Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

– Når jeg kjøper firmabil, er det veldig viktig for meg at den er pålitelig. Det er det første og det viktigste for meg, sier daglig leder Jørn Atle Sørlie i El-Kontakten AS i Langhus. Han har 11 montører på farta hver eneste dag. Hvis bilene hans ikke er i drift betyr det at han ikke får levert fakturerbare oppdrag. Derfor er det rett og slett forretningskritisk at firmabilene hans er mest mulig på veien – og minst mulig på verksted.

– Da jeg startet selskapet i 2006 kjøpte jeg to Vito-er da de kom med automat og firhjulstrekk, sier han. El-Kontakten har siden da vokst seg til en solid lokal leverandør som leverer elektrikertjenester i hele Oslo og Akershus.

– Siden oppstart har vi vel hatt et sted mellom 20 og 25 Vito-er, sier Sørlie. Derfor vet bedriftseieren veldig godt at bilens verdi er mye mer enn tallet som står på prislappen.

God bil med god firmaøkonomi

– Det er veldig viktig å se på firmabilens totale regnestykke. Èn ting er kostnaden ved kjøp av bilen. En annen ting er annenhåndsverdien. Den daglige driftskostnaden spiller selvsagt også inn når en firmabil totalt legger bak seg en god del kilometer. Det er også ekstremt viktig å finne en bil som har lange serviceintervaller og lite problemer underveis, forteller han.

Sørlie pleier å ha bilene i cirka 4-5 år, før han selger de videre. Han opplever at de alltid selges fort og til en god pris. Sørlie legger også til at komfort og kjøreegenskaper er viktig.

– Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen. De bruker tross alt en stor del av arbeidsdagen sin på veien, og dette er på mange måter deres viktigste arbeidsverktøy, sier han.

Mange håndverkere som velger Mercedes-Benz Vito oppgir nemlig komfort og gode kjøreegenskaper som viktige kjøpsargumenter. Bilen har en premium kupé, behagelige skinnseter og en veldig god kjøreopplevelse.

– Supert klimaanlegg

Ikke sjelden kjører El-Kontaktens elektrikere på byggeplasser og veier som er ganske ujevne og humpete. Da er det veldig fint med Mercedes-Benz´ aktive luftdempere. Det norske klimaet med varme somre og iskalde vintre setter både montør og bilens klimaanlegg på prøve. Dette er null problem for Vitoen, ifølge Sørlie.

– Vår erfaring med Vito er at den blir fort kald på sommeren og like fort varm på vinteren. Klimaanlegget er helt supert, legger han til. Dette kan være en stor fordel når nistepakka må nytes på en frossen anleggsplass uten andre muligheter for varme.

Praktisk innredet

En moderne elektriker har normalt med seg veldig mye verktøy og utstyr. I El-Kontaktens biler er det til enhver tid tusenvis av ulike enheter, alt fra bittesmå skruer til store ruller med kabler. Da er det helt sentralt med en praktisk innredet bil.

– Alle våre biler er svært godt utstyrt. Vi har alltid med mye materiell. Vi har innredet bilene på en veldig smart måte,– med store skuffer i gulvet, småskuffer i vegger og tak, reoler til å feste kabelruller og verktøy, sier Sørlie mens han viser oss innredningen.

Når man jobber som elektriker er tid det samme som penger. Derfor er det kritisk med god orden i bilene til El-Kontakten. Håndverkerne skal finne det de trenger av brytere, stikkontakter og termostater fort, uten å måtte bruke lang tid på å lete. Verktøy, kabling er stablet smart på hver sin side slik at alt kan nås enkelt - enten fra bagasjerommet eller fra sidedørene. Det er et dobbelt gulv i hele bilen for å få maksimal utnyttelse av plassen. Og praktiske reoler på hver side gjør det oversiktlig og enkelt å få tak i det man trenger.

– Høyden, lengden og bredden til Vitoen er helt perfekt til vår hverdag, sier Sørlie.

Mercedes-Benz Vito kommer i tre ulike lengder: Kompakt, lang og ekstra lang. El-Kontakten har valgt den mellomste størrelsen med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter og ekstra lang er 5,37 meter. Den største Vitoen har lasteromsvolum på hele 6,6 m³

Håndverkerens kontor

– Det er viktig at jeg har god plass, at den er romslig. Jeg trenger plass til alt utstyret. Det er også deilig med Vitoen at komforten er høy. Jeg trives veldig godt i bilen, sier Vetle Daae Tomter som er elektriker i El-Kontakten AS. Han har nettopp fått utlevert den nyeste 2021-modellen av Vito.

