Slik innleder Helge Herva hos Bertel O. Steen Proffsenter på Lørenskog. Fra disse lokalene selger de omtrent halvparten av varebilene som går med stjerne i grillen på norske veier.
Selv om bilene er mange, er det fristende å fastslå at ingen bil er lik. Spesialtilpasning er nemlig deres spesialitet. Mange års erfaring har rett og slett gitt dem spisskompetanse når det kommer til ombygging, tilleggsutstyr, justering og tilpasning.
– Det hender man feiler for å bli god. Så lenge man ikke feiler før det er for sent, bygger det erfaring. Spesialtilpasning har blitt vår styrke, sier den erfarne selgeren.
Men hvordan jobber Bertel O. Steen Proffsenter med skreddersøm for den enkelte kunde? Ikke helt overraskende, begynner det med det grunnleggende.
– Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med. Her må du ha tunga rett i munnen, for du balanserer gjerne på en knivsegg når det kommer til avgifter, forklarer Herva.
Rørleggeren, elektrikeren eller serviceteknikeren har helt forskjellige behov. Her er det også lett å komme litt feil ut fra hoppkanten. Det er nemlig ikke uvanlig at den som kjøper bilen, ikke er den som faktisk skal bruke den daglig.
– Innkjøper kan være proff og ha spesifikke ønsker med bilen, men de har kanskje ikke tenkt på vekt, plassering og tekniske løsninger for å få alt mest mulig funksjonelt, sier han.
Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med.
Helge Herva
For å kunne sette et perfekt nedslag forsøker de alltid snakke med den som faktisk skal bruke bilen. Om de forstår brukerens behov fullt ut, er det høyere sannsynlighet for at kundetilfredsheten blir høy. Som Herva sier, det er den de lever av.
– Vi har opplevd å få biler inn på innbytte etter fem års drift som har blitt helt ombygd av brukeren. Da har den åpenbart ikke blitt skikkelig tilpasset ved levering, sier han.
Herva har et ferskt eksempel fra en kommune som hadde flere biler i bestilling. Et møte med brukerne endte med at bilene ble helt annerledes enn utgangspunktet.
– Det kostet egentlig ikke mer penger, men brukerne fikk endelig en bil de virkelig ønsket seg. Det skal være vinn-vinn, understreker Herva.
Kartlegging av kundens behov er vesentlig. Når alt er definert, starter selve tilpasningsjobben. Bertel O. Steen har partnere på flere fronter.
– Vi har forskjellige innredningsleverandører, for eksempel Oulie-Hansen som har et fint agentur med Aluca. Det er materialer med god kvalitet, og ikke minst er de en samarbeidspartner med mange år på baken. De forstår kundens behov raskt, sier Herva.
En 3D-tegning fra innredningseksperten gjør at selve tilpasningen kan iverksettes. Montering av kledning, innredning, invertere og annet gjøres i denne fasen.
– Vi tilpasser slik at vi får utnyttet hver krik og krok. Verktøyet skal ha plass, om det er langt, bredt eller høyt, sier Herva.
Ofte er det en servicebil som skal tilpasses, og et rullende verksted trenger mer enn innredning. Mye forskjellig kan tenkes plassert i varerommet, det være seg aggregatorer, kompressorer, gassflasker, eller 220 volts invertere. Alt etter behov, og Proffsenteret hjelper til med omtrent hva det skulle være. Det er her Werk Lørenskog kommer inn i bildet.
– De er veldig flinke med påbygg, og ikke minst oppkobling av tilleggsutstyr som har blitt en vesentlig faktor de senere årene, sier Herva.
Litt bortgjemt på det store Bertel O. Steen-området på Lørenskog. Bortenfor et bygg, ned en dump, bak en nærmest umerket dør, finner vi Werk. Om det ser relativt kjedelig ut fra utsiden, kunne ikke kontrasten vært større til det som skjer på innsiden. Werk Lørenskog startet opp som en servicebedrift for importøren i 1996. I dag er det en fullblods påbyggeravdeling – en slags Petter Smart-bedrift for varebiler, der ti mann står og tenker, skrur, tilpasser og løser.
– Gutta på verkstedet er helt unike, jeg ville ikke byttet dem ut for noe. Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i. Bilen er bare en brikke av arbeidsverktøyet, sier teknisk sjef Ørnulf Johansen.
Gjennomsnittlig bruker de 120 timer per bil som er innom verkstedet. Ofte ruller den ut portene som noe ganske annet enn den som rullet inn, nå skreddersydd til formålet.
