– Det er Mercedes – og en godt sammenskrudd bil. Alt er som du er vant til og ingenting er spesielt eller annerledes fordi det er en elbil. Dette er rett og slett en V-klasse med batteri, innleder Ålesund-mannen.
Det hele startet med at Støylen gikk til anskaffelse av en Tesla Model X for seks år siden. Han ble raskt komfortabel med å kjøre elektrisk. Etter hvert som familien ble større, økte også behovet. Med tre barnehagebarn og svigermor med på tur, er det ofte behov for seks seter.
– Jeg skulle ha en ny Tesla syv-seter, men jeg syntes det ble for dyrt og endte opp med en dieselbil. Men det var jeg ikke fornøyd med, og ville tilbake til elbil igjen, forteller han.
Som han selv innrømmer. Når du først begynner med elbil er tendensen gjerne at man blir svært interessert i det. Dette var særlig tilfellet for Støylen.
– Jeg drev og «gløste» litt på EQV-en og var vel en av de i første i Ålesund som testet bilen da den kom til Bertel O. Steen. Jeg har egentlig aldri vurdert V-klasse, for det synes jeg er for langt utenfor rekkevidde prismessig. Plutselig hadde de den EQV-en, med charge-pakke og vinterdekk inkludert, til samme pris som Tesla-en opprinnelig hadde, forteller han.
Han var nå godt kjent med fordeler og eventuelle ulemper med elbil, men han kviet seg for å være «førstemann» ut med EQV. Han visste for lite til å bestemme seg der og da.
– Jeg vurderte den, men jeg var fortsatt usikker og ville sjekke ut litt mer, sier han.
Han meldte seg inn i et forum for brukere av Mercedes EQV på Facebook. Det skulle vise seg å bli tungen på vektskålen.
– Der var det nesten bare positive ting, og om det var noe negativt var det gjerne noe helt bagatellmessig. Hvis folk er misfornøyde så sier de det altså, men det er en gjennomgående positiv tone der. Etter å ha lest der en liten stund bestemte jeg meg, fortsetter han.
Men det kunne fort blitt noe helt annet. Det var flere el-modeller som var med i vurderingen.
– ID. Buzz kom rett før jeg bestemte meg for EQV, men den var bare fem-seter, og da var det ikke aktuelt. EQV-en traff best, både med tanke på komfort, og det å få en bil som konkurrerte med Volkswagen Multivan eHybrid, som jeg også vurderte, sier han.
Et år etter innkjøpet, og med 17.000 kilometer på veien sitter superlativene løst når vi spør om hva han anser som positive punkter.
– Kjørekomfort. Plass, rett og slett. Den har praktiske løsninger. Jeg synes bilen er veldig solid og fin. Helt luksus. Det er en godt sammenskrudd bil med gjennomprøvd teknologi. Det er kanskje ikke noe topp-tech, men den er bare god, understreker Støylen.
– Vi var nylig på vinterferie, og med tre voksne og tre barnehagebarn om bord, skiboks på taket og full ferieoppakning oppførte bilen seg eksemplarisk på glatta. Og alle hadde det svært behagelig under transportetappene. Her viser bilen virkelig sin styrke, fortsetter han.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt, og han skulle eksempelvis gjerne ønske seg enklere tilgang til ekstrautstyr, og ikke minst hengerfeste. Men når han konkluderer er han mer enn godt fornøyd med investeringen fra februar 2022.
– Prisen er en vesentlig sak. I denne bilen kan du variere med antall seter. Den samme muligheten har du også i andre biler, men de er gjerne mye dyrere i innkjøp og drift. Det er veldig godt å tenke på når du ønsker det hengerfestet, men ser på en tilsvarende bil og hva du da måtte ha betalt. I tillegg måtte det ha blitt en diesel - som har langt høyere driftskostnader, sier Olav Støyen.
Men hvorfor kaller han egentlig EQV en hemmelighet? Olav Støylen peker på to ting. Media og Mercedes-Benz.
