Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

– Mamma, kan jeg sette meg i bagasjerommet? Lille Johanne (7) har fått en viktig jobb. Sammen med søstrene sine Caroline (8) og Emilie (11) skal de teste den nye Mercedes-Benz EQV. Absolutt alle knapper skal trykkes på, dører skal åpnes og lukkes og seter skal prøvesittes - og prøveklatres.

Hvordan funker bilen for en aktiv familie? Hvordan er det å pakke i den før helgens hyttetur? Og ikke minst, går det an å leke sisten i den?

Mamma Anne og pappa Audun skal pakke bilen klar for hytta, og kjøre den både i bytrafikk og på landeveien.

– Jeg liker veldig godt at det er kommet et elektrisk alternativ for en stor familie som oss, sier Anne mens hun kobler opp mobilen på bilens touchskjerm. Det er viktig å ha musikken klar før langturen begynner.

– Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av, sier hun. Familien bor i en rolig boliggate hvor barn leker ute hver dag. Da er det godt å vite at man ikke bidrar til å forurense luften.

– Det som er så deilig med elbil er at det er så enkelt å lade over natta, og så er bilen klar til kjøring dagen etterpå. Man slipper å stresse med å fylle bensin. Det er herlig. Da har man alltid full tank, sier Anne.

Mercedes-Benz EQV er tilgjengelig for prøvekjøring. Ta med hele familien på en liten tur.

TREBARNSFAMILIEN: Mamma Anna Drabløs, Pappa Audun Borge Martinsen og barna Johanne (7), Caroline (8) og Emilie (11).

Kommer seg til hytta uten å lade

Mercedes-Benz EQV har batterikapasitet på 90 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 350 kilometer. Det vil si at familien lett kommer seg til hytta - uten ett eneste ladestopp. En gang i blant besøker trebarnsfamilien besteforeldre og familie på Vestlandet. Det tar opptil sju timer kjøring, og dermed blir det et par ladestopp på veien.

– Men når vi kjører så langt, så er det ikke bare bilen som må lades. Det gjør vi også. Etter et par, tre timer i bil trenger både barn og voksne å strekke litt på beina og kanskje ta en matbit, forteller Audun.

– Og én is, legger Emilie til.

PRAKTISK: Alle setene har Isofix, selv setene foran.

Enkelt å planlegge

EQV-en lader fra 10% til 80% på kun 45 minutter på en vanlig hurtigladestasjon. Det vil si at bilen er klar til å kjøre videre idet den siste iskremen er spist.

– Det er jo ikke ofte at vi kjører mer enn 25 mil om gangen, så denne dekker behovet mer enn nok, sier han.

– Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis. Og EQV-en lader jo raskt, legger han til.

Ekstremt god plass

– Jeg tror det blir godt å ta denne her til hytta. Det er veldig god plass til all bagasjen, sier Anne. Når den aktive familien skal på hyttetur er det mange ting som skal med: Store bager, ekstra klær, rulleskøyter, hengekøyer, soveposer, sykler på sommeren, ski på vinteren og ikke minst et rikt utvalg bamser.

– Den har god plass til ungene. Her trenger de ikke sitte oppå hverandre. Når barna har god plass, blir det også mindre krangling, ler hun.

– Jeg liker at det er god benplass foran også. Jeg har alltid med meg så mye vesker og ting foran, ler Anne. Hun skrur setet helt ned og legger seg godt tilbake.

– Her kan man jo legge seg helt tilbake uten at noen i baksetet får dårlig plass. Det er jo bare å legge seg til å sove, sier hun og lukker øyene et lite øyeblikk.

Ut på tur

Bilen er pakket og klar – og alle finner plassene sine. Sammen bestemmer det unge paret at Anne skal få kjøre først.

– Jeg er best på å rygge, sier hun selvsikkert og setter den store bilen i reversj. På displayet dukker kamerabildet fra bilens bakside opp. Og et oversiktssbilde som viser omgivelsene sett ovenfra.

– Wow, utbryter hun.

– Her har man jo full oversikt. Dette har jeg aldri sett før. Hvordan får de til det?, spør hun mens hun navigerer bilen trygt gjennom den trange porten og ut på gata.