– Den kan være helt annerledes. Du kjenner igjen noe av førermiljøet, men resten er bygget om, sier han.
Men hvorfor Petter Smart-bedrift? Jo, her er det fint lite samlebånd.
– Det å prøve å løse ting som ingen har løst før er egentlig jobben min nå, sier Johansen.
Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i
Ørnulf Johansen, teknisk leder, Werk Lørenskog
Faktisk utgjør det så mye som 50-60 prosent av arbeidsdagen på Werk å bygge om Vito-er til utrykningsbiler for politiet. I tillegg kommer fangetransportbiler og krimteknisk. Men de bygger selvsagt mange servicebiler på dette spesialverkstedet, på bestilling fra Helge Herva og hans kollegaer på Proffsenteret, eller fra kunden direkte.
– Vi setter typisk inn verkstedinnredning, luftkompressor og strømaggregat. Vi gjør alt fra å legge opp strøm og luft til tromler i døråpninger, helt ned til mobilholder på dashbordet, sier Johansen.
– Vi bygger bilen fra A til Å, så er det bare å legge over verktøyet, så er den klar til drift når den kommer ut til bruker – et eller annet sted i Norge, fortsetter han.
Av nylige prosjekter har Bertel O. Steen levert tre redningsbiler til Viking med komplette innredninger for forskjellige akutte behov, og en spesialbil til Avinor – en elektrikerbil som går på flyplass. Det krever helt spesifikke behov med tanke på sikkerhet og belysning.
– Skal de bytte lamper på stripene må de raskt kunne evakuere fra rullebanen. Da er det rutiner rundt å bygge bilen på en måte som gjør at man fort kan fjerne ting og komme seg vekk ved behov, forklarer Herva.
I år leveres en lang rekke rullende og komplette verksteder til PON Equipment. Begravelsesbiler bygges jevnlig. Av faste kunder kan Posten og Oda nevnes, i tillegg til allerede nevnte politet.
Men store kunder betyr ikke at de mindre blir nedprioritert. Proffsenteret skal være det naturlige valget for alle proffkunder. Store som små. Om ingen bil blir lik, blir heller ikke dagene det. Det, sammen med det faktum at de kan levere nøyaktig det kunden ønsker, med høy kvalitet, bidrar til at både Ørnulf Johansen på Werk og Helge Herva på Proffsenteret hver for seg går smilende inn døren på jobb hver eneste morgen.
– Det er veldig, veldig deilig å se at de samme kundene kommer tilbake til oss. Vi har en tilfredsstillende, og ganske unik jobb, sier Ørnulf Johansen.
– Det er litt derfor jeg har holdt på med dette i 27 år, bekrefter Helge Herva.
Slik innleder Helge Herva hos Bertel O. Steen Proffsenter på Lørenskog. Fra disse lokalene selger de omtrent halvparten av varebilene som går med stjerne i grillen på norske veier.
Selv om bilene er mange, er det fristende å fastslå at ingen bil er lik. Spesialtilpasning er nemlig deres spesialitet. Mange års erfaring har rett og slett gitt dem spisskompetanse når det kommer til ombygging, tilleggsutstyr, justering og tilpasning.
– Det hender man feiler for å bli god. Så lenge man ikke feiler før det er for sent, bygger det erfaring. Spesialtilpasning har blitt vår styrke, sier den erfarne selgeren.
Men hvordan jobber Bertel O. Steen Proffsenter med skreddersøm for den enkelte kunde? Ikke helt overraskende, begynner det med det grunnleggende.
– Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med. Her må du ha tunga rett i munnen, for du balanserer gjerne på en knivsegg når det kommer til avgifter, forklarer Herva.
Rørleggeren, elektrikeren eller serviceteknikeren har helt forskjellige behov. Her er det også lett å komme litt feil ut fra hoppkanten. Det er nemlig ikke uvanlig at den som kjøper bilen, ikke er den som faktisk skal bruke den daglig.
– Innkjøper kan være proff og ha spesifikke ønsker med bilen, men de har kanskje ikke tenkt på vekt, plassering og tekniske løsninger for å få alt mest mulig funksjonelt, sier han.
Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med.
Helge Herva
For å kunne sette et perfekt nedslag forsøker de alltid snakke med den som faktisk skal bruke bilen. Om de forstår brukerens behov fullt ut, er det høyere sannsynlighet for at kundetilfredsheten blir høy. Som Herva sier, det er den de lever av.