– Selv om at det har bedret seg i løpet av året så er det en lite omtalt bil, og det er ikke så lett å finne informasjon om den. De mulighetene som jeg nå kjenner til, og de forskjellige spesifikasjonene en kan få, den informasjonen har jeg tilegnet meg gjennom EQV forum på Facebook. Jeg har aldri sett den i NAF og Motor sine vintertester. Jeg har sett den nevnt i én artikkel fra Elbilforeningen – jeg tror overskriften var «gode busser i kulden», sier han.
Så har han en følelse av at bilen ikke er høyt prioritert av Mercedes-Benz selv.
– Jeg tror det er et nisjeprodukt Mercedes produserer fordi de må selge et visst antall elbiler, og at det ikke er en prioritert modell i det hele tatt, mener han.
– Vi ønsker ikke at EQV skal være en hemmelighet, kontrer Petter Engebretsen, salgssjef varebil, Mercedes-Benz Norge, men er likevel ikke helt fremmed for at Støylen har et poeng.
– Kanskje vi kunne, og burde, gjort mer for å promotere EQV i storfamiliemarkedet. Blant de som kjører SUV i dag er det nok veldig mange av de som har behov for større plass.
For det er faktisk slik at store og helelektriske biler som EQV representerer er et marked Mercedes-Benz har stor tro på fremover.
– Det er nok mange familier som kanskje ikke har vurdert dette segmentet tidligere. For mange tror jeg EQV er en riktig bil, og en bil de ville blitt glad i, sier Petter Engebretsen.
– Det er Mercedes – og en godt sammenskrudd bil. Alt er som du er vant til og ingenting er spesielt eller annerledes fordi det er en elbil. Dette er rett og slett en V-klasse med batteri, innleder Ålesund-mannen.
Det hele startet med at Støylen gikk til anskaffelse av en Tesla Model X for seks år siden. Han ble raskt komfortabel med å kjøre elektrisk. Etter hvert som familien ble større, økte også behovet. Med tre barnehagebarn og svigermor med på tur, er det ofte behov for seks seter.
– Jeg skulle ha en ny Tesla syv-seter, men jeg syntes det ble for dyrt og endte opp med en dieselbil. Men det var jeg ikke fornøyd med, og ville tilbake til elbil igjen, forteller han.
Som han selv innrømmer. Når du først begynner med elbil er tendensen gjerne at man blir svært interessert i det. Dette var særlig tilfellet for Støylen.
– Jeg drev og «gløste» litt på EQV-en og var vel en av de i første i Ålesund som testet bilen da den kom til Bertel O. Steen. Jeg har egentlig aldri vurdert V-klasse, for det synes jeg er for langt utenfor rekkevidde prismessig. Plutselig hadde de den EQV-en, med charge-pakke og vinterdekk inkludert, til samme pris som Tesla-en opprinnelig hadde, forteller han.
Han var nå godt kjent med fordeler og eventuelle ulemper med elbil, men han kviet seg for å være «førstemann» ut med EQV. Han visste for lite til å bestemme seg der og da.
– Jeg vurderte den, men jeg var fortsatt usikker og ville sjekke ut litt mer, sier han.
Han meldte seg inn i et forum for brukere av Mercedes EQV på Facebook. Det skulle vise seg å bli tungen på vektskålen.
– Der var det nesten bare positive ting, og om det var noe negativt var det gjerne noe helt bagatellmessig. Hvis folk er misfornøyde så sier de det altså, men det er en gjennomgående positiv tone der. Etter å ha lest der en liten stund bestemte jeg meg, fortsetter han.
Men det kunne fort blitt noe helt annet. Det var flere el-modeller som var med i vurderingen.
– ID. Buzz kom rett før jeg bestemte meg for EQV, men den var bare fem-seter, og da var det ikke aktuelt. EQV-en traff best, både med tanke på komfort, og det å få en bil som konkurrerte med Volkswagen Multivan eHybrid, som jeg også vurderte, sier han.
