Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig i Mercedes-Benz, mener at det nye Citan er så mye mer enn bare en ny versjon.
– Det er en helt ny bil, konstaterer han
Det er ingen hemmelighet at Citan og Renault Kangoo er skåret over samme lest. Derfor delte de to bilene også prisen som «Van of the year 2022». Dét sagt; plattformen er lik, men ikke bilene. Begge produsentene har vært tydelig på at deres DNA skulle være fremtredende i sluttproduktet.
Det har de lykkes med på hver sin kant.
– Mercedes var med i utviklingen fra start denne gangen. Dermed har de fått satt et tydelig preg på bilen, sier Bråtveit.
Det er en helt ny bil
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig, Mercedes-Benz
Fra utsiden vil du raskt få øye på mange av de karakteristiske Mercedes-Benz-elementene.
– Det utvendige designet på bilen vil du kjenne igjen med de smale frontlyktene, grillen og linjene på bilen, beskriver Bråtveit.
Men det bør alltid handle om mer enn det ytre, og det gjør det også i høyeste grad også her. Tar vi turen inn i kupeen er det enkelt å se at det er en Mercedes-Benz du setter deg inn i. Multifunksjonsrattet legger du tidlig merke til. Det samme med infotainment-systemet MBUX, som tidligere kun har vært tilgjengelig på Vito og Sprinter.
Bråtveit er spesielt glad for at sistnevnte er standard på nye Citan, for det er en høyt medvirkende årsak til at bilen har et svært lavt støynivå i kupeen.
– Systemet har stemmestyring, og man er derfor avhengig av å ha et rolig miljø for at det skal fungere best mulig. Det har vi oppnådd. Det er rett og slett et vanvittig lavt desibelnivå i Citan, som igjen gir en veldig behagelig kjørekomfort, forklarer Bråtveit.
Citan kommer med mye utstyr som standard, noe som ikke nødvendigvis er hverdagskost for nyttekjøretøy. Denne varebilen er blant annet utstyrt med seks kollisjonsputer, Mercedes-Benz nødanropssystem og assistentsystemer som bremse-, oppmerksomhets- og sidevindsassistent.
Vi har allerede nevnt MBUX-systemet. Vi har ikke nevnt at Citan har kjørelys med LED.
– Det er det ikke så mange som har i dette segmentet. Norge er et mørkt land store deler av året, og dette er absolutt viktig utstyr for norske kunder, sier Bråtveit.
Selv om Citan er lillebroren til Sprinter og Vito snakker vi om en bil med voksen kapasitet. Med et lasterom på nærmere tre kubikk rommer den mye, og den trekker kanskje mer enn du skulle tro.
– Du får faktisk plassert to paller på tvers og 16 pappesker bak i varerommet. I tillegg er det veldig høy hengervekt, du kan trekke så mye som 1500 kilo med denne bilen, beskriver Bråtveit.
Mercedes-Benz har, kanskje med rette, høye forventninger til nye Citan. Men det betyr ikke at første generasjon Citan var en dårlig bil. Det er faktisk slik at den først og fremst var dårlig for servicemarkedet til Mercedes-Benz.
– Den har vært driftssikker og skuret og gått uten store reparasjoner. Slik sett har det vært en veldig bra bil, men du har ikke hatt Mercedes-følelsen, innrømmer Bråtveit.
Det har de altså gjort noe med. Med tittelen «Van of the year 2022» må en vel konkludere med at den har blitt veldig godt mottatt av fagpressen. Oppfordringen fra Mercedes er at du prøver Citan selv.
– Våre egne selgere er nok bortskjemt med å kjøre høykvalitetsbiler, men de ble synlig imponert etter prøvekjøring av denne under en internlansering tidligere i år, forteller Bråtveit, som selv er minst like imponert.
– Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører. Den er støysvak, og sittekomforten er veldig god. Kjørekomforten er veldig høy. Den står ikke tilbake for noe, roser han.
Ikke overraskende, når vi spør om forventninger til hvordan denne blir møtt i markedet er Bråtveit optimistisk.
– Kundebasen vår, som hovedsakelig består av håndverkere, kommer til å ta denne bilen godt imot. Den har god komfort, høy lastekapasitet, er velutstyrt samtidig som prisen er attraktiv, sier han.
– Dette er kort og godt bilen for dem som har behov for en liten varebil som kan laste mye, som samtidig ønsker et bra design og god kjørekomfort, oppsummerer Øyvind Bråtveit.
Vi må gi ham rett. Dem er det sannsynligvis mange av.
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig i Mercedes-Benz, mener at det nye Citan er så mye mer enn bare en ny versjon.