– Vi har opplevd å få biler inn på innbytte etter fem års drift som har blitt helt ombygd av brukeren. Da har den åpenbart ikke blitt skikkelig tilpasset ved levering, sier han.
Herva har et ferskt eksempel fra en kommune som hadde flere biler i bestilling. Et møte med brukerne endte med at bilene ble helt annerledes enn utgangspunktet.
– Det kostet egentlig ikke mer penger, men brukerne fikk endelig en bil de virkelig ønsket seg. Det skal være vinn-vinn, understreker Herva.
Kartlegging av kundens behov er vesentlig. Når alt er definert, starter selve tilpasningsjobben. Bertel O. Steen har partnere på flere fronter.
– Vi har forskjellige innredningsleverandører, for eksempel Oulie-Hansen som har et fint agentur med Aluca. Det er materialer med god kvalitet, og ikke minst er de en samarbeidspartner med mange år på baken. De forstår kundens behov raskt, sier Herva.
En 3D-tegning fra innredningseksperten gjør at selve tilpasningen kan iverksettes. Montering av kledning, innredning, invertere og annet gjøres i denne fasen.
– Vi tilpasser slik at vi får utnyttet hver krik og krok. Verktøyet skal ha plass, om det er langt, bredt eller høyt, sier Herva.
Ofte er det en servicebil som skal tilpasses, og et rullende verksted trenger mer enn innredning. Mye forskjellig kan tenkes plassert i varerommet, det være seg aggregatorer, kompressorer, gassflasker, eller 220 volts invertere. Alt etter behov, og Proffsenteret hjelper til med omtrent hva det skulle være. Det er her Werk Lørenskog kommer inn i bildet.
– De er veldig flinke med påbygg, og ikke minst oppkobling av tilleggsutstyr som har blitt en vesentlig faktor de senere årene, sier Herva.
Litt bortgjemt på det store Bertel O. Steen-området på Lørenskog. Bortenfor et bygg, ned en dump, bak en nærmest umerket dør, finner vi Werk. Om det ser relativt kjedelig ut fra utsiden, kunne ikke kontrasten vært større til det som skjer på innsiden. Werk Lørenskog startet opp som en servicebedrift for importøren i 1996. I dag er det en fullblods påbyggeravdeling – en slags Petter Smart-bedrift for varebiler, der ti mann står og tenker, skrur, tilpasser og løser.
– Gutta på verkstedet er helt unike, jeg ville ikke byttet dem ut for noe. Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i. Bilen er bare en brikke av arbeidsverktøyet, sier teknisk sjef Ørnulf Johansen.
Gjennomsnittlig bruker de 120 timer per bil som er innom verkstedet. Ofte ruller den ut portene som noe ganske annet enn den som rullet inn, nå skreddersydd til formålet.
– Den kan være helt annerledes. Du kjenner igjen noe av førermiljøet, men resten er bygget om, sier han.
Men hvorfor Petter Smart-bedrift? Jo, her er det fint lite samlebånd.
– Det å prøve å løse ting som ingen har løst før er egentlig jobben min nå, sier Johansen.
Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i
Ørnulf Johansen, teknisk leder, Werk Lørenskog
Faktisk utgjør det så mye som 50-60 prosent av arbeidsdagen på Werk å bygge om Vito-er til utrykningsbiler for politiet. I tillegg kommer fangetransportbiler og krimteknisk. Men de bygger selvsagt mange servicebiler på dette spesialverkstedet, på bestilling fra Helge Herva og hans kollegaer på Proffsenteret, eller fra kunden direkte.
– Vi setter typisk inn verkstedinnredning, luftkompressor og strømaggregat. Vi gjør alt fra å legge opp strøm og luft til tromler i døråpninger, helt ned til mobilholder på dashbordet, sier Johansen.
– Vi bygger bilen fra A til Å, så er det bare å legge over verktøyet, så er den klar til drift når den kommer ut til bruker – et eller annet sted i Norge, fortsetter han.
Av nylige prosjekter har Bertel O. Steen levert tre redningsbiler til Viking med komplette innredninger for forskjellige akutte behov, og en spesialbil til Avinor – en elektrikerbil som går på flyplass. Det krever helt spesifikke behov med tanke på sikkerhet og belysning.
– Skal de bytte lamper på stripene må de raskt kunne evakuere fra rullebanen. Da er det rutiner rundt å bygge bilen på en måte som gjør at man fort kan fjerne ting og komme seg vekk ved behov, forklarer Herva.
I år leveres en lang rekke rullende og komplette verksteder til PON Equipment. Begravelsesbiler bygges jevnlig. Av faste kunder kan Posten og Oda nevnes, i tillegg til allerede nevnte politet.