Et år etter innkjøpet, og med 17.000 kilometer på veien sitter superlativene løst når vi spør om hva han anser som positive punkter.
– Kjørekomfort. Plass, rett og slett. Den har praktiske løsninger. Jeg synes bilen er veldig solid og fin. Helt luksus. Det er en godt sammenskrudd bil med gjennomprøvd teknologi. Det er kanskje ikke noe topp-tech, men den er bare god, understreker Støylen.
– Vi var nylig på vinterferie, og med tre voksne og tre barnehagebarn om bord, skiboks på taket og full ferieoppakning oppførte bilen seg eksemplarisk på glatta. Og alle hadde det svært behagelig under transportetappene. Her viser bilen virkelig sin styrke, fortsetter han.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt, og han skulle eksempelvis gjerne ønske seg enklere tilgang til ekstrautstyr, og ikke minst hengerfeste. Men når han konkluderer er han mer enn godt fornøyd med investeringen fra februar 2022.
– Prisen er en vesentlig sak. I denne bilen kan du variere med antall seter. Den samme muligheten har du også i andre biler, men de er gjerne mye dyrere i innkjøp og drift. Det er veldig godt å tenke på når du ønsker det hengerfestet, men ser på en tilsvarende bil og hva du da måtte ha betalt. I tillegg måtte det ha blitt en diesel - som har langt høyere driftskostnader, sier Olav Støyen.
Men hvorfor kaller han egentlig EQV en hemmelighet? Olav Støylen peker på to ting. Media og Mercedes-Benz.
– Selv om at det har bedret seg i løpet av året så er det en lite omtalt bil, og det er ikke så lett å finne informasjon om den. De mulighetene som jeg nå kjenner til, og de forskjellige spesifikasjonene en kan få, den informasjonen har jeg tilegnet meg gjennom EQV forum på Facebook. Jeg har aldri sett den i NAF og Motor sine vintertester. Jeg har sett den nevnt i én artikkel fra Elbilforeningen – jeg tror overskriften var «gode busser i kulden», sier han.
Så har han en følelse av at bilen ikke er høyt prioritert av Mercedes-Benz selv.
– Jeg tror det er et nisjeprodukt Mercedes produserer fordi de må selge et visst antall elbiler, og at det ikke er en prioritert modell i det hele tatt, mener han.
– Vi ønsker ikke at EQV skal være en hemmelighet, kontrer Petter Engebretsen, salgssjef varebil, Mercedes-Benz Norge, men er likevel ikke helt fremmed for at Støylen har et poeng.
– Kanskje vi kunne, og burde, gjort mer for å promotere EQV i storfamiliemarkedet. Blant de som kjører SUV i dag er det nok veldig mange av de som har behov for større plass.
For det er faktisk slik at store og helelektriske biler som EQV representerer er et marked Mercedes-Benz har stor tro på fremover.
– Det er nok mange familier som kanskje ikke har vurdert dette segmentet tidligere. For mange tror jeg EQV er en riktig bil, og en bil de ville blitt glad i, sier Petter Engebretsen.
– Det er Mercedes – og en godt sammenskrudd bil. Alt er som du er vant til og ingenting er spesielt eller annerledes fordi det er en elbil. Dette er rett og slett en V-klasse med batteri, innleder Ålesund-mannen.
Det hele startet med at Støylen gikk til anskaffelse av en Tesla Model X for seks år siden. Han ble raskt komfortabel med å kjøre elektrisk. Etter hvert som familien ble større, økte også behovet. Med tre barnehagebarn og svigermor med på tur, er det ofte behov for seks seter.
– Jeg skulle ha en ny Tesla syv-seter, men jeg syntes det ble for dyrt og endte opp med en dieselbil. Men det var jeg ikke fornøyd med, og ville tilbake til elbil igjen, forteller han.