– Det er en helt ny bil, konstaterer han
Det er ingen hemmelighet at Citan og Renault Kangoo er skåret over samme lest. Derfor delte de to bilene også prisen som «Van of the year 2022». Dét sagt; plattformen er lik, men ikke bilene. Begge produsentene har vært tydelig på at deres DNA skulle være fremtredende i sluttproduktet.
Det har de lykkes med på hver sin kant.
– Mercedes var med i utviklingen fra start denne gangen. Dermed har de fått satt et tydelig preg på bilen, sier Bråtveit.
Det er en helt ny bil
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig, Mercedes-Benz
Fra utsiden vil du raskt få øye på mange av de karakteristiske Mercedes-Benz-elementene.
– Det utvendige designet på bilen vil du kjenne igjen med de smale frontlyktene, grillen og linjene på bilen, beskriver Bråtveit.
Men det bør alltid handle om mer enn det ytre, og det gjør det også i høyeste grad også her. Tar vi turen inn i kupeen er det enkelt å se at det er en Mercedes-Benz du setter deg inn i. Multifunksjonsrattet legger du tidlig merke til. Det samme med infotainment-systemet MBUX, som tidligere kun har vært tilgjengelig på Vito og Sprinter.
Bråtveit er spesielt glad for at sistnevnte er standard på nye Citan, for det er en høyt medvirkende årsak til at bilen har et svært lavt støynivå i kupeen.
– Systemet har stemmestyring, og man er derfor avhengig av å ha et rolig miljø for at det skal fungere best mulig. Det har vi oppnådd. Det er rett og slett et vanvittig lavt desibelnivå i Citan, som igjen gir en veldig behagelig kjørekomfort, forklarer Bråtveit.
Citan kommer med mye utstyr som standard, noe som ikke nødvendigvis er hverdagskost for nyttekjøretøy. Denne varebilen er blant annet utstyrt med seks kollisjonsputer, Mercedes-Benz nødanropssystem og assistentsystemer som bremse-, oppmerksomhets- og sidevindsassistent.
Vi har allerede nevnt MBUX-systemet. Vi har ikke nevnt at Citan har kjørelys med LED.
– Det er det ikke så mange som har i dette segmentet. Norge er et mørkt land store deler av året, og dette er absolutt viktig utstyr for norske kunder, sier Bråtveit.
Selv om Citan er lillebroren til Sprinter og Vito snakker vi om en bil med voksen kapasitet. Med et lasterom på nærmere tre kubikk rommer den mye, og den trekker kanskje mer enn du skulle tro.
– Du får faktisk plassert to paller på tvers og 16 pappesker bak i varerommet. I tillegg er det veldig høy hengervekt, du kan trekke så mye som 1500 kilo med denne bilen, beskriver Bråtveit.
Mercedes-Benz har, kanskje med rette, høye forventninger til nye Citan. Men det betyr ikke at første generasjon Citan var en dårlig bil. Det er faktisk slik at den først og fremst var dårlig for servicemarkedet til Mercedes-Benz.
– Den har vært driftssikker og skuret og gått uten store reparasjoner. Slik sett har det vært en veldig bra bil, men du har ikke hatt Mercedes-følelsen, innrømmer Bråtveit.
Det har de altså gjort noe med. Med tittelen «Van of the year 2022» må en vel konkludere med at den har blitt veldig godt mottatt av fagpressen. Oppfordringen fra Mercedes er at du prøver Citan selv.
– Våre egne selgere er nok bortskjemt med å kjøre høykvalitetsbiler, men de ble synlig imponert etter prøvekjøring av denne under en internlansering tidligere i år, forteller Bråtveit, som selv er minst like imponert.
– Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører. Den er støysvak, og sittekomforten er veldig god. Kjørekomforten er veldig høy. Den står ikke tilbake for noe, roser han.
Ikke overraskende, når vi spør om forventninger til hvordan denne blir møtt i markedet er Bråtveit optimistisk.
– Kundebasen vår, som hovedsakelig består av håndverkere, kommer til å ta denne bilen godt imot. Den har god komfort, høy lastekapasitet, er velutstyrt samtidig som prisen er attraktiv, sier han.
– Dette er kort og godt bilen for dem som har behov for en liten varebil som kan laste mye, som samtidig ønsker et bra design og god kjørekomfort, oppsummerer Øyvind Bråtveit.
Vi må gi ham rett. Dem er det sannsynligvis mange av.
Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører.
Øyvind Bråtveit, Mercedes-Benz.
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig i Mercedes-Benz, mener at det nye Citan er så mye mer enn bare en ny versjon.