Men store kunder betyr ikke at de mindre blir nedprioritert. Proffsenteret skal være det naturlige valget for alle proffkunder. Store som små. Om ingen bil blir lik, blir heller ikke dagene det. Det, sammen med det faktum at de kan levere nøyaktig det kunden ønsker, med høy kvalitet, bidrar til at både Ørnulf Johansen på Werk og Helge Herva på Proffsenteret hver for seg går smilende inn døren på jobb hver eneste morgen.
– Det er veldig, veldig deilig å se at de samme kundene kommer tilbake til oss. Vi har en tilfredsstillende, og ganske unik jobb, sier Ørnulf Johansen.
– Det er litt derfor jeg har holdt på med dette i 27 år, bekrefter Helge Herva.
Slik innleder Helge Herva hos Bertel O. Steen Proffsenter på Lørenskog. Fra disse lokalene selger de omtrent halvparten av varebilene som går med stjerne i grillen på norske veier.
Selv om bilene er mange, er det fristende å fastslå at ingen bil er lik. Spesialtilpasning er nemlig deres spesialitet. Mange års erfaring har rett og slett gitt dem spisskompetanse når det kommer til ombygging, tilleggsutstyr, justering og tilpasning.
– Det hender man feiler for å bli god. Så lenge man ikke feiler før det er for sent, bygger det erfaring. Spesialtilpasning har blitt vår styrke, sier den erfarne selgeren.
Men hvordan jobber Bertel O. Steen Proffsenter med skreddersøm for den enkelte kunde? Ikke helt overraskende, begynner det med det grunnleggende.
– Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med. Her må du ha tunga rett i munnen, for du balanserer gjerne på en knivsegg når det kommer til avgifter, forklarer Herva.
Rørleggeren, elektrikeren eller serviceteknikeren har helt forskjellige behov. Her er det også lett å komme litt feil ut fra hoppkanten. Det er nemlig ikke uvanlig at den som kjøper bilen, ikke er den som faktisk skal bruke den daglig.
– Innkjøper kan være proff og ha spesifikke ønsker med bilen, men de har kanskje ikke tenkt på vekt, plassering og tekniske løsninger for å få alt mest mulig funksjonelt, sier han.
Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med.
Helge Herva
For å kunne sette et perfekt nedslag forsøker de alltid snakke med den som faktisk skal bruke bilen. Om de forstår brukerens behov fullt ut, er det høyere sannsynlighet for at kundetilfredsheten blir høy. Som Herva sier, det er den de lever av.
– Vi har opplevd å få biler inn på innbytte etter fem års drift som har blitt helt ombygd av brukeren. Da har den åpenbart ikke blitt skikkelig tilpasset ved levering, sier han.
Herva har et ferskt eksempel fra en kommune som hadde flere biler i bestilling. Et møte med brukerne endte med at bilene ble helt annerledes enn utgangspunktet.
– Det kostet egentlig ikke mer penger, men brukerne fikk endelig en bil de virkelig ønsket seg. Det skal være vinn-vinn, understreker Herva.
Kartlegging av kundens behov er vesentlig. Når alt er definert, starter selve tilpasningsjobben. Bertel O. Steen har partnere på flere fronter.
– Vi har forskjellige innredningsleverandører, for eksempel Oulie-Hansen som har et fint agentur med Aluca. Det er materialer med god kvalitet, og ikke minst er de en samarbeidspartner med mange år på baken. De forstår kundens behov raskt, sier Herva.
En 3D-tegning fra innredningseksperten gjør at selve tilpasningen kan iverksettes. Montering av kledning, innredning, invertere og annet gjøres i denne fasen.
– Vi tilpasser slik at vi får utnyttet hver krik og krok. Verktøyet skal ha plass, om det er langt, bredt eller høyt, sier Herva.
Ofte er det en servicebil som skal tilpasses, og et rullende verksted trenger mer enn innredning. Mye forskjellig kan tenkes plassert i varerommet, det være seg aggregatorer, kompressorer, gassflasker, eller 220 volts invertere. Alt etter behov, og Proffsenteret hjelper til med omtrent hva det skulle være. Det er her Werk Lørenskog kommer inn i bildet.
– De er veldig flinke med påbygg, og ikke minst oppkobling av tilleggsutstyr som har blitt en vesentlig faktor de senere årene, sier Herva.