Som han selv innrømmer. Når du først begynner med elbil er tendensen gjerne at man blir svært interessert i det. Dette var særlig tilfellet for Støylen.
– Jeg drev og «gløste» litt på EQV-en og var vel en av de i første i Ålesund som testet bilen da den kom til Bertel O. Steen. Jeg har egentlig aldri vurdert V-klasse, for det synes jeg er for langt utenfor rekkevidde prismessig. Plutselig hadde de den EQV-en, med charge-pakke og vinterdekk inkludert, til samme pris som Tesla-en opprinnelig hadde, forteller han.
Han var nå godt kjent med fordeler og eventuelle ulemper med elbil, men han kviet seg for å være «førstemann» ut med EQV. Han visste for lite til å bestemme seg der og da.
– Jeg vurderte den, men jeg var fortsatt usikker og ville sjekke ut litt mer, sier han.
Han meldte seg inn i et forum for brukere av Mercedes EQV på Facebook. Det skulle vise seg å bli tungen på vektskålen.
– Der var det nesten bare positive ting, og om det var noe negativt var det gjerne noe helt bagatellmessig. Hvis folk er misfornøyde så sier de det altså, men det er en gjennomgående positiv tone der. Etter å ha lest der en liten stund bestemte jeg meg, fortsetter han.
Men det kunne fort blitt noe helt annet. Det var flere el-modeller som var med i vurderingen.
– ID. Buzz kom rett før jeg bestemte meg for EQV, men den var bare fem-seter, og da var det ikke aktuelt. EQV-en traff best, både med tanke på komfort, og det å få en bil som konkurrerte med Volkswagen Multivan eHybrid, som jeg også vurderte, sier han.
Et år etter innkjøpet, og med 17.000 kilometer på veien sitter superlativene løst når vi spør om hva han anser som positive punkter.
– Kjørekomfort. Plass, rett og slett. Den har praktiske løsninger. Jeg synes bilen er veldig solid og fin. Helt luksus. Det er en godt sammenskrudd bil med gjennomprøvd teknologi. Det er kanskje ikke noe topp-tech, men den er bare god, understreker Støylen.
– Vi var nylig på vinterferie, og med tre voksne og tre barnehagebarn om bord, skiboks på taket og full ferieoppakning oppførte bilen seg eksemplarisk på glatta. Og alle hadde det svært behagelig under transportetappene. Her viser bilen virkelig sin styrke, fortsetter han.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt, og han skulle eksempelvis gjerne ønske seg enklere tilgang til ekstrautstyr, og ikke minst hengerfeste. Men når han konkluderer er han mer enn godt fornøyd med investeringen fra februar 2022.
– Prisen er en vesentlig sak. I denne bilen kan du variere med antall seter. Den samme muligheten har du også i andre biler, men de er gjerne mye dyrere i innkjøp og drift. Det er veldig godt å tenke på når du ønsker det hengerfestet, men ser på en tilsvarende bil og hva du da måtte ha betalt. I tillegg måtte det ha blitt en diesel - som har langt høyere driftskostnader, sier Olav Støyen.
Men hvorfor kaller han egentlig EQV en hemmelighet? Olav Støylen peker på to ting. Media og Mercedes-Benz.
– Selv om at det har bedret seg i løpet av året så er det en lite omtalt bil, og det er ikke så lett å finne informasjon om den. De mulighetene som jeg nå kjenner til, og de forskjellige spesifikasjonene en kan få, den informasjonen har jeg tilegnet meg gjennom EQV forum på Facebook. Jeg har aldri sett den i NAF og Motor sine vintertester. Jeg har sett den nevnt i én artikkel fra Elbilforeningen – jeg tror overskriften var «gode busser i kulden», sier han.
Så har han en følelse av at bilen ikke er høyt prioritert av Mercedes-Benz selv.
– Jeg tror det er et nisjeprodukt Mercedes produserer fordi de må selge et visst antall elbiler, og at det ikke er en prioritert modell i det hele tatt, mener han.