– Det er en helt ny bil, konstaterer han
Det er ingen hemmelighet at Citan og Renault Kangoo er skåret over samme lest. Derfor delte de to bilene også prisen som «Van of the year 2022». Dét sagt; plattformen er lik, men ikke bilene. Begge produsentene har vært tydelig på at deres DNA skulle være fremtredende i sluttproduktet.
Det har de lykkes med på hver sin kant.
– Mercedes var med i utviklingen fra start denne gangen. Dermed har de fått satt et tydelig preg på bilen, sier Bråtveit.
Det er en helt ny bil
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig, Mercedes-Benz
Fra utsiden vil du raskt få øye på mange av de karakteristiske Mercedes-Benz-elementene.
– Det utvendige designet på bilen vil du kjenne igjen med de smale frontlyktene, grillen og linjene på bilen, beskriver Bråtveit.
Men det bør alltid handle om mer enn det ytre, og det gjør det også i høyeste grad også her. Tar vi turen inn i kupeen er det enkelt å se at det er en Mercedes-Benz du setter deg inn i. Multifunksjonsrattet legger du tidlig merke til. Det samme med infotainment-systemet MBUX, som tidligere kun har vært tilgjengelig på Vito og Sprinter.
Bråtveit er spesielt glad for at sistnevnte er standard på nye Citan, for det er en høyt medvirkende årsak til at bilen har et svært lavt støynivå i kupeen.
– Systemet har stemmestyring, og man er derfor avhengig av å ha et rolig miljø for at det skal fungere best mulig. Det har vi oppnådd. Det er rett og slett et vanvittig lavt desibelnivå i Citan, som igjen gir en veldig behagelig kjørekomfort, forklarer Bråtveit.
Citan kommer med mye utstyr som standard, noe som ikke nødvendigvis er hverdagskost for nyttekjøretøy. Denne varebilen er blant annet utstyrt med seks kollisjonsputer, Mercedes-Benz nødanropssystem og assistentsystemer som bremse-, oppmerksomhets- og sidevindsassistent.
Vi har allerede nevnt MBUX-systemet. Vi har ikke nevnt at Citan har kjørelys med LED.
– Det er det ikke så mange som har i dette segmentet. Norge er et mørkt land store deler av året, og dette er absolutt viktig utstyr for norske kunder, sier Bråtveit.
Selv om Citan er lillebroren til Sprinter og Vito snakker vi om en bil med voksen kapasitet. Med et lasterom på nærmere tre kubikk rommer den mye, og den trekker kanskje mer enn du skulle tro.
– Du får faktisk plassert to paller på tvers og 16 pappesker bak i varerommet. I tillegg er det veldig høy hengervekt, du kan trekke så mye som 1500 kilo med denne bilen, beskriver Bråtveit.
Mercedes-Benz har, kanskje med rette, høye forventninger til nye Citan. Men det betyr ikke at første generasjon Citan var en dårlig bil. Det er faktisk slik at den først og fremst var dårlig for servicemarkedet til Mercedes-Benz.
– Den har vært driftssikker og skuret og gått uten store reparasjoner. Slik sett har det vært en veldig bra bil, men du har ikke hatt Mercedes-følelsen, innrømmer Bråtveit.
Det har de altså gjort noe med. Med tittelen «Van of the year 2022» må en vel konkludere med at den har blitt veldig godt mottatt av fagpressen. Oppfordringen fra Mercedes er at du prøver Citan selv.
– Våre egne selgere er nok bortskjemt med å kjøre høykvalitetsbiler, men de ble synlig imponert etter prøvekjøring av denne under en internlansering tidligere i år, forteller Bråtveit, som selv er minst like imponert.
– Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører. Den er støysvak, og sittekomforten er veldig god. Kjørekomforten er veldig høy. Den står ikke tilbake for noe, roser han.
Ikke overraskende, når vi spør om forventninger til hvordan denne blir møtt i markedet er Bråtveit optimistisk.
– Kundebasen vår, som hovedsakelig består av håndverkere, kommer til å ta denne bilen godt imot. Den har god komfort, høy lastekapasitet, er velutstyrt samtidig som prisen er attraktiv, sier han.
– Dette er kort og godt bilen for dem som har behov for en liten varebil som kan laste mye, som samtidig ønsker et bra design og god kjørekomfort, oppsummerer Øyvind Bråtveit.
Vi må gi ham rett. Dem er det sannsynligvis mange av.
Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører.
Øyvind Bråtveit, Mercedes-Benz.
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig i Mercedes-Benz, mener at det nye Citan er så mye mer enn bare en ny versjon.