Litt bortgjemt på det store Bertel O. Steen-området på Lørenskog. Bortenfor et bygg, ned en dump, bak en nærmest umerket dør, finner vi Werk. Om det ser relativt kjedelig ut fra utsiden, kunne ikke kontrasten vært større til det som skjer på innsiden. Werk Lørenskog startet opp som en servicebedrift for importøren i 1996. I dag er det en fullblods påbyggeravdeling – en slags Petter Smart-bedrift for varebiler, der ti mann står og tenker, skrur, tilpasser og løser.
– Gutta på verkstedet er helt unike, jeg ville ikke byttet dem ut for noe. Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i. Bilen er bare en brikke av arbeidsverktøyet, sier teknisk sjef Ørnulf Johansen.
Gjennomsnittlig bruker de 120 timer per bil som er innom verkstedet. Ofte ruller den ut portene som noe ganske annet enn den som rullet inn, nå skreddersydd til formålet.
– Den kan være helt annerledes. Du kjenner igjen noe av førermiljøet, men resten er bygget om, sier han.
Men hvorfor Petter Smart-bedrift? Jo, her er det fint lite samlebånd.
– Det å prøve å løse ting som ingen har løst før er egentlig jobben min nå, sier Johansen.
Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i
Ørnulf Johansen, teknisk leder, Werk Lørenskog
Faktisk utgjør det så mye som 50-60 prosent av arbeidsdagen på Werk å bygge om Vito-er til utrykningsbiler for politiet. I tillegg kommer fangetransportbiler og krimteknisk. Men de bygger selvsagt mange servicebiler på dette spesialverkstedet, på bestilling fra Helge Herva og hans kollegaer på Proffsenteret, eller fra kunden direkte.
– Vi setter typisk inn verkstedinnredning, luftkompressor og strømaggregat. Vi gjør alt fra å legge opp strøm og luft til tromler i døråpninger, helt ned til mobilholder på dashbordet, sier Johansen.
– Vi bygger bilen fra A til Å, så er det bare å legge over verktøyet, så er den klar til drift når den kommer ut til bruker – et eller annet sted i Norge, fortsetter han.
Av nylige prosjekter har Bertel O. Steen levert tre redningsbiler til Viking med komplette innredninger for forskjellige akutte behov, og en spesialbil til Avinor – en elektrikerbil som går på flyplass. Det krever helt spesifikke behov med tanke på sikkerhet og belysning.
– Skal de bytte lamper på stripene må de raskt kunne evakuere fra rullebanen. Da er det rutiner rundt å bygge bilen på en måte som gjør at man fort kan fjerne ting og komme seg vekk ved behov, forklarer Herva.
I år leveres en lang rekke rullende og komplette verksteder til PON Equipment. Begravelsesbiler bygges jevnlig. Av faste kunder kan Posten og Oda nevnes, i tillegg til allerede nevnte politet.
Men store kunder betyr ikke at de mindre blir nedprioritert. Proffsenteret skal være det naturlige valget for alle proffkunder. Store som små. Om ingen bil blir lik, blir heller ikke dagene det. Det, sammen med det faktum at de kan levere nøyaktig det kunden ønsker, med høy kvalitet, bidrar til at både Ørnulf Johansen på Werk og Helge Herva på Proffsenteret hver for seg går smilende inn døren på jobb hver eneste morgen.
– Det er veldig, veldig deilig å se at de samme kundene kommer tilbake til oss. Vi har en tilfredsstillende, og ganske unik jobb, sier Ørnulf Johansen.
– Det er litt derfor jeg har holdt på med dette i 27 år, bekrefter Helge Herva.
Slik innleder Helge Herva hos Bertel O. Steen Proffsenter på Lørenskog. Fra disse lokalene selger de omtrent halvparten av varebilene som går med stjerne i grillen på norske veier.
Selv om bilene er mange, er det fristende å fastslå at ingen bil er lik. Spesialtilpasning er nemlig deres spesialitet. Mange års erfaring har rett og slett gitt dem spisskompetanse når det kommer til ombygging, tilleggsutstyr, justering og tilpasning.
– Det hender man feiler for å bli god. Så lenge man ikke feiler før det er for sent, bygger det erfaring. Spesialtilpasning har blitt vår styrke, sier den erfarne selgeren.
Men hvordan jobber Bertel O. Steen Proffsenter med skreddersøm for den enkelte kunde? Ikke helt overraskende, begynner det med det grunnleggende.
– Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med. Her må du ha tunga rett i munnen, for du balanserer gjerne på en knivsegg når det kommer til avgifter, forklarer Herva.