Når vi kommer ut på motorveien suser vi forbi busser og trailere.

– Altså, det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt. Jeg synes ofte det kan være litt guffent å kjøre ved siden av store biler, men nå er vi nesten på høyde med bussen, ler Anne.

Premium kupéfølelse

Litt utenfor Oslo overtar Audun rattet.

– Veldig komfortable seter, konkluderer han idet han prøvesitter førersetet.

– Setene er godt polstrede. Og det er veldig god plass inne i kupéen, sier han og ser seg rundt.

– Bilen har veldig god ytelse, sier Audun idet kan kobler over på sportsmodus og trykker pedalen i bunn. Den føles også trygg å kjøre, legger han til. Det har han rett i. Bilen er utstyrt med siste generasjons førerassistentsystemer som hjelper med å holde god avstand til bilen foran og sensorer som holder bilen trygt innenfor kjørebanen. Mercedes-Benz EQV har bestått krevende sikkerhet- og kollisjonstester og er kort sagt en veldig trygg elbil.

Og hva synes barna om bilen?

– Hun ene sovnet jo, så det er et veldig godt tegn, sier Anne.

– Og ene jenta vår blir nesten alltid bilsyk, men hun merket ikke noe i denne bilen. Barna kommenterte at det var gøy å se ned på de andre bilene. Og det siste kritiske spørsmålet: Går et an å leke sisten i bilen?

– JAAA, ler jentene i kor.

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Nå kommer Mercedes-Benz EQV – en stor, elektrisk familiebil med hele åtte seter. Den måtte vi bare sette på en skikkelig prøve.

– Mamma, kan jeg sette meg i bagasjerommet? Lille Johanne (7) har fått en viktig jobb. Sammen med søstrene sine Caroline (8) og Emilie (11) skal de teste den nye Mercedes-Benz EQV. Absolutt alle knapper skal trykkes på, dører skal åpnes og lukkes og seter skal prøvesittes - og prøveklatres.

Hvordan funker bilen for en aktiv familie? Hvordan er det å pakke i den før helgens hyttetur? Og ikke minst, går det an å leke sisten i den?

Mamma Anne og pappa Audun skal pakke bilen klar for hytta, og kjøre den både i bytrafikk og på landeveien.

– Jeg liker veldig godt at det er kommet et elektrisk alternativ for en stor familie som oss, sier Anne mens hun kobler opp mobilen på bilens touchskjerm. Det er viktig å ha musikken klar før langturen begynner.

– Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av, sier hun. Familien bor i en rolig boliggate hvor barn leker ute hver dag. Da er det godt å vite at man ikke bidrar til å forurense luften.

– Det som er så deilig med elbil er at det er så enkelt å lade over natta, og så er bilen klar til kjøring dagen etterpå. Man slipper å stresse med å fylle bensin. Det er herlig. Da har man alltid full tank, sier Anne.

Mercedes-Benz EQV er tilgjengelig for prøvekjøring. Ta med hele familien på en liten tur.

TREBARNSFAMILIEN: Mamma Anna Drabløs, Pappa Audun Borge Martinsen og barna Johanne (7), Caroline (8) og Emilie (11).
Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av.
Anne Drabløs

Kommer seg til hytta uten å lade

Mercedes-Benz EQV har batterikapasitet på 90 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 350 kilometer. Det vil si at familien lett kommer seg til hytta - uten ett eneste ladestopp. En gang i blant besøker trebarnsfamilien besteforeldre og familie på Vestlandet. Det tar opptil sju timer kjøring, og dermed blir det et par ladestopp på veien.

– Men når vi kjører så langt, så er det ikke bare bilen som må lades. Det gjør vi også. Etter et par, tre timer i bil trenger både barn og voksne å strekke litt på beina og kanskje ta en matbit, forteller Audun.

– Og én is, legger Emilie til.

PRAKTISK: Alle setene har Isofix, selv setene foran.
Det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt.
Anne Drabløs

Enkelt å planlegge

EQV-en lader fra 10% til 80% på kun 45 minutter på en vanlig hurtigladestasjon. Det vil si at bilen er klar til å kjøre videre idet den siste iskremen er spist.

– Det er jo ikke ofte at vi kjører mer enn 25 mil om gangen, så denne dekker behovet mer enn nok, sier han.

– Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis. Og EQV-en lader jo raskt, legger han til.

Ekstremt god plass

– Jeg tror det blir godt å ta denne her til hytta. Det er veldig god plass til all bagasjen, sier Anne. Når den aktive familien skal på hyttetur er det mange ting som skal med: Store bager, ekstra klær, rulleskøyter, hengekøyer, soveposer, sykler på sommeren, ski på vinteren og ikke minst et rikt utvalg bamser.

– Den har god plass til ungene. Her trenger de ikke sitte oppå hverandre. Når barna har god plass, blir det også mindre krangling, ler hun.

– Jeg liker at det er god benplass foran også. Jeg har alltid med meg så mye vesker og ting foran, ler Anne. Hun skrur setet helt ned og legger seg godt tilbake.

– Her kan man jo legge seg helt tilbake uten at noen i baksetet får dårlig plass. Det er jo bare å legge seg til å sove, sier hun og lukker øyene et lite øyeblikk.

Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis.
Audun Borge Martinsen

Ut på tur

Bilen er pakket og klar – og alle finner plassene sine. Sammen bestemmer det unge paret at Anne skal få kjøre først.

– Jeg er best på å rygge, sier hun selvsikkert og setter den store bilen i reversj. På displayet dukker kamerabildet fra bilens bakside opp. Og et oversiktssbilde som viser omgivelsene sett ovenfra.

– Wow, utbryter hun.

– Her har man jo full oversikt. Dette har jeg aldri sett før. Hvordan får de til det?, spør hun mens hun navigerer bilen trygt gjennom den trange porten og ut på gata.

Når vi kommer ut på motorveien suser vi forbi busser og trailere.

– Altså, det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt. Jeg synes ofte det kan være litt guffent å kjøre ved siden av store biler, men nå er vi nesten på høyde med bussen, ler Anne.

Premium kupéfølelse

Litt utenfor Oslo overtar Audun rattet.

– Veldig komfortable seter, konkluderer han idet han prøvesitter førersetet.

– Setene er godt polstrede. Og det er veldig god plass inne i kupéen, sier han og ser seg rundt.

– Bilen har veldig god ytelse, sier Audun idet kan kobler over på sportsmodus og trykker pedalen i bunn. Den føles også trygg å kjøre, legger han til. Det har han rett i. Bilen er utstyrt med siste generasjons førerassistentsystemer som hjelper med å holde god avstand til bilen foran og sensorer som holder bilen trygt innenfor kjørebanen. Mercedes-Benz EQV har bestått krevende sikkerhet- og kollisjonstester og er kort sagt en veldig trygg elbil.

Og hva synes barna om bilen?

– Hun ene sovnet jo, så det er et veldig godt tegn, sier Anne.

– Og ene jenta vår blir nesten alltid bilsyk, men hun merket ikke noe i denne bilen. Barna kommenterte at det var gøy å se ned på de andre bilene. Og det siste kritiske spørsmålet: Går et an å leke sisten i bilen?

– JAAA, ler jentene i kor.

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Nå kommer Mercedes-Benz EQV – en stor, elektrisk familiebil med hele åtte seter. Den måtte vi bare sette på en skikkelig prøve.

– Mamma, kan jeg sette meg i bagasjerommet? Lille Johanne (7) har fått en viktig jobb. Sammen med søstrene sine Caroline (8) og Emilie (11) skal de teste den nye Mercedes-Benz EQV. Absolutt alle knapper skal trykkes på, dører skal åpnes og lukkes og seter skal prøvesittes - og prøveklatres.

Hvordan funker bilen for en aktiv familie? Hvordan er det å pakke i den før helgens hyttetur? Og ikke minst, går det an å leke sisten i den?

Mamma Anne og pappa Audun skal pakke bilen klar for hytta, og kjøre den både i bytrafikk og på landeveien.

– Jeg liker veldig godt at det er kommet et elektrisk alternativ for en stor familie som oss, sier Anne mens hun kobler opp mobilen på bilens touchskjerm. Det er viktig å ha musikken klar før langturen begynner.

– Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av, sier hun. Familien bor i en rolig boliggate hvor barn leker ute hver dag. Da er det godt å vite at man ikke bidrar til å forurense luften.