– En av nyhetene i den nye modellen er den adaptive cruisekontrollen, sier elektrikeren fornøyd. I tillegg til adaptiv cruisekontroll har nye Vito en ny, oppgradert motor som er mer driftseffektiv enn forgjengeren. Derfor er den også billigere i bruk og har et lavere utslipp.

De 190hk i dieselmotoren drar godt, selv om bilen er tungt lastet - noe bilene til El-Kontakten ofte er.

– Jeg kommer meg alltid frem der jeg skal. Den har firhjulstrekk, som er helt gull på vinteren. Ofte må vi kjøre inn på humpete byggeplasser som sjelden er spesielt godt brøytet. Likevel har jeg aldri hatt problemer når jeg har kjørt Vito på vinterføre, sier han.

– Å ha en god bil på jobb er ganske viktig, sier den unge elektrikeren.

– Dette er jo på en måte kontoret mitt.

– Jeg trives godt i Vito, sier Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS.

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Lav driftskostnad, lange serviceintervaller, lite nedetid og god annenhåndsverdi gjør Mercedes-Benz Vito til håndverkerens favoritt. I tillegg er bilen en innmari god arbeidsplass.

– Når jeg kjøper firmabil, er det veldig viktig for meg at den er pålitelig. Det er det første og det viktigste for meg, sier daglig leder Jørn Atle Sørlie i El-Kontakten AS i Langhus. Han har 11 montører på farta hver eneste dag. Hvis bilene hans ikke er i drift betyr det at han ikke får levert fakturerbare oppdrag. Derfor er det rett og slett forretningskritisk at firmabilene hans er mest mulig på veien – og minst mulig på verksted.

– Da jeg startet selskapet i 2006 kjøpte jeg to Vito-er da de kom med automat og firhjulstrekk, sier han. El-Kontakten har siden da vokst seg til en solid lokal leverandør som leverer elektrikertjenester i hele Oslo og Akershus.

– Siden oppstart har vi vel hatt et sted mellom 20 og 25 Vito-er, sier Sørlie. Derfor vet bedriftseieren veldig godt at bilens verdi er mye mer enn tallet som står på prislappen.

Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen.
Jørn Atle Sørlie, daglig leder i El-Kontakten AS

God bil med god firmaøkonomi

– Det er veldig viktig å se på firmabilens totale regnestykke. Èn ting er kostnaden ved kjøp av bilen. En annen ting er annenhåndsverdien. Den daglige driftskostnaden spiller selvsagt også inn når en firmabil totalt legger bak seg en god del kilometer. Det er også ekstremt viktig å finne en bil som har lange serviceintervaller og lite problemer underveis, forteller han.

Sørlie pleier å ha bilene i cirka 4-5 år, før han selger de videre. Han opplever at de alltid selges fort og til en god pris. Sørlie legger også til at komfort og kjøreegenskaper er viktig.

– Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen. De bruker tross alt en stor del av arbeidsdagen sin på veien, og dette er på mange måter deres viktigste arbeidsverktøy, sier han.

Mange håndverkere som velger Mercedes-Benz Vito oppgir nemlig komfort og gode kjøreegenskaper som viktige kjøpsargumenter. Bilen har en premium kupé, behagelige skinnseter og en veldig god kjøreopplevelse.

– Supert klimaanlegg

Ikke sjelden kjører El-Kontaktens elektrikere på byggeplasser og veier som er ganske ujevne og humpete. Da er det veldig fint med Mercedes-Benz´ aktive luftdempere. Det norske klimaet med varme somre og iskalde vintre setter både montør og bilens klimaanlegg på prøve. Dette er null problem for Vitoen, ifølge Sørlie.

– Vår erfaring med Vito er at den blir fort kald på sommeren og like fort varm på vinteren. Klimaanlegget er helt supert, legger han til. Dette kan være en stor fordel når nistepakka må nytes på en frossen anleggsplass uten andre muligheter for varme.

Å ha en god bil på jobb er ganske viktig. Dette er jo på en måte kontoret mitt.
– Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS

Praktisk innredet

En moderne elektriker har normalt med seg veldig mye verktøy og utstyr. I El-Kontaktens biler er det til enhver tid tusenvis av ulike enheter, alt fra bittesmå skruer til store ruller med kabler. Da er det helt sentralt med en praktisk innredet bil.

– Alle våre biler er svært godt utstyrt. Vi har alltid med mye materiell. Vi har innredet bilene på en veldig smart måte,– med store skuffer i gulvet, småskuffer i vegger og tak, reoler til å feste kabelruller og verktøy, sier Sørlie mens han viser oss innredningen.

