange serviceintervaller er han tydelig på at man bør sjekke bremsene underveis.
– Ta gjerne av hjulene en gang i løpet av sommersesongen også og gjør forsiktig rent. Det kan lønne seg, spesielt hvis man kjører mye på grusveier og lignende.
Neste grep på Bugges liste, er pleie av frontruta. Våren er som kjent høysesong for steinsprutskader.
– Kjør innom et rute- eller merkeverksted så fort du får en steinsprut. Få dem til å vurdere skaden og hva som bør gjøres. Du ønsker definitivt ikke at ruta plutselig sprekker en dag, sier Bertel O. Steen-mannen.
Bugge forlater ikke frontruta ennå, han kommer inn på hva som kan gjøres for å ha best mulig sikt når gradene kryper oppover på gradestokken.
– Så lenge det ikke er meldt frost, kan du fylle på sommerspylevæske. Det er et godt tilskudd for å få en renere frontrute, noe som igjen gir bedre sikt. Sommerspylevæske har en lavere alkoholprosent, men er tilsatt mer såpe og virkemidler. Den er mer effektiv for å fjerne insekter og den type ting, forteller han.
Spylevæska har imidlertid liten effekt dersom viskerne krangler.
– Kontroller at vindusviskerne har overlevd vinteren. Når man har frost på ruta, og gjerne litt dårlig tid i tillegg, er det mange som bare kjører på med viskerne. Noe som gjør at de slites veldig, sier han.
Bugge begynner å nærme seg slutten av huskelista. Avslutningsvis råder han å også ta en rengjøring, og opprydning, i lasterommet.
– Da blir det hyggeligere både for deg å jobbe der – og for oss når vi skal ha den inn på service, smiler vedlikeholdsteknikeren, før han avslutter:
– Det er fort gjort å bare bytte til sommerdekk, og tenke that’s it. Men vær nøye med alle de enkle tingene når du gjør klar bilen for en ny sesong. Da får du en god og pen bil som holder seg godt i verdi.