Rørleggeren, elektrikeren eller serviceteknikeren har helt forskjellige behov. Her er det også lett å komme litt feil ut fra hoppkanten. Det er nemlig ikke uvanlig at den som kjøper bilen, ikke er den som faktisk skal bruke den daglig.
– Innkjøper kan være proff og ha spesifikke ønsker med bilen, men de har kanskje ikke tenkt på vekt, plassering og tekniske løsninger for å få alt mest mulig funksjonelt, sier han.
Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med.
Helge Herva
For å kunne sette et perfekt nedslag forsøker de alltid snakke med den som faktisk skal bruke bilen. Om de forstår brukerens behov fullt ut, er det høyere sannsynlighet for at kundetilfredsheten blir høy. Som Herva sier, det er den de lever av.
– Vi har opplevd å få biler inn på innbytte etter fem års drift som har blitt helt ombygd av brukeren. Da har den åpenbart ikke blitt skikkelig tilpasset ved levering, sier han.
Herva har et ferskt eksempel fra en kommune som hadde flere biler i bestilling. Et møte med brukerne endte med at bilene ble helt annerledes enn utgangspunktet.
– Det kostet egentlig ikke mer penger, men brukerne fikk endelig en bil de virkelig ønsket seg. Det skal være vinn-vinn, understreker Herva.
Kartlegging av kundens behov er vesentlig. Når alt er definert, starter selve tilpasningsjobben. Bertel O. Steen har partnere på flere fronter.
– Vi har forskjellige innredningsleverandører, for eksempel Oulie-Hansen som har et fint agentur med Aluca. Det er materialer med god kvalitet, og ikke minst er de en samarbeidspartner med mange år på baken. De forstår kundens behov raskt, sier Herva.
En 3D-tegning fra innredningseksperten gjør at selve tilpasningen kan iverksettes. Montering av kledning, innredning, invertere og annet gjøres i denne fasen.
– Vi tilpasser slik at vi får utnyttet hver krik og krok. Verktøyet skal ha plass, om det er langt, bredt eller høyt, sier Herva.
Ofte er det en servicebil som skal tilpasses, og et rullende verksted trenger mer enn innredning. Mye forskjellig kan tenkes plassert i varerommet, det være seg aggregatorer, kompressorer, gassflasker, eller 220 volts invertere. Alt etter behov, og Proffsenteret hjelper til med omtrent hva det skulle være. Det er her Werk Lørenskog kommer inn i bildet.
– De er veldig flinke med påbygg, og ikke minst oppkobling av tilleggsutstyr som har blitt en vesentlig faktor de senere årene, sier Herva.
Litt bortgjemt på det store Bertel O. Steen-området på Lørenskog. Bortenfor et bygg, ned en dump, bak en nærmest umerket dør, finner vi Werk. Om det ser relativt kjedelig ut fra utsiden, kunne ikke kontrasten vært større til det som skjer på innsiden. Werk Lørenskog startet opp som en servicebedrift for importøren i 1996. I dag er det en fullblods påbyggeravdeling – en slags Petter Smart-bedrift for varebiler, der ti mann står og tenker, skrur, tilpasser og løser.
– Gutta på verkstedet er helt unike, jeg ville ikke byttet dem ut for noe. Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i. Bilen er bare en brikke av arbeidsverktøyet, sier teknisk sjef Ørnulf Johansen.
Gjennomsnittlig bruker de 120 timer per bil som er innom verkstedet. Ofte ruller den ut portene som noe ganske annet enn den som rullet inn, nå skreddersydd til formålet.
– Den kan være helt annerledes. Du kjenner igjen noe av førermiljøet, men resten er bygget om, sier han.
Men hvorfor Petter Smart-bedrift? Jo, her er det fint lite samlebånd.
– Det å prøve å løse ting som ingen har løst før er egentlig jobben min nå, sier Johansen.
Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i
Ørnulf Johansen, teknisk leder, Werk Lørenskog
Faktisk utgjør det så mye som 50-60 prosent av arbeidsdagen på Werk å bygge om Vito-er til utrykningsbiler for politiet. I tillegg kommer fangetransportbiler og krimteknisk. Men de bygger selvsagt mange servicebiler på dette spesialverkstedet, på bestilling fra Helge Herva og hans kollegaer på Proffsenteret, eller fra kunden direkte.
– Vi setter typisk inn verkstedinnredning, luftkompressor og strømaggregat. Vi gjør alt fra å legge opp strøm og luft til tromler i døråpninger, helt ned til mobilholder på dashbordet, sier Johansen.