Når man jobber som elektriker er tid det samme som penger. Derfor er det kritisk med god orden i bilene til El-Kontakten. Håndverkerne skal finne det de trenger av brytere, stikkontakter og termostater fort, uten å måtte bruke lang tid på å lete. Verktøy, kabling er stablet smart på hver sin side slik at alt kan nås enkelt - enten fra bagasjerommet eller fra sidedørene. Det er et dobbelt gulv i hele bilen for å få maksimal utnyttelse av plassen. Og praktiske reoler på hver side gjør det oversiktlig og enkelt å få tak i det man trenger.

– Høyden, lengden og bredden til Vitoen er helt perfekt til vår hverdag, sier Sørlie.

Mercedes-Benz Vito kommer i tre ulike lengder: Kompakt, lang og ekstra lang. El-Kontakten har valgt den mellomste størrelsen med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter og ekstra lang er 5,37 meter. Den største Vitoen har lasteromsvolum på hele 6,6 m³

Håndverkerens kontor

– Det er viktig at jeg har god plass, at den er romslig. Jeg trenger plass til alt utstyret. Det er også deilig med Vitoen at komforten er høy. Jeg trives veldig godt i bilen, sier Vetle Daae Tomter som er elektriker i El-Kontakten AS. Han har nettopp fått utlevert den nyeste 2021-modellen av Vito.

– En av nyhetene i den nye modellen er den adaptive cruisekontrollen, sier elektrikeren fornøyd. I tillegg til adaptiv cruisekontroll har nye Vito en ny, oppgradert motor som er mer driftseffektiv enn forgjengeren. Derfor er den også billigere i bruk og har et lavere utslipp.

De 190hk i dieselmotoren drar godt, selv om bilen er tungt lastet - noe bilene til El-Kontakten ofte er.

– Jeg kommer meg alltid frem der jeg skal. Den har firhjulstrekk, som er helt gull på vinteren. Ofte må vi kjøre inn på humpete byggeplasser som sjelden er spesielt godt brøytet. Likevel har jeg aldri hatt problemer når jeg har kjørt Vito på vinterføre, sier han.

– Å ha en god bil på jobb er ganske viktig, sier den unge elektrikeren.

– Dette er jo på en måte kontoret mitt.

– Jeg trives godt i Vito, sier Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS.

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Lav driftskostnad, lange serviceintervaller, lite nedetid og god annenhåndsverdi gjør Mercedes-Benz Vito til håndverkerens favoritt. I tillegg er bilen en innmari god arbeidsplass.

– Når jeg kjøper firmabil, er det veldig viktig for meg at den er pålitelig. Det er det første og det viktigste for meg, sier daglig leder Jørn Atle Sørlie i El-Kontakten AS i Langhus. Han har 11 montører på farta hver eneste dag. Hvis bilene hans ikke er i drift betyr det at han ikke får levert fakturerbare oppdrag. Derfor er det rett og slett forretningskritisk at firmabilene hans er mest mulig på veien – og minst mulig på verksted.

– Da jeg startet selskapet i 2006 kjøpte jeg to Vito-er da de kom med automat og firhjulstrekk, sier han. El-Kontakten har siden da vokst seg til en solid lokal leverandør som leverer elektrikertjenester i hele Oslo og Akershus.

– Siden oppstart har vi vel hatt et sted mellom 20 og 25 Vito-er, sier Sørlie. Derfor vet bedriftseieren veldig godt at bilens verdi er mye mer enn tallet som står på prislappen.

Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen.
Jørn Atle Sørlie, daglig leder i El-Kontakten AS

God bil med god firmaøkonomi

– Det er veldig viktig å se på firmabilens totale regnestykke. Èn ting er kostnaden ved kjøp av bilen. En annen ting er annenhåndsverdien. Den daglige driftskostnaden spiller selvsagt også inn når en firmabil totalt legger bak seg en god del kilometer. Det er også ekstremt viktig å finne en bil som har lange serviceintervaller og lite problemer underveis, forteller han.

Sørlie pleier å ha bilene i cirka 4-5 år, før han selger de videre. Han opplever at de alltid selges fort og til en god pris. Sørlie legger også til at komfort og kjøreegenskaper er viktig.

– Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen. De bruker tross alt en stor del av arbeidsdagen sin på veien, og dette er på mange måter deres viktigste arbeidsverktøy, sier han.