– Det som er så deilig med elbil er at det er så enkelt å lade over natta, og så er bilen klar til kjøring dagen etterpå. Man slipper å stresse med å fylle bensin. Det er herlig. Da har man alltid full tank, sier Anne.

Mercedes-Benz EQV er tilgjengelig for prøvekjøring. Ta med hele familien på en liten tur.

TREBARNSFAMILIEN: Mamma Anna Drabløs, Pappa Audun Borge Martinsen og barna Johanne (7), Caroline (8) og Emilie (11).
Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av.
Anne Drabløs

Kommer seg til hytta uten å lade

Mercedes-Benz EQV har batterikapasitet på 90 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 350 kilometer. Det vil si at familien lett kommer seg til hytta - uten ett eneste ladestopp. En gang i blant besøker trebarnsfamilien besteforeldre og familie på Vestlandet. Det tar opptil sju timer kjøring, og dermed blir det et par ladestopp på veien.

– Men når vi kjører så langt, så er det ikke bare bilen som må lades. Det gjør vi også. Etter et par, tre timer i bil trenger både barn og voksne å strekke litt på beina og kanskje ta en matbit, forteller Audun.

– Og én is, legger Emilie til.

PRAKTISK: Alle setene har Isofix, selv setene foran.
Det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt.
Anne Drabløs

Enkelt å planlegge

EQV-en lader fra 10% til 80% på kun 45 minutter på en vanlig hurtigladestasjon. Det vil si at bilen er klar til å kjøre videre idet den siste iskremen er spist.

– Det er jo ikke ofte at vi kjører mer enn 25 mil om gangen, så denne dekker behovet mer enn nok, sier han.

– Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis. Og EQV-en lader jo raskt, legger han til.

Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis.
Audun Borge Martinsen

Ekstremt god plass

– Jeg tror det blir godt å ta denne her til hytta. Det er veldig god plass til all bagasjen, sier Anne. Når den aktive familien skal på hyttetur er det mange ting som skal med: Store bager, ekstra klær, rulleskøyter, hengekøyer, soveposer, sykler på sommeren, ski på vinteren og ikke minst et rikt utvalg bamser.

– Den har god plass til ungene. Her trenger de ikke sitte oppå hverandre. Når barna har god plass, blir det også mindre krangling, ler hun.

– Jeg liker at det er god benplass foran også. Jeg har alltid med meg så mye vesker og ting foran, ler Anne. Hun skrur setet helt ned og legger seg godt tilbake.

– Her kan man jo legge seg helt tilbake uten at noen i baksetet får dårlig plass. Det er jo bare å legge seg til å sove, sier hun og lukker øyene et lite øyeblikk.

Ut på tur

Bilen er pakket og klar – og alle finner plassene sine. Sammen bestemmer det unge paret at Anne skal få kjøre først.

– Jeg er best på å rygge, sier hun selvsikkert og setter den store bilen i reversj. På displayet dukker kamerabildet fra bilens bakside opp. Og et oversiktssbilde som viser omgivelsene sett ovenfra.

– Wow, utbryter hun.

– Her har man jo full oversikt. Dette har jeg aldri sett før. Hvordan får de til det?, spør hun mens hun navigerer bilen trygt gjennom den trange porten og ut på gata.

Når vi kommer ut på motorveien suser vi forbi busser og trailere.

– Altså, det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt. Jeg synes ofte det kan være litt guffent å kjøre ved siden av store biler, men nå er vi nesten på høyde med bussen, ler Anne.

Premium kupéfølelse

Litt utenfor Oslo overtar Audun rattet.

– Veldig komfortable seter, konkluderer han idet han prøvesitter førersetet.

– Setene er godt polstrede. Og det er veldig god plass inne i kupéen, sier han og ser seg rundt.

– Bilen har veldig god ytelse, sier Audun idet kan kobler over på sportsmodus og trykker pedalen i bunn. Den føles også trygg å kjøre, legger han til. Det har han rett i. Bilen er utstyrt med siste generasjons førerassistentsystemer som hjelper med å holde god avstand til bilen foran og sensorer som holder bilen trygt innenfor kjørebanen. Mercedes-Benz EQV har bestått krevende sikkerhet- og kollisjonstester og er kort sagt en veldig trygg elbil.