– Vi bygger bilen fra A til Å, så er det bare å legge over verktøyet, så er den klar til drift når den kommer ut til bruker – et eller annet sted i Norge, fortsetter han.
Av nylige prosjekter har Bertel O. Steen levert tre redningsbiler til Viking med komplette innredninger for forskjellige akutte behov, og en spesialbil til Avinor – en elektrikerbil som går på flyplass. Det krever helt spesifikke behov med tanke på sikkerhet og belysning.
– Skal de bytte lamper på stripene må de raskt kunne evakuere fra rullebanen. Da er det rutiner rundt å bygge bilen på en måte som gjør at man fort kan fjerne ting og komme seg vekk ved behov, forklarer Herva.
I år leveres en lang rekke rullende og komplette verksteder til PON Equipment. Begravelsesbiler bygges jevnlig. Av faste kunder kan Posten og Oda nevnes, i tillegg til allerede nevnte politet.
Men store kunder betyr ikke at de mindre blir nedprioritert. Proffsenteret skal være det naturlige valget for alle proffkunder. Store som små. Om ingen bil blir lik, blir heller ikke dagene det. Det, sammen med det faktum at de kan levere nøyaktig det kunden ønsker, med høy kvalitet, bidrar til at både Ørnulf Johansen på Werk og Helge Herva på Proffsenteret hver for seg går smilende inn døren på jobb hver eneste morgen.
– Det er veldig, veldig deilig å se at de samme kundene kommer tilbake til oss. Vi har en tilfredsstillende, og ganske unik jobb, sier Ørnulf Johansen.
– Det er litt derfor jeg har holdt på med dette i 27 år, bekrefter Helge Herva.
Slik innleder Helge Herva hos Bertel O. Steen Proffsenter på Lørenskog. Fra disse lokalene selger de omtrent halvparten av varebilene som går med stjerne i grillen på norske veier.
Selv om bilene er mange, er det fristende å fastslå at ingen bil er lik. Spesialtilpasning er nemlig deres spesialitet. Mange års erfaring har rett og slett gitt dem spisskompetanse når det kommer til ombygging, tilleggsutstyr, justering og tilpasning.
– Det hender man feiler for å bli god. Så lenge man ikke feiler før det er for sent, bygger det erfaring. Spesialtilpasning har blitt vår styrke, sier den erfarne selgeren.
Men hvordan jobber Bertel O. Steen Proffsenter med skreddersøm for den enkelte kunde? Ikke helt overraskende, begynner det med det grunnleggende.
– Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med. Her må du ha tunga rett i munnen, for du balanserer gjerne på en knivsegg når det kommer til avgifter, forklarer Herva.
Rørleggeren, elektrikeren eller serviceteknikeren har helt forskjellige behov. Her er det også lett å komme litt feil ut fra hoppkanten. Det er nemlig ikke uvanlig at den som kjøper bilen, ikke er den som faktisk skal bruke den daglig.
– Innkjøper kan være proff og ha spesifikke ønsker med bilen, men de har kanskje ikke tenkt på vekt, plassering og tekniske løsninger for å få alt mest mulig funksjonelt, sier han.
Bilen må gå lovlig med tanke på vekt, innredning og tekniske finesser, så størrelse og tonnasje er vesentlig å starte med.
Helge Herva
For å kunne sette et perfekt nedslag forsøker de alltid snakke med den som faktisk skal bruke bilen. Om de forstår brukerens behov fullt ut, er det høyere sannsynlighet for at kundetilfredsheten blir høy. Som Herva sier, det er den de lever av.
– Vi har opplevd å få biler inn på innbytte etter fem års drift som har blitt helt ombygd av brukeren. Da har den åpenbart ikke blitt skikkelig tilpasset ved levering, sier han.
Herva har et ferskt eksempel fra en kommune som hadde flere biler i bestilling. Et møte med brukerne endte med at bilene ble helt annerledes enn utgangspunktet.
– Det kostet egentlig ikke mer penger, men brukerne fikk endelig en bil de virkelig ønsket seg. Det skal være vinn-vinn, understreker Herva.
Kartlegging av kundens behov er vesentlig. Når alt er definert, starter selve tilpasningsjobben. Bertel O. Steen har partnere på flere fronter.
– Vi har forskjellige innredningsleverandører, for eksempel Oulie-Hansen som har et fint agentur med Aluca. Det er materialer med god kvalitet, og ikke minst er de en samarbeidspartner med mange år på baken. De forstår kundens behov raskt, sier Herva.