Mange håndverkere som velger Mercedes-Benz Vito oppgir nemlig komfort og gode kjøreegenskaper som viktige kjøpsargumenter. Bilen har en premium kupé, behagelige skinnseter og en veldig god kjøreopplevelse.

– Supert klimaanlegg

Ikke sjelden kjører El-Kontaktens elektrikere på byggeplasser og veier som er ganske ujevne og humpete. Da er det veldig fint med Mercedes-Benz´ aktive luftdempere. Det norske klimaet med varme somre og iskalde vintre setter både montør og bilens klimaanlegg på prøve. Dette er null problem for Vitoen, ifølge Sørlie.

– Vår erfaring med Vito er at den blir fort kald på sommeren og like fort varm på vinteren. Klimaanlegget er helt supert, legger han til. Dette kan være en stor fordel når nistepakka må nytes på en frossen anleggsplass uten andre muligheter for varme.

Å ha en god bil på jobb er ganske viktig. Dette er jo på en måte kontoret mitt.
– Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS

Praktisk innredet

En moderne elektriker har normalt med seg veldig mye verktøy og utstyr. I El-Kontaktens biler er det til enhver tid tusenvis av ulike enheter, alt fra bittesmå skruer til store ruller med kabler. Da er det helt sentralt med en praktisk innredet bil.

– Alle våre biler er svært godt utstyrt. Vi har alltid med mye materiell. Vi har innredet bilene på en veldig smart måte,– med store skuffer i gulvet, småskuffer i vegger og tak, reoler til å feste kabelruller og verktøy, sier Sørlie mens han viser oss innredningen.

Når man jobber som elektriker er tid det samme som penger. Derfor er det kritisk med god orden i bilene til El-Kontakten. Håndverkerne skal finne det de trenger av brytere, stikkontakter og termostater fort, uten å måtte bruke lang tid på å lete. Verktøy, kabling er stablet smart på hver sin side slik at alt kan nås enkelt - enten fra bagasjerommet eller fra sidedørene. Det er et dobbelt gulv i hele bilen for å få maksimal utnyttelse av plassen. Og praktiske reoler på hver side gjør det oversiktlig og enkelt å få tak i det man trenger.

– Høyden, lengden og bredden til Vitoen er helt perfekt til vår hverdag, sier Sørlie.

Mercedes-Benz Vito kommer i tre ulike lengder: Kompakt, lang og ekstra lang. El-Kontakten har valgt den mellomste størrelsen med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter og ekstra lang er 5,37 meter. Den største Vitoen har lasteromsvolum på hele 6,6 m³

Håndverkerens kontor

– Det er viktig at jeg har god plass, at den er romslig. Jeg trenger plass til alt utstyret. Det er også deilig med Vitoen at komforten er høy. Jeg trives veldig godt i bilen, sier Vetle Daae Tomter som er elektriker i El-Kontakten AS. Han har nettopp fått utlevert den nyeste 2021-modellen av Vito.

– En av nyhetene i den nye modellen er den adaptive cruisekontrollen, sier elektrikeren fornøyd. I tillegg til adaptiv cruisekontroll har nye Vito en ny, oppgradert motor som er mer driftseffektiv enn forgjengeren. Derfor er den også billigere i bruk og har et lavere utslipp.

De 190hk i dieselmotoren drar godt, selv om bilen er tungt lastet - noe bilene til El-Kontakten ofte er.

– Jeg kommer meg alltid frem der jeg skal. Den har firhjulstrekk, som er helt gull på vinteren. Ofte må vi kjøre inn på humpete byggeplasser som sjelden er spesielt godt brøytet. Likevel har jeg aldri hatt problemer når jeg har kjørt Vito på vinterføre, sier han.

– Å ha en god bil på jobb er ganske viktig, sier den unge elektrikeren.

– Dette er jo på en måte kontoret mitt.

– Jeg trives godt i Vito, sier Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS.

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Lav driftskostnad, lange serviceintervaller, lite nedetid og god annenhåndsverdi gjør Mercedes-Benz Vito til håndverkerens favoritt. I tillegg er bilen en innmari god arbeidsplass.

– Når jeg kjøper firmabil, er det veldig viktig for meg at den er pålitelig. Det er det første og det viktigste for meg, sier daglig leder Jørn Atle Sørlie i El-Kontakten AS i Langhus. Han har 11 montører på farta hver eneste dag. Hvis bilene hans ikke er i drift betyr det at han ikke får levert fakturerbare oppdrag. Derfor er det rett og slett forretningskritisk at firmabilene hans er mest mulig på veien – og minst mulig på verksted.