Og hva synes barna om bilen?

– Hun ene sovnet jo, så det er et veldig godt tegn, sier Anne.

– Og ene jenta vår blir nesten alltid bilsyk, men hun merket ikke noe i denne bilen. Barna kommenterte at det var gøy å se ned på de andre bilene. Og det siste kritiske spørsmålet: Går et an å leke sisten i bilen?

– JAAA, ler jentene i kor.

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Nå kommer Mercedes-Benz EQV – en stor, elektrisk familiebil med hele åtte seter. Den måtte vi bare sette på en skikkelig prøve.

– Mamma, kan jeg sette meg i bagasjerommet? Lille Johanne (7) har fått en viktig jobb. Sammen med søstrene sine Caroline (8) og Emilie (11) skal de teste den nye Mercedes-Benz EQV. Absolutt alle knapper skal trykkes på, dører skal åpnes og lukkes og seter skal prøvesittes - og prøveklatres.

Hvordan funker bilen for en aktiv familie? Hvordan er det å pakke i den før helgens hyttetur? Og ikke minst, går det an å leke sisten i den?

Mamma Anne og pappa Audun skal pakke bilen klar for hytta, og kjøre den både i bytrafikk og på landeveien.

– Jeg liker veldig godt at det er kommet et elektrisk alternativ for en stor familie som oss, sier Anne mens hun kobler opp mobilen på bilens touchskjerm. Det er viktig å ha musikken klar før langturen begynner.

– Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av, sier hun. Familien bor i en rolig boliggate hvor barn leker ute hver dag. Da er det godt å vite at man ikke bidrar til å forurense luften.

– Det som er så deilig med elbil er at det er så enkelt å lade over natta, og så er bilen klar til kjøring dagen etterpå. Man slipper å stresse med å fylle bensin. Det er herlig. Da har man alltid full tank, sier Anne.

Mercedes-Benz EQV er tilgjengelig for prøvekjøring. Ta med hele familien på en liten tur.

TREBARNSFAMILIEN: Mamma Anna Drabløs, Pappa Audun Borge Martinsen og barna Johanne (7), Caroline (8) og Emilie (11).

Kommer seg til hytta uten å lade

Mercedes-Benz EQV har batterikapasitet på 90 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 350 kilometer. Det vil si at familien lett kommer seg til hytta - uten ett eneste ladestopp. En gang i blant besøker trebarnsfamilien besteforeldre og familie på Vestlandet. Det tar opptil sju timer kjøring, og dermed blir det et par ladestopp på veien.

– Men når vi kjører så langt, så er det ikke bare bilen som må lades. Det gjør vi også. Etter et par, tre timer i bil trenger både barn og voksne å strekke litt på beina og kanskje ta en matbit, forteller Audun.

– Og én is, legger Emilie til.

PRAKTISK: Alle setene har Isofix, selv setene foran.

Enkelt å planlegge

EQV-en lader fra 10% til 80% på kun 45 minutter på en vanlig hurtigladestasjon. Det vil si at bilen er klar til å kjøre videre idet den siste iskremen er spist.

– Det er jo ikke ofte at vi kjører mer enn 25 mil om gangen, så denne dekker behovet mer enn nok, sier han.

– Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis. Og EQV-en lader jo raskt, legger han til.

Ekstremt god plass

– Jeg tror det blir godt å ta denne her til hytta. Det er veldig god plass til all bagasjen, sier Anne. Når den aktive familien skal på hyttetur er det mange ting som skal med: Store bager, ekstra klær, rulleskøyter, hengekøyer, soveposer, sykler på sommeren, ski på vinteren og ikke minst et rikt utvalg bamser.

– Den har god plass til ungene. Her trenger de ikke sitte oppå hverandre. Når barna har god plass, blir det også mindre krangling, ler hun.

– Jeg liker at det er god benplass foran også. Jeg har alltid med meg så mye vesker og ting foran, ler Anne. Hun skrur setet helt ned og legger seg godt tilbake.

– Her kan man jo legge seg helt tilbake uten at noen i baksetet får dårlig plass. Det er jo bare å legge seg til å sove, sier hun og lukker øyene et lite øyeblikk.