– Vi ønsker ikke at EQV skal være en hemmelighet, kontrer Petter Engebretsen, salgssjef varebil, Mercedes-Benz Norge, men er likevel ikke helt fremmed for at Støylen har et poeng.
– Kanskje vi kunne, og burde, gjort mer for å promotere EQV i storfamiliemarkedet. Blant de som kjører SUV i dag er det nok veldig mange av de som har behov for større plass.
For det er faktisk slik at store og helelektriske biler som EQV representerer er et marked Mercedes-Benz har stor tro på fremover.
– Det er nok mange familier som kanskje ikke har vurdert dette segmentet tidligere. For mange tror jeg EQV er en riktig bil, og en bil de ville blitt glad i, sier Petter Engebretsen.
– Det er Mercedes – og en godt sammenskrudd bil. Alt er som du er vant til og ingenting er spesielt eller annerledes fordi det er en elbil. Dette er rett og slett en V-klasse med batteri, innleder Ålesund-mannen.
Det hele startet med at Støylen gikk til anskaffelse av en Tesla Model X for seks år siden. Han ble raskt komfortabel med å kjøre elektrisk. Etter hvert som familien ble større, økte også behovet. Med tre barnehagebarn og svigermor med på tur, er det ofte behov for seks seter.
– Jeg skulle ha en ny Tesla syv-seter, men jeg syntes det ble for dyrt og endte opp med en dieselbil. Men det var jeg ikke fornøyd med, og ville tilbake til elbil igjen, forteller han.
Som han selv innrømmer. Når du først begynner med elbil er tendensen gjerne at man blir svært interessert i det. Dette var særlig tilfellet for Støylen.
– Jeg drev og «gløste» litt på EQV-en og var vel en av de i første i Ålesund som testet bilen da den kom til Bertel O. Steen. Jeg har egentlig aldri vurdert V-klasse, for det synes jeg er for langt utenfor rekkevidde prismessig. Plutselig hadde de den EQV-en, med charge-pakke og vinterdekk inkludert, til samme pris som Tesla-en opprinnelig hadde, forteller han.
Han var nå godt kjent med fordeler og eventuelle ulemper med elbil, men han kviet seg for å være «førstemann» ut med EQV. Han visste for lite til å bestemme seg der og da.
– Jeg vurderte den, men jeg var fortsatt usikker og ville sjekke ut litt mer, sier han.
Han meldte seg inn i et forum for brukere av Mercedes EQV på Facebook. Det skulle vise seg å bli tungen på vektskålen.
– Der var det nesten bare positive ting, og om det var noe negativt var det gjerne noe helt bagatellmessig. Hvis folk er misfornøyde så sier de det altså, men det er en gjennomgående positiv tone der. Etter å ha lest der en liten stund bestemte jeg meg, fortsetter han.
Men det kunne fort blitt noe helt annet. Det var flere el-modeller som var med i vurderingen.
– ID. Buzz kom rett før jeg bestemte meg for EQV, men den var bare fem-seter, og da var det ikke aktuelt. EQV-en traff best, både med tanke på komfort, og det å få en bil som konkurrerte med Volkswagen Multivan eHybrid, som jeg også vurderte, sier han.
Et år etter innkjøpet, og med 17.000 kilometer på veien sitter superlativene løst når vi spør om hva han anser som positive punkter.
– Kjørekomfort. Plass, rett og slett. Den har praktiske løsninger. Jeg synes bilen er veldig solid og fin. Helt luksus. Det er en godt sammenskrudd bil med gjennomprøvd teknologi. Det er kanskje ikke noe topp-tech, men den er bare god, understreker Støylen.