– Det er en helt ny bil, konstaterer han
Det er ingen hemmelighet at Citan og Renault Kangoo er skåret over samme lest. Derfor delte de to bilene også prisen som «Van of the year 2022». Dét sagt; plattformen er lik, men ikke bilene. Begge produsentene har vært tydelig på at deres DNA skulle være fremtredende i sluttproduktet.
Det har de lykkes med på hver sin kant.
– Mercedes var med i utviklingen fra start denne gangen. Dermed har de fått satt et tydelig preg på bilen, sier Bråtveit.
Det er en helt ny bil
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig, Mercedes-Benz
Fra utsiden vil du raskt få øye på mange av de karakteristiske Mercedes-Benz-elementene.
– Det utvendige designet på bilen vil du kjenne igjen med de smale frontlyktene, grillen og linjene på bilen, beskriver Bråtveit.
Men det bør alltid handle om mer enn det ytre, og det gjør det også i høyeste grad også her. Tar vi turen inn i kupeen er det enkelt å se at det er en Mercedes-Benz du setter deg inn i. Multifunksjonsrattet legger du tidlig merke til. Det samme med infotainment-systemet MBUX, som tidligere kun har vært tilgjengelig på Vito og Sprinter.
Bråtveit er spesielt glad for at sistnevnte er standard på nye Citan, for det er en høyt medvirkende årsak til at bilen har et svært lavt støynivå i kupeen.
– Systemet har stemmestyring, og man er derfor avhengig av å ha et rolig miljø for at det skal fungere best mulig. Det har vi oppnådd. Det er rett og slett et vanvittig lavt desibelnivå i Citan, som igjen gir en veldig behagelig kjørekomfort, forklarer Bråtveit.
Citan kommer med mye utstyr som standard, noe som ikke nødvendigvis er hverdagskost for nyttekjøretøy. Denne varebilen er blant annet utstyrt med seks kollisjonsputer, Mercedes-Benz nødanropssystem og assistentsystemer som bremse-, oppmerksomhets- og sidevindsassistent.
Vi har allerede nevnt MBUX-systemet. Vi har ikke nevnt at Citan har kjørelys med LED.
– Det er det ikke så mange som har i dette segmentet. Norge er et mørkt land store deler av året, og dette er absolutt viktig utstyr for norske kunder, sier Bråtveit.
Selv om Citan er lillebroren til Sprinter og Vito snakker vi om en bil med voksen kapasitet. Med et lasterom på nærmere tre kubikk rommer den mye, og den trekker kanskje mer enn du skulle tro.
– Du får faktisk plassert to paller på tvers og 16 pappesker bak i varerommet. I tillegg er det veldig høy hengervekt, du kan trekke så mye som 1500 kilo med denne bilen, beskriver Bråtveit.
Mercedes-Benz har, kanskje med rette, høye forventninger til nye Citan. Men det betyr ikke at første generasjon Citan var en dårlig bil. Det er faktisk slik at den først og fremst var dårlig for servicemarkedet til Mercedes-Benz.
– Den har vært driftssikker og skuret og gått uten store reparasjoner. Slik sett har det vært en veldig bra bil, men du har ikke hatt Mercedes-følelsen, innrømmer Bråtveit.
Det har de altså gjort noe med. Med tittelen «Van of the year 2022» må en vel konkludere med at den har blitt veldig godt mottatt av fagpressen. Oppfordringen fra Mercedes er at du prøver Citan selv.
– Våre egne selgere er nok bortskjemt med å kjøre høykvalitetsbiler, men de ble synlig imponert etter prøvekjøring av denne under en internlansering tidligere i år, forteller Bråtveit, som selv er minst like imponert.
– Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører. Den er støysvak, og sittekomforten er veldig god. Kjørekomforten er veldig høy. Den står ikke tilbake for noe, roser han.
Ikke overraskende, når vi spør om forventninger til hvordan denne blir møtt i markedet er Bråtveit optimistisk.
– Kundebasen vår, som hovedsakelig består av håndverkere, kommer til å ta denne bilen godt imot. Den har god komfort, høy lastekapasitet, er velutstyrt samtidig som prisen er attraktiv, sier han.
– Dette er kort og godt bilen for dem som har behov for en liten varebil som kan laste mye, som samtidig ønsker et bra design og god kjørekomfort, oppsummerer Øyvind Bråtveit.
Vi må gi ham rett. Dem er det sannsynligvis mange av.
Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører.
Øyvind Bråtveit, Mercedes-Benz.
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig i Mercedes-Benz, mener at det nye Citan er så mye mer enn bare en ny versjon.