– Da jeg startet selskapet i 2006 kjøpte jeg to Vito-er da de kom med automat og firhjulstrekk, sier han. El-Kontakten har siden da vokst seg til en solid lokal leverandør som leverer elektrikertjenester i hele Oslo og Akershus.

– Siden oppstart har vi vel hatt et sted mellom 20 og 25 Vito-er, sier Sørlie. Derfor vet bedriftseieren veldig godt at bilens verdi er mye mer enn tallet som står på prislappen.

God bil med god firmaøkonomi

– Det er veldig viktig å se på firmabilens totale regnestykke. Èn ting er kostnaden ved kjøp av bilen. En annen ting er annenhåndsverdien. Den daglige driftskostnaden spiller selvsagt også inn når en firmabil totalt legger bak seg en god del kilometer. Det er også ekstremt viktig å finne en bil som har lange serviceintervaller og lite problemer underveis, forteller han.

Sørlie pleier å ha bilene i cirka 4-5 år, før han selger de videre. Han opplever at de alltid selges fort og til en god pris. Sørlie legger også til at komfort og kjøreegenskaper er viktig.

– Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen. De bruker tross alt en stor del av arbeidsdagen sin på veien, og dette er på mange måter deres viktigste arbeidsverktøy, sier han.

Mange håndverkere som velger Mercedes-Benz Vito oppgir nemlig komfort og gode kjøreegenskaper som viktige kjøpsargumenter. Bilen har en premium kupé, behagelige skinnseter og en veldig god kjøreopplevelse.

– Supert klimaanlegg

Ikke sjelden kjører El-Kontaktens elektrikere på byggeplasser og veier som er ganske ujevne og humpete. Da er det veldig fint med Mercedes-Benz´ aktive luftdempere. Det norske klimaet med varme somre og iskalde vintre setter både montør og bilens klimaanlegg på prøve. Dette er null problem for Vitoen, ifølge Sørlie.

– Vår erfaring med Vito er at den blir fort kald på sommeren og like fort varm på vinteren. Klimaanlegget er helt supert, legger han til. Dette kan være en stor fordel når nistepakka må nytes på en frossen anleggsplass uten andre muligheter for varme.

Praktisk innredet

En moderne elektriker har normalt med seg veldig mye verktøy og utstyr. I El-Kontaktens biler er det til enhver tid tusenvis av ulike enheter, alt fra bittesmå skruer til store ruller med kabler. Da er det helt sentralt med en praktisk innredet bil.

– Alle våre biler er svært godt utstyrt. Vi har alltid med mye materiell. Vi har innredet bilene på en veldig smart måte,– med store skuffer i gulvet, småskuffer i vegger og tak, reoler til å feste kabelruller og verktøy, sier Sørlie mens han viser oss innredningen.

Når man jobber som elektriker er tid det samme som penger. Derfor er det kritisk med god orden i bilene til El-Kontakten. Håndverkerne skal finne det de trenger av brytere, stikkontakter og termostater fort, uten å måtte bruke lang tid på å lete. Verktøy, kabling er stablet smart på hver sin side slik at alt kan nås enkelt - enten fra bagasjerommet eller fra sidedørene. Det er et dobbelt gulv i hele bilen for å få maksimal utnyttelse av plassen. Og praktiske reoler på hver side gjør det oversiktlig og enkelt å få tak i det man trenger.

– Høyden, lengden og bredden til Vitoen er helt perfekt til vår hverdag, sier Sørlie.

Mercedes-Benz Vito kommer i tre ulike lengder: Kompakt, lang og ekstra lang. El-Kontakten har valgt den mellomste størrelsen med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter og ekstra lang er 5,37 meter. Den største Vitoen har lasteromsvolum på hele 6,6 m³

Håndverkerens kontor

– Det er viktig at jeg har god plass, at den er romslig. Jeg trenger plass til alt utstyret. Det er også deilig med Vitoen at komforten er høy. Jeg trives veldig godt i bilen, sier Vetle Daae Tomter som er elektriker i El-Kontakten AS. Han har nettopp fått utlevert den nyeste 2021-modellen av Vito.

– En av nyhetene i den nye modellen er den adaptive cruisekontrollen, sier elektrikeren fornøyd. I tillegg til adaptiv cruisekontroll har nye Vito en ny, oppgradert motor som er mer driftseffektiv enn forgjengeren. Derfor er den også billigere i bruk og har et lavere utslipp.

De 190hk i dieselmotoren drar godt, selv om bilen er tungt lastet - noe bilene til El-Kontakten ofte