– Vi var nylig på vinterferie, og med tre voksne og tre barnehagebarn om bord, skiboks på taket og full ferieoppakning oppførte bilen seg eksemplarisk på glatta. Og alle hadde det svært behagelig under transportetappene. Her viser bilen virkelig sin styrke, fortsetter han.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt, og han skulle eksempelvis gjerne ønske seg enklere tilgang til ekstrautstyr, og ikke minst hengerfeste. Men når han konkluderer er han mer enn godt fornøyd med investeringen fra februar 2022.
– Prisen er en vesentlig sak. I denne bilen kan du variere med antall seter. Den samme muligheten har du også i andre biler, men de er gjerne mye dyrere i innkjøp og drift. Det er veldig godt å tenke på når du ønsker det hengerfestet, men ser på en tilsvarende bil og hva du da måtte ha betalt. I tillegg måtte det ha blitt en diesel - som har langt høyere driftskostnader, sier Olav Støyen.
Men hvorfor kaller han egentlig EQV en hemmelighet? Olav Støylen peker på to ting. Media og Mercedes-Benz.
– Selv om at det har bedret seg i løpet av året så er det en lite omtalt bil, og det er ikke så lett å finne informasjon om den. De mulighetene som jeg nå kjenner til, og de forskjellige spesifikasjonene en kan få, den informasjonen har jeg tilegnet meg gjennom EQV forum på Facebook. Jeg har aldri sett den i NAF og Motor sine vintertester. Jeg har sett den nevnt i én artikkel fra Elbilforeningen – jeg tror overskriften var «gode busser i kulden», sier han.
Så har han en følelse av at bilen ikke er høyt prioritert av Mercedes-Benz selv.
– Jeg tror det er et nisjeprodukt Mercedes produserer fordi de må selge et visst antall elbiler, og at det ikke er en prioritert modell i det hele tatt, mener han.
– Vi ønsker ikke at EQV skal være en hemmelighet, kontrer Petter Engebretsen, salgssjef varebil, Mercedes-Benz Norge, men er likevel ikke helt fremmed for at Støylen har et poeng.
– Kanskje vi kunne, og burde, gjort mer for å promotere EQV i storfamiliemarkedet. Blant de som kjører SUV i dag er det nok veldig mange av de som har behov for større plass.
For det er faktisk slik at store og helelektriske biler som EQV representerer er et marked Mercedes-Benz har stor tro på fremover.
– Det er nok mange familier som kanskje ikke har vurdert dette segmentet tidligere. For mange tror jeg EQV er en riktig bil, og en bil de ville blitt glad i, sier Petter Engebretsen.
– Det er Mercedes – og en godt sammenskrudd bil. Alt er som du er vant til og ingenting er spesielt eller annerledes fordi det er en elbil. Dette er rett og slett en V-klasse med batteri, innleder Ålesund-mannen.
Det hele startet med at Støylen gikk til anskaffelse av en Tesla Model X for seks år siden. Han ble raskt komfortabel med å kjøre elektrisk. Etter hvert som familien ble større, økte også behovet. Med tre barnehagebarn og svigermor med på tur, er det ofte behov for seks seter.
– Jeg skulle ha en ny Tesla syv-seter, men jeg syntes det ble for dyrt og endte opp med en dieselbil. Men det var jeg ikke fornøyd med, og ville tilbake til elbil igjen, forteller han.
Som han selv innrømmer. Når du først begynner med elbil er tendensen gjerne at man blir svært interessert i det. Dette var særlig tilfellet for Støylen.
– Jeg drev og «gløste» litt på EQV-en og var vel en av de i første i Ålesund som testet bilen da den kom til Bertel O. Steen. Jeg har egentlig aldri vurdert V-klasse, for det synes jeg er for langt utenfor rekkevidde prismessig. Plutselig hadde de den EQV-en, med charge-pakke og vinterdekk inkludert, til samme pris som Tesla-en opprinnelig hadde, forteller han.
Han var nå godt kjent med fordeler og eventuelle ulemper med elbil, men han kviet seg for å være «førstemann» ut med EQV. Han visste for lite til å bestemme seg der og da.