En 3D-tegning fra innredningseksperten gjør at selve tilpasningen kan iverksettes. Montering av kledning, innredning, invertere og annet gjøres i denne fasen.
– Vi tilpasser slik at vi får utnyttet hver krik og krok. Verktøyet skal ha plass, om det er langt, bredt eller høyt, sier Herva.
Ofte er det en servicebil som skal tilpasses, og et rullende verksted trenger mer enn innredning. Mye forskjellig kan tenkes plassert i varerommet, det være seg aggregatorer, kompressorer, gassflasker, eller 220 volts invertere. Alt etter behov, og Proffsenteret hjelper til med omtrent hva det skulle være. Det er her Werk Lørenskog kommer inn i bildet.
– De er veldig flinke med påbygg, og ikke minst oppkobling av tilleggsutstyr som har blitt en vesentlig faktor de senere årene, sier Herva.
Litt bortgjemt på det store Bertel O. Steen-området på Lørenskog. Bortenfor et bygg, ned en dump, bak en nærmest umerket dør, finner vi Werk. Om det ser relativt kjedelig ut fra utsiden, kunne ikke kontrasten vært større til det som skjer på innsiden. Werk Lørenskog startet opp som en servicebedrift for importøren i 1996. I dag er det en fullblods påbyggeravdeling – en slags Petter Smart-bedrift for varebiler, der ti mann står og tenker, skrur, tilpasser og løser.
– Gutta på verkstedet er helt unike, jeg ville ikke byttet dem ut for noe. Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i. Bilen er bare en brikke av arbeidsverktøyet, sier teknisk sjef Ørnulf Johansen.
Gjennomsnittlig bruker de 120 timer per bil som er innom verkstedet. Ofte ruller den ut portene som noe ganske annet enn den som rullet inn, nå skreddersydd til formålet.
– Den kan være helt annerledes. Du kjenner igjen noe av førermiljøet, men resten er bygget om, sier han.
Men hvorfor Petter Smart-bedrift? Jo, her er det fint lite samlebånd.
– Det å prøve å løse ting som ingen har løst før er egentlig jobben min nå, sier Johansen.
Vi gjør veldig mye spesielle ting, og mye som andre ikke vil ta i
Ørnulf Johansen, teknisk leder, Werk Lørenskog
Faktisk utgjør det så mye som 50-60 prosent av arbeidsdagen på Werk å bygge om Vito-er til utrykningsbiler for politiet. I tillegg kommer fangetransportbiler og krimteknisk. Men de bygger selvsagt mange servicebiler på dette spesialverkstedet, på bestilling fra Helge Herva og hans kollegaer på Proffsenteret, eller fra kunden direkte.
– Vi setter typisk inn verkstedinnredning, luftkompressor og strømaggregat. Vi gjør alt fra å legge opp strøm og luft til tromler i døråpninger, helt ned til mobilholder på dashbordet, sier Johansen.
– Vi bygger bilen fra A til Å, så er det bare å legge over verktøyet, så er den klar til drift når den kommer ut til bruker – et eller annet sted i Norge, fortsetter han.
Av nylige prosjekter har Bertel O. Steen levert tre redningsbiler til Viking med komplette innredninger for forskjellige akutte behov, og en spesialbil til Avinor – en elektrikerbil som går på flyplass. Det krever helt spesifikke behov med tanke på sikkerhet og belysning.
– Skal de bytte lamper på stripene må de raskt kunne evakuere fra rullebanen. Da er det rutiner rundt å bygge bilen på en måte som gjør at man fort kan fjerne ting og komme seg vekk ved behov, forklarer Herva.
I år leveres en lang rekke rullende og komplette verksteder til PON Equipment. Begravelsesbiler bygges jevnlig. Av faste kunder kan Posten og Oda nevnes, i tillegg til allerede nevnte politet.
Men store kunder betyr ikke at de mindre blir nedprioritert. Proffsenteret skal være det naturlige valget for alle proffkunder. Store som små. Om ingen bil blir lik, blir heller ikke dagene det. Det, sammen med det faktum at de kan levere nøyaktig det kunden ønsker, med høy kvalitet, bidrar til at både Ørnulf Johansen på Werk og Helge Herva på Proffsenteret hver for seg går smilende inn døren på jobb hver eneste morgen.
– Det er veldig, veldig deilig å se at de samme kundene kommer tilbake til oss. Vi har en tilfredsstillende, og ganske unik jobb, sier Ørnulf Johansen.
– Det er litt derfor jeg har holdt på med dette i 27 år, bekrefter Helge Herva.