Ut på tur

Bilen er pakket og klar – og alle finner plassene sine. Sammen bestemmer det unge paret at Anne skal få kjøre først.

– Jeg er best på å rygge, sier hun selvsikkert og setter den store bilen i reversj. På displayet dukker kamerabildet fra bilens bakside opp. Og et oversiktssbilde som viser omgivelsene sett ovenfra.

– Wow, utbryter hun.

– Her har man jo full oversikt. Dette har jeg aldri sett før. Hvordan får de til det?, spør hun mens hun navigerer bilen trygt gjennom den trange porten og ut på gata.

Når vi kommer ut på motorveien suser vi forbi busser og trailere.

– Altså, det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt. Jeg synes ofte det kan være litt guffent å kjøre ved siden av store biler, men nå er vi nesten på høyde med bussen, ler Anne.

Premium kupéfølelse

Litt utenfor Oslo overtar Audun rattet.

– Veldig komfortable seter, konkluderer han idet han prøvesitter førersetet.

– Setene er godt polstrede. Og det er veldig god plass inne i kupéen, sier han og ser seg rundt.

– Bilen har veldig god ytelse, sier Audun idet kan kobler over på sportsmodus og trykker pedalen i bunn. Den føles også trygg å kjøre, legger han til. Det har han rett i. Bilen er utstyrt med siste generasjons førerassistentsystemer som hjelper med å holde god avstand til bilen foran og sensorer som holder bilen trygt innenfor kjørebanen. Mercedes-Benz EQV har bestått krevende sikkerhet- og kollisjonstester og er kort sagt en veldig trygg elbil.

Og hva synes barna om bilen?

– Hun ene sovnet jo, så det er et veldig godt tegn, sier Anne.

– Og ene jenta vår blir nesten alltid bilsyk, men hun merket ikke noe i denne bilen. Barna kommenterte at det var gøy å se ned på de andre bilene. Og det siste kritiske spørsmålet: Går et an å leke sisten i bilen?

– JAAA, ler jentene i kor.

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Elektrisk og åtte seter? Denne måtte trebarnsfamilien bare prøve

Nå kommer Mercedes-Benz EQV – en stor, elektrisk familiebil med hele åtte seter. Den måtte vi bare sette på en skikkelig prøve.

– Mamma, kan jeg sette meg i bagasjerommet? Lille Johanne (7) har fått en viktig jobb. Sammen med søstrene sine Caroline (8) og Emilie (11) skal de teste den nye Mercedes-Benz EQV. Absolutt alle knapper skal trykkes på, dører skal åpnes og lukkes og seter skal prøvesittes - og prøveklatres.

Hvordan funker bilen for en aktiv familie? Hvordan er det å pakke i den før helgens hyttetur? Og ikke minst, går det an å leke sisten i den?

Mamma Anne og pappa Audun skal pakke bilen klar for hytta, og kjøre den både i bytrafikk og på landeveien.

– Jeg liker veldig godt at det er kommet et elektrisk alternativ for en stor familie som oss, sier Anne mens hun kobler opp mobilen på bilens touchskjerm. Det er viktig å ha musikken klar før langturen begynner.

– Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av, sier hun. Familien bor i en rolig boliggate hvor barn leker ute hver dag. Da er det godt å vite at man ikke bidrar til å forurense luften.

– Det som er så deilig med elbil er at det er så enkelt å lade over natta, og så er bilen klar til kjøring dagen etterpå. Man slipper å stresse med å fylle bensin. Det er herlig. Da har man alltid full tank, sier Anne.

Mercedes-Benz EQV er tilgjengelig for prøvekjøring. Ta med hele familien på en liten tur.

TREBARNSFAMILIEN: Mamma Anna Drabløs, Pappa Audun Borge Martinsen og barna Johanne (7), Caroline (8) og Emilie (11).
Med en elektrisk bil blir det ingen lokale utslipp. Det er vi veldig opptatt av.
Anne Drabløs

Kommer seg til hytta uten å lade

Mercedes-Benz EQV har batterikapasitet på 90 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 350 kilometer. Det vil si at familien lett kommer seg til hytta - uten ett eneste ladestopp. En gang i blant besøker trebarnsfamilien besteforeldre og familie på Vestlandet. Det tar opptil sju timer kjøring, og dermed blir det et par ladestopp på veien.