– Jeg vurderte den, men jeg var fortsatt usikker og ville sjekke ut litt mer, sier han.
Han meldte seg inn i et forum for brukere av Mercedes EQV på Facebook. Det skulle vise seg å bli tungen på vektskålen.
– Der var det nesten bare positive ting, og om det var noe negativt var det gjerne noe helt bagatellmessig. Hvis folk er misfornøyde så sier de det altså, men det er en gjennomgående positiv tone der. Etter å ha lest der en liten stund bestemte jeg meg, fortsetter han.
Men det kunne fort blitt noe helt annet. Det var flere el-modeller som var med i vurderingen.
– ID. Buzz kom rett før jeg bestemte meg for EQV, men den var bare fem-seter, og da var det ikke aktuelt. EQV-en traff best, både med tanke på komfort, og det å få en bil som konkurrerte med Volkswagen Multivan eHybrid, som jeg også vurderte, sier han.
Et år etter innkjøpet, og med 17.000 kilometer på veien sitter superlativene løst når vi spør om hva han anser som positive punkter.
– Kjørekomfort. Plass, rett og slett. Den har praktiske løsninger. Jeg synes bilen er veldig solid og fin. Helt luksus. Det er en godt sammenskrudd bil med gjennomprøvd teknologi. Det er kanskje ikke noe topp-tech, men den er bare god, understreker Støylen.
– Vi var nylig på vinterferie, og med tre voksne og tre barnehagebarn om bord, skiboks på taket og full ferieoppakning oppførte bilen seg eksemplarisk på glatta. Og alle hadde det svært behagelig under transportetappene. Her viser bilen virkelig sin styrke, fortsetter han.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt, og han skulle eksempelvis gjerne ønske seg enklere tilgang til ekstrautstyr, og ikke minst hengerfeste. Men når han konkluderer er han mer enn godt fornøyd med investeringen fra februar 2022.
– Prisen er en vesentlig sak. I denne bilen kan du variere med antall seter. Den samme muligheten har du også i andre biler, men de er gjerne mye dyrere i innkjøp og drift. Det er veldig godt å tenke på når du ønsker det hengerfestet, men ser på en tilsvarende bil og hva du da måtte ha betalt. I tillegg måtte det ha blitt en diesel - som har langt høyere driftskostnader, sier Olav Støyen.
Men hvorfor kaller han egentlig EQV en hemmelighet? Olav Støylen peker på to ting. Media og Mercedes-Benz.
– Selv om at det har bedret seg i løpet av året så er det en lite omtalt bil, og det er ikke så lett å finne informasjon om den. De mulighetene som jeg nå kjenner til, og de forskjellige spesifikasjonene en kan få, den informasjonen har jeg tilegnet meg gjennom EQV forum på Facebook. Jeg har aldri sett den i NAF og Motor sine vintertester. Jeg har sett den nevnt i én artikkel fra Elbilforeningen – jeg tror overskriften var «gode busser i kulden», sier han.
Så har han en følelse av at bilen ikke er høyt prioritert av Mercedes-Benz selv.
– Jeg tror det er et nisjeprodukt Mercedes produserer fordi de må selge et visst antall elbiler, og at det ikke er en prioritert modell i det hele tatt, mener han.
– Vi ønsker ikke at EQV skal være en hemmelighet, kontrer Petter Engebretsen, salgssjef varebil, Mercedes-Benz Norge, men er likevel ikke helt fremmed for at Støylen har et poeng.
– Kanskje vi kunne, og burde, gjort mer for å promotere EQV i storfamiliemarkedet. Blant de som kjører SUV i dag er det nok veldig mange av de som har behov for større plass.
For det er faktisk slik at store og helelektriske biler som EQV representerer er et marked Mercedes-Benz har stor tro på fremover.
– Det er nok mange familier som kanskje ikke har vurdert dette segmentet tidligere. For mange tror jeg EQV er en riktig bil, og en bil de ville blitt glad i, sier Petter Engebretsen.