– Det er en helt ny bil, konstaterer han
Det er ingen hemmelighet at Citan og Renault Kangoo er skåret over samme lest. Derfor delte de to bilene også prisen som «Van of the year 2022». Dét sagt; plattformen er lik, men ikke bilene. Begge produsentene har vært tydelig på at deres DNA skulle være fremtredende i sluttproduktet.
Det har de lykkes med på hver sin kant.
– Mercedes var med i utviklingen fra start denne gangen. Dermed har de fått satt et tydelig preg på bilen, sier Bråtveit.
Det er en helt ny bil
Øyvind Bråtveit, system- og prosessansvarlig, Mercedes-Benz
Fra utsiden vil du raskt få øye på mange av de karakteristiske Mercedes-Benz-elementene.
– Det utvendige designet på bilen vil du kjenne igjen med de smale frontlyktene, grillen og linjene på bilen, beskriver Bråtveit.
Men det bør alltid handle om mer enn det ytre, og det gjør det også i høyeste grad også her. Tar vi turen inn i kupeen er det enkelt å se at det er en Mercedes-Benz du setter deg inn i. Multifunksjonsrattet legger du tidlig merke til. Det samme med infotainment-systemet MBUX, som tidligere kun har vært tilgjengelig på Vito og Sprinter.
Bråtveit er spesielt glad for at sistnevnte er standard på nye Citan, for det er en høyt medvirkende årsak til at bilen har et svært lavt støynivå i kupeen.
– Systemet har stemmestyring, og man er derfor avhengig av å ha et rolig miljø for at det skal fungere best mulig. Det har vi oppnådd. Det er rett og slett et vanvittig lavt desibelnivå i Citan, som igjen gir en veldig behagelig kjørekomfort, forklarer Bråtveit.
Citan kommer med mye utstyr som standard, noe som ikke nødvendigvis er hverdagskost for nyttekjøretøy. Denne varebilen er blant annet utstyrt med seks kollisjonsputer, Mercedes-Benz nødanropssystem og assistentsystemer som bremse-, oppmerksomhets- og sidevindsassistent.
Vi har allerede nevnt MBUX-systemet. Vi har ikke nevnt at Citan har kjørelys med LED.
– Det er det ikke så mange som har i dette segmentet. Norge er et mørkt land store deler av året, og dette er absolutt viktig utstyr for norske kunder, sier Bråtveit.
Selv om Citan er lillebroren til Sprinter og Vito snakker vi om en bil med voksen kapasitet. Med et lasterom på nærmere tre kubikk rommer den mye, og den trekker kanskje mer enn du skulle tro.
– Du får faktisk plassert to paller på tvers og 16 pappesker bak i varerommet. I tillegg er det veldig høy hengervekt, du kan trekke så mye som 1500 kilo med denne bilen, beskriver Bråtveit.
Mercedes-Benz har, kanskje med rette, høye forventninger til nye Citan. Men det betyr ikke at første generasjon Citan var en dårlig bil. Det er faktisk slik at den først og fremst var dårlig for servicemarkedet til Mercedes-Benz.
– Den har vært driftssikker og skuret og gått uten store reparasjoner. Slik sett har det vært en veldig bra bil, men du har ikke hatt Mercedes-følelsen, innrømmer Bråtveit.
Det har de altså gjort noe med. Med tittelen «Van of the year 2022» må en vel konkludere med at den har blitt veldig godt mottatt av fagpressen. Oppfordringen fra Mercedes er at du prøver Citan selv.
– Våre egne selgere er nok bortskjemt med å kjøre høykvalitetsbiler, men de ble synlig imponert etter prøvekjøring av denne under en internlansering tidligere i år, forteller Bråtveit, som selv er minst like imponert.
– Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører. Den er støysvak, og sittekomforten er veldig god. Kjørekomforten er veldig høy. Den står ikke tilbake for noe, roser han.
Ikke overraskende, når vi spør om forventninger til hvordan denne blir møtt i markedet er Bråtveit optimistisk.
– Kundebasen vår, som hovedsakelig består av håndverkere, kommer til å ta denne bilen godt imot. Den har god komfort, høy lastekapasitet, er velutstyrt samtidig som prisen er attraktiv, sier han.
– Dette er kort og godt bilen for dem som har behov for en liten varebil som kan laste mye, som samtidig ønsker et bra design og god kjørekomfort, oppsummerer Øyvind Bråtveit.
Vi må gi ham rett. Dem er det sannsynligvis mange av.
Jeg opplever denne varebilen som en fantastisk bil. Den er som en personbil å regne når du kjører.
Øyvind Bråtveit, Mercedes-Benz.