– Men når vi kjører så langt, så er det ikke bare bilen som må lades. Det gjør vi også. Etter et par, tre timer i bil trenger både barn og voksne å strekke litt på beina og kanskje ta en matbit, forteller Audun.

– Og én is, legger Emilie til.

PRAKTISK: Alle setene har Isofix, selv setene foran.
Det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt.
Anne Drabløs

Enkelt å planlegge

EQV-en lader fra 10% til 80% på kun 45 minutter på en vanlig hurtigladestasjon. Det vil si at bilen er klar til å kjøre videre idet den siste iskremen er spist.

– Det er jo ikke ofte at vi kjører mer enn 25 mil om gangen, så denne dekker behovet mer enn nok, sier han.

– Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis. Og EQV-en lader jo raskt, legger han til.

Nå er det ganske mange hurtigladere rundt omkring. Det er helt uproblematisk å planlegge ruten slik at det blir naturlige stopp underveis.
Audun Borge Martinsen

Ekstremt god plass

– Jeg tror det blir godt å ta denne her til hytta. Det er veldig god plass til all bagasjen, sier Anne. Når den aktive familien skal på hyttetur er det mange ting som skal med: Store bager, ekstra klær, rulleskøyter, hengekøyer, soveposer, sykler på sommeren, ski på vinteren og ikke minst et rikt utvalg bamser.

– Den har god plass til ungene. Her trenger de ikke sitte oppå hverandre. Når barna har god plass, blir det også mindre krangling, ler hun.

– Jeg liker at det er god benplass foran også. Jeg har alltid med meg så mye vesker og ting foran, ler Anne. Hun skrur setet helt ned og legger seg godt tilbake.

– Her kan man jo legge seg helt tilbake uten at noen i baksetet får dårlig plass. Det er jo bare å legge seg til å sove, sier hun og lukker øyene et lite øyeblikk.

Ut på tur

Bilen er pakket og klar – og alle finner plassene sine. Sammen bestemmer det unge paret at Anne skal få kjøre først.

– Jeg er best på å rygge, sier hun selvsikkert og setter den store bilen i reversj. På displayet dukker kamerabildet fra bilens bakside opp. Og et oversiktssbilde som viser omgivelsene sett ovenfra.

– Wow, utbryter hun.

– Her har man jo full oversikt. Dette har jeg aldri sett før. Hvordan får de til det?, spør hun mens hun navigerer bilen trygt gjennom den trange porten og ut på gata.

Når vi kommer ut på motorveien suser vi forbi busser og trailere.

– Altså, det er en stor bil, men samtidig føles den ikke så stor når man kjører den. Det føles godt å kjøre en bil hvor man sitter litt høyt og får god oversikt. Jeg synes ofte det kan være litt guffent å kjøre ved siden av store biler, men nå er vi nesten på høyde med bussen, ler Anne.

Premium kupéfølelse

Litt utenfor Oslo overtar Audun rattet.

– Veldig komfortable seter, konkluderer han idet han prøvesitter førersetet.

– Setene er godt polstrede. Og det er veldig god plass inne i kupéen, sier han og ser seg rundt.

– Bilen har veldig god ytelse, sier Audun idet kan kobler over på sportsmodus og trykker pedalen i bunn. Den føles også trygg å kjøre, legger han til. Det har han rett i. Bilen er utstyrt med siste generasjons førerassistentsystemer som hjelper med å holde god avstand til bilen foran og sensorer som holder bilen trygt innenfor kjørebanen. Mercedes-Benz EQV har bestått krevende sikkerhet- og kollisjonstester og er kort sagt en veldig trygg elbil.

Og hva synes barna om bilen?

– Hun ene sovnet jo, så det er et veldig godt tegn, sier Anne.

– Og ene jenta vår blir nesten alltid bilsyk, men hun merket ikke noe i denne bilen. Barna kommenterte at det var gøy å se ned på de andre bilene. Og det siste kritiske spørsmålet: Går et an å leke sisten i bilen?

– JAAA, ler jentene i kor.

Modeller