Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Legenden lader i lunsjpausen

Legenden lader i lunsjpausen

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen. EQV er tilgjengelig med grønne skilter. Legenden Sprinter kommer også nå i en e-utgave.


eSprinter kommer i A2-versjonen med 10,5 kubikkmeter varerom og høyt tak som standard. Dette er et helt annet segment enn eVito og EQV, og rekkevidden er også en ganske annen med 150 (WLTP blandet) kilometer. Grunnen til at batteripakken ikke er større er åpenbar.

Du trenger nyttelast.

På eSprinteren er den omtrent 900 kilo.

– Når det er så stor bil som dette ønsker man jo en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte. Denne kommer med fire batteripakker under, som på eVito, men den har mindre batterikapasitet, understreker produktspesialist Bilal Hussain i Mercedes-Benz Norge.

– Rekkevidden er kanskje ikke god nok isolert sett, men dette er en typisk last-mile bil i sentrumsområder, fortsetter han.

Når det er så stor bil som dette ønsker man en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Lynrask lading

Det som virkelig sukrer rekkeviddepillen er hurtigladingen. Store, tunge eSprinter kan lade i lunsjpausen.

– Med hurtigladekapasitet på 80kW kan du lade fra 10-80% på ca. 25 minutter og denne kapasiteten er det ingen som har i dette segmentet. Det er veldig bra for å være en så stor bil, sier produktspesialisten.

For å komplettere el-porteføljen kan Mercedes Benz også skilte med premium-flerbruksbilen EQV med en estimert rekkevidde på inntil 357 (WLTP blandet) kilometer. Med hurtiglading som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter er den et fullverdig fullelektrisk kjøretøy for daglig bruk, som også fås som varebil.

EL-intensiver

I varebilsegmentet har du tradisjonelt sett ikke hatt like store insentiver for elektrifisering av bilparken som på personbil. Mye av grunnen er jo momsfritaket på personbiler, et momsfritak som finnes på alle varebiler fra før. Men det betyr ikke at det ikke finnes insentiver. Enova-støtte og bortfall av engangsavgift er to betydelige lokkemidler.

eSprinter, EQV og eVito får i dag et sted mellom 40 og 50 000 i avslag, avhengig av modellen.

– Det er forhandleren som søker Enova om støtte, forklarer Hussain.

Det er etter hvert en solid rekke argumenter for å bytte fra diesel til batteri. Miljøhensynet er selvsagt. Et annet soleklart argument er lavere driftskostnader knyttet til service. Når ingenting går rundt i motoren er det veldig mange færre komponenter som blir utsatt for slitasje.

– Det er mindre slitasje på motordeler og bremser, og du slipper motoroljepåfyll. Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt, sier produktspesialisten.

Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Bom og anbud

Innkjøpsprisen på el-varebil ender kanskje litt over en diesel-variant, men som vi har vært inne på vil kostnader på drift- og service være langt lavere. Det er i det hele tatt mange fordeler du ikke har med de fossildrevne bilene.

– Her i Oslo kan du kjøre gratis i bommen, du kan kjøre i kollektivfeltet, og det er enklere å parkere i sentrum da det er dedikerte plasser for elektriske varebiler, understreker Andreas Hauger, markedssjef varebil i Mercedes-Benz Norge.

Ikke minst er det et viktigere og viktigere moment å ha en eller flere elektriske varebiler i porteføljen. I enkelte anbudsprosesser kan det være et krav.

– Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet, påpeker Hauger.

Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Tregere elektrifisering

Det er liten tvil om at elektrifiseringen har kommet for fullt i varebil-verden. Det har kommet en lang rekke modeller på markedet i får, fra flere produsenter. men det betyr ikke at det slippes hammere, skrutrekkere og rør for å sikre seg en el-varebil. Fordelene er mange, men dette går saktere enn i personbilmarkedet.

– Majoriteten av bilene kommer nok til å være dieseldrevet i ganske lang tid fremover, spår Hauger.

Selv om andelen EL-biler kommer til å være et stykke unna de fossildrevne i uoverskuelig fremtid tror Hauger på en dobling av de batteridrevne.

– I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020, fortsetter han.

– Hvorfor er det slik?

– Kostnadsmessig er det ikke stor nok forskjell, og det er veldig mange i Norge som ikke bor eller jobber midt i byen. Da faller de to største fordelene bort. Diesel går så lenge du har drivstoff, sier Hauger.

Bilal Hussain tror utviklingen innen rekkevidde vil akselerere elektrifiseringen på varebilmarkedet. Det at du slipper å lade hver eneste kveld kan være en «game changer».

– Jeg tenker at den rekkevidden vi har er veldig attraktiv. Det er det folk vil ha, sier han.

I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Legenden lader i lunsjpausen

Legenden lader i lunsjpausen

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen.

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen. EQV er tilgjengelig med grønne skilter. Legenden Sprinter kommer også nå i en e-utgave.


eSprinter kommer i A2-versjonen med 10,5 kubikkmeter varerom og høyt tak som standard. Dette er et helt annet segment enn eVito og EQV, og rekkevidden er også en ganske annen med 150 (WLTP blandet) kilometer. Grunnen til at batteripakken ikke er større er åpenbar.

Du trenger nyttelast.

På eSprinteren er den omtrent 900 kilo.

– Når det er så stor bil som dette ønsker man jo en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte. Denne kommer med fire batteripakker under, som på eVito, men den har mindre batterikapasitet, understreker produktspesialist Bilal Hussain i Mercedes-Benz Norge.

– Rekkevidden er kanskje ikke god nok isolert sett, men dette er en typisk last-mile bil i sentrumsområder, fortsetter han.

Når det er så stor bil som dette ønsker man en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Lynrask lading

Det som virkelig sukrer rekkeviddepillen er hurtigladingen. Store, tunge eSprinter kan lade i lunsjpausen.

– Med hurtigladekapasitet på 80kW kan du lade fra 10-80% på ca. 25 minutter og denne kapasiteten er det ingen som har i dette segmentet. Det er veldig bra for å være en så stor bil, sier produktspesialisten.

For å komplettere el-porteføljen kan Mercedes Benz også skilte med premium-flerbruksbilen EQV med en estimert rekkevidde på inntil 357 (WLTP blandet) kilometer. Med hurtiglading som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter er den et fullverdig fullelektrisk kjøretøy for daglig bruk, som også fås som varebil.

EL-intensiver

I varebilsegmentet har du tradisjonelt sett ikke hatt like store insentiver for elektrifisering av bilparken som på personbil. Mye av grunnen er jo momsfritaket på personbiler, et momsfritak som finnes på alle varebiler fra før. Men det betyr ikke at det ikke finnes insentiver. Enova-støtte og bortfall av engangsavgift er to betydelige lokkemidler.

eSprinter, EQV og eVito får i dag et sted mellom 40 og 50 000 i avslag, avhengig av modellen.

– Det er forhandleren som søker Enova om støtte, forklarer Hussain.

Det er etter hvert en solid rekke argumenter for å bytte fra diesel til batteri. Miljøhensynet er selvsagt. Et annet soleklart argument er lavere driftskostnader knyttet til service. Når ingenting går rundt i motoren er det veldig mange færre komponenter som blir utsatt for slitasje.

– Det er mindre slitasje på motordeler og bremser, og du slipper motoroljepåfyll. Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt, sier produktspesialisten.

Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Bom og anbud

Innkjøpsprisen på el-varebil ender kanskje litt over en diesel-variant, men som vi har vært inne på vil kostnader på drift- og service være langt lavere. Det er i det hele tatt mange fordeler du ikke har med de fossildrevne bilene.

– Her i Oslo kan du kjøre gratis i bommen, du kan kjøre i kollektivfeltet, og det er enklere å parkere i sentrum da det er dedikerte plasser for elektriske varebiler, understreker Andreas Hauger, markedssjef varebil i Mercedes-Benz Norge.

Ikke minst er det et viktigere og viktigere moment å ha en eller flere elektriske varebiler i porteføljen. I enkelte anbudsprosesser kan det være et krav.

– Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet, påpeker Hauger.

Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Tregere elektrifisering

Det er liten tvil om at elektrifiseringen har kommet for fullt i varebil-verden. Det har kommet en lang rekke modeller på markedet i får, fra flere produsenter. men det betyr ikke at det slippes hammere, skrutrekkere og rør for å sikre seg en el-varebil. Fordelene er mange, men dette går saktere enn i personbilmarkedet.

– Majoriteten av bilene kommer nok til å være dieseldrevet i ganske lang tid fremover, spår Hauger.

Selv om andelen EL-biler kommer til å være et stykke unna de fossildrevne i uoverskuelig fremtid tror Hauger på en dobling av de batteridrevne.

– I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020, fortsetter han.

– Hvorfor er det slik?

– Kostnadsmessig er det ikke stor nok forskjell, og det er veldig mange i Norge som ikke bor eller jobber midt i byen. Da faller de to største fordelene bort. Diesel går så lenge du har drivstoff, sier Hauger.

Bilal Hussain tror utviklingen innen rekkevidde vil akselerere elektrifiseringen på varebilmarkedet. Det at du slipper å lade hver eneste kveld kan være en «game changer».

– Jeg tenker at den rekkevidden vi har er veldig attraktiv. Det er det folk vil ha, sier han.

I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Legenden lader i lunsjpausen

Legenden lader i lunsjpausen

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen.

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen. EQV er tilgjengelig med grønne skilter. Legenden Sprinter kommer også nå i en e-utgave.


eSprinter kommer i A2-versjonen med 10,5 kubikkmeter varerom og høyt tak som standard. Dette er et helt annet segment enn eVito og EQV, og rekkevidden er også en ganske annen med 150 (WLTP blandet) kilometer. Grunnen til at batteripakken ikke er større er åpenbar.

Du trenger nyttelast.

På eSprinteren er den omtrent 900 kilo.

– Når det er så stor bil som dette ønsker man jo en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte. Denne kommer med fire batteripakker under, som på eVito, men den har mindre batterikapasitet, understreker produktspesialist Bilal Hussain i Mercedes-Benz Norge.

– Rekkevidden er kanskje ikke god nok isolert sett, men dette er en typisk last-mile bil i sentrumsområder, fortsetter han.

Når det er så stor bil som dette ønsker man en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Lynrask lading

Det som virkelig sukrer rekkeviddepillen er hurtigladingen. Store, tunge eSprinter kan lade i lunsjpausen.

– Med hurtigladekapasitet på 80kW kan du lade fra 10-80% på ca. 25 minutter og denne kapasiteten er det ingen som har i dette segmentet. Det er veldig bra for å være en så stor bil, sier produktspesialisten.

For å komplettere el-porteføljen kan Mercedes Benz også skilte med premium-flerbruksbilen EQV med en estimert rekkevidde på inntil 357 (WLTP blandet) kilometer. Med hurtiglading som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter er den et fullverdig fullelektrisk kjøretøy for daglig bruk, som også fås som varebil.

EL-intensiver

I varebilsegmentet har du tradisjonelt sett ikke hatt like store insentiver for elektrifisering av bilparken som på personbil. Mye av grunnen er jo momsfritaket på personbiler, et momsfritak som finnes på alle varebiler fra før. Men det betyr ikke at det ikke finnes insentiver. Enova-støtte og bortfall av engangsavgift er to betydelige lokkemidler.

eSprinter, EQV og eVito får i dag et sted mellom 40 og 50 000 i avslag, avhengig av modellen.

– Det er forhandleren som søker Enova om støtte, forklarer Hussain.

Det er etter hvert en solid rekke argumenter for å bytte fra diesel til batteri. Miljøhensynet er selvsagt. Et annet soleklart argument er lavere driftskostnader knyttet til service. Når ingenting går rundt i motoren er det veldig mange færre komponenter som blir utsatt for slitasje.

– Det er mindre slitasje på motordeler og bremser, og du slipper motoroljepåfyll. Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt, sier produktspesialisten.

Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Bom og anbud

Innkjøpsprisen på el-varebil ender kanskje litt over en diesel-variant, men som vi har vært inne på vil kostnader på drift- og service være langt lavere. Det er i det hele tatt mange fordeler du ikke har med de fossildrevne bilene.

– Her i Oslo kan du kjøre gratis i bommen, du kan kjøre i kollektivfeltet, og det er enklere å parkere i sentrum da det er dedikerte plasser for elektriske varebiler, understreker Andreas Hauger, markedssjef varebil i Mercedes-Benz Norge.

Ikke minst er det et viktigere og viktigere moment å ha en eller flere elektriske varebiler i porteføljen. I enkelte anbudsprosesser kan det være et krav.

– Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet, påpeker Hauger.

Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Tregere elektrifisering

Det er liten tvil om at elektrifiseringen har kommet for fullt i varebil-verden. Det har kommet en lang rekke modeller på markedet i får, fra flere produsenter. men det betyr ikke at det slippes hammere, skrutrekkere og rør for å sikre seg en el-varebil. Fordelene er mange, men dette går saktere enn i personbilmarkedet.

– Majoriteten av bilene kommer nok til å være dieseldrevet i ganske lang tid fremover, spår Hauger.

Selv om andelen EL-biler kommer til å være et stykke unna de fossildrevne i uoverskuelig fremtid tror Hauger på en dobling av de batteridrevne.

– I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020, fortsetter han.

– Hvorfor er det slik?

– Kostnadsmessig er det ikke stor nok forskjell, og det er veldig mange i Norge som ikke bor eller jobber midt i byen. Da faller de to største fordelene bort. Diesel går så lenge du har drivstoff, sier Hauger.

Bilal Hussain tror utviklingen innen rekkevidde vil akselerere elektrifiseringen på varebilmarkedet. Det at du slipper å lade hver eneste kveld kan være en «game changer».

– Jeg tenker at den rekkevidden vi har er veldig attraktiv. Det er det folk vil ha, sier han.

I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Legenden lader i lunsjpausen

Legenden lader i lunsjpausen

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen.

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen. EQV er tilgjengelig med grønne skilter. Legenden Sprinter kommer også nå i en e-utgave.


eSprinter kommer i A2-versjonen med 10,5 kubikkmeter varerom og høyt tak som standard. Dette er et helt annet segment enn eVito og EQV, og rekkevidden er også en ganske annen med 150 (WLTP blandet) kilometer. Grunnen til at batteripakken ikke er større er åpenbar.

Du trenger nyttelast.

På eSprinteren er den omtrent 900 kilo.

– Når det er så stor bil som dette ønsker man jo en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte. Denne kommer med fire batteripakker under, som på eVito, men den har mindre batterikapasitet, understreker produktspesialist Bilal Hussain i Mercedes-Benz Norge.

– Rekkevidden er kanskje ikke god nok isolert sett, men dette er en typisk last-mile bil i sentrumsområder, fortsetter han.

Når det er så stor bil som dette ønsker man en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Lynrask lading

Det som virkelig sukrer rekkeviddepillen er hurtigladingen. Store, tunge eSprinter kan lade i lunsjpausen.

– Med hurtigladekapasitet på 80kW kan du lade fra 10-80% på ca. 25 minutter og denne kapasiteten er det ingen som har i dette segmentet. Det er veldig bra for å være en så stor bil, sier produktspesialisten.

For å komplettere el-porteføljen kan Mercedes Benz også skilte med premium-flerbruksbilen EQV med en estimert rekkevidde på inntil 357 (WLTP blandet) kilometer. Med hurtiglading som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter er den et fullverdig fullelektrisk kjøretøy for daglig bruk, som også fås som varebil.

EL-intensiver

I varebilsegmentet har du tradisjonelt sett ikke hatt like store insentiver for elektrifisering av bilparken som på personbil. Mye av grunnen er jo momsfritaket på personbiler, et momsfritak som finnes på alle varebiler fra før. Men det betyr ikke at det ikke finnes insentiver. Enova-støtte og bortfall av engangsavgift er to betydelige lokkemidler.

eSprinter, EQV og eVito får i dag et sted mellom 40 og 50 000 i avslag, avhengig av modellen.

– Det er forhandleren som søker Enova om støtte, forklarer Hussain.

Det er etter hvert en solid rekke argumenter for å bytte fra diesel til batteri. Miljøhensynet er selvsagt. Et annet soleklart argument er lavere driftskostnader knyttet til service. Når ingenting går rundt i motoren er det veldig mange færre komponenter som blir utsatt for slitasje.

– Det er mindre slitasje på motordeler og bremser, og du slipper motoroljepåfyll. Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt, sier produktspesialisten.

Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Bom og anbud

Innkjøpsprisen på el-varebil ender kanskje litt over en diesel-variant, men som vi har vært inne på vil kostnader på drift- og service være langt lavere. Det er i det hele tatt mange fordeler du ikke har med de fossildrevne bilene.

– Her i Oslo kan du kjøre gratis i bommen, du kan kjøre i kollektivfeltet, og det er enklere å parkere i sentrum da det er dedikerte plasser for elektriske varebiler, understreker Andreas Hauger, markedssjef varebil i Mercedes-Benz Norge.

Ikke minst er det et viktigere og viktigere moment å ha en eller flere elektriske varebiler i porteføljen. I enkelte anbudsprosesser kan det være et krav.

– Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet, påpeker Hauger.

Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Tregere elektrifisering

Det er liten tvil om at elektrifiseringen har kommet for fullt i varebil-verden. Det har kommet en lang rekke modeller på markedet i får, fra flere produsenter. men det betyr ikke at det slippes hammere, skrutrekkere og rør for å sikre seg en el-varebil. Fordelene er mange, men dette går saktere enn i personbilmarkedet.

– Majoriteten av bilene kommer nok til å være dieseldrevet i ganske lang tid fremover, spår Hauger.

Selv om andelen EL-biler kommer til å være et stykke unna de fossildrevne i uoverskuelig fremtid tror Hauger på en dobling av de batteridrevne.

– I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020, fortsetter han.

– Hvorfor er det slik?

– Kostnadsmessig er det ikke stor nok forskjell, og det er veldig mange i Norge som ikke bor eller jobber midt i byen. Da faller de to største fordelene bort. Diesel går så lenge du har drivstoff, sier Hauger.

Bilal Hussain tror utviklingen innen rekkevidde vil akselerere elektrifiseringen på varebilmarkedet. Det at du slipper å lade hver eneste kveld kan være en «game changer».

– Jeg tenker at den rekkevidden vi har er veldig attraktiv. Det er det folk vil ha, sier han.

I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Legenden lader i lunsjpausen

Legenden lader i lunsjpausen

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen.

Nylig lanserte Mercedes-Benz eVito Long Range med klasseledende rekkevidde. Det er på ingen måte den eneste el-varebilen i porteføljen. EQV er tilgjengelig med grønne skilter. Legenden Sprinter kommer også nå i en e-utgave.


eSprinter kommer i A2-versjonen med 10,5 kubikkmeter varerom og høyt tak som standard. Dette er et helt annet segment enn eVito og EQV, og rekkevidden er også en ganske annen med 150 (WLTP blandet) kilometer. Grunnen til at batteripakken ikke er større er åpenbar.

Du trenger nyttelast.

På eSprinteren er den omtrent 900 kilo.

– Når det er så stor bil som dette ønsker man jo en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte. Denne kommer med fire batteripakker under, som på eVito, men den har mindre batterikapasitet, understreker produktspesialist Bilal Hussain i Mercedes-Benz Norge.

– Rekkevidden er kanskje ikke god nok isolert sett, men dette er en typisk last-mile bil i sentrumsområder, fortsetter han.

Når det er så stor bil som dette ønsker man en viss nyttelast, ellers blir jo poenget borte

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Lynrask lading

Det som virkelig sukrer rekkeviddepillen er hurtigladingen. Store, tunge eSprinter kan lade i lunsjpausen.

– Med hurtigladekapasitet på 80kW kan du lade fra 10-80% på ca. 25 minutter og denne kapasiteten er det ingen som har i dette segmentet. Det er veldig bra for å være en så stor bil, sier produktspesialisten.

For å komplettere el-porteføljen kan Mercedes Benz også skilte med premium-flerbruksbilen EQV med en estimert rekkevidde på inntil 357 (WLTP blandet) kilometer. Med hurtiglading som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter er den et fullverdig fullelektrisk kjøretøy for daglig bruk, som også fås som varebil.

EL-intensiver

I varebilsegmentet har du tradisjonelt sett ikke hatt like store insentiver for elektrifisering av bilparken som på personbil. Mye av grunnen er jo momsfritaket på personbiler, et momsfritak som finnes på alle varebiler fra før. Men det betyr ikke at det ikke finnes insentiver. Enova-støtte og bortfall av engangsavgift er to betydelige lokkemidler.

eSprinter, EQV og eVito får i dag et sted mellom 40 og 50 000 i avslag, avhengig av modellen.

– Det er forhandleren som søker Enova om støtte, forklarer Hussain.

Det er etter hvert en solid rekke argumenter for å bytte fra diesel til batteri. Miljøhensynet er selvsagt. Et annet soleklart argument er lavere driftskostnader knyttet til service. Når ingenting går rundt i motoren er det veldig mange færre komponenter som blir utsatt for slitasje.

– Det er mindre slitasje på motordeler og bremser, og du slipper motoroljepåfyll. Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt, sier produktspesialisten.

Service er enkel. Det kobles til en styringsenhet, og du får en diagnose. Det er alt

Bilal Hussain, produktspesialist Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Bom og anbud

Innkjøpsprisen på el-varebil ender kanskje litt over en diesel-variant, men som vi har vært inne på vil kostnader på drift- og service være langt lavere. Det er i det hele tatt mange fordeler du ikke har med de fossildrevne bilene.

– Her i Oslo kan du kjøre gratis i bommen, du kan kjøre i kollektivfeltet, og det er enklere å parkere i sentrum da det er dedikerte plasser for elektriske varebiler, understreker Andreas Hauger, markedssjef varebil i Mercedes-Benz Norge.

Ikke minst er det et viktigere og viktigere moment å ha en eller flere elektriske varebiler i porteføljen. I enkelte anbudsprosesser kan det være et krav.

– Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet, påpeker Hauger.

Det hjelper ikke at man har en Nissan Leaf som er registrert på firmaet

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Tregere elektrifisering

Det er liten tvil om at elektrifiseringen har kommet for fullt i varebil-verden. Det har kommet en lang rekke modeller på markedet i får, fra flere produsenter. men det betyr ikke at det slippes hammere, skrutrekkere og rør for å sikre seg en el-varebil. Fordelene er mange, men dette går saktere enn i personbilmarkedet.

– Majoriteten av bilene kommer nok til å være dieseldrevet i ganske lang tid fremover, spår Hauger.

Selv om andelen EL-biler kommer til å være et stykke unna de fossildrevne i uoverskuelig fremtid tror Hauger på en dobling av de batteridrevne.

– I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020, fortsetter han.

– Hvorfor er det slik?

– Kostnadsmessig er det ikke stor nok forskjell, og det er veldig mange i Norge som ikke bor eller jobber midt i byen. Da faller de to største fordelene bort. Diesel går så lenge du har drivstoff, sier Hauger.

Bilal Hussain tror utviklingen innen rekkevidde vil akselerere elektrifiseringen på varebilmarkedet. Det at du slipper å lade hver eneste kveld kan være en «game changer».

– Jeg tenker at den rekkevidden vi har er veldig attraktiv. Det er det folk vil ha, sier han.

I våre prognoser for 2021 og 2022 estimerer vi med en 10%-andel el-varebiler. Det var 5% i 2020

Andreas Hauger, markedssjef Mercedes-Benz nyttekjøretøy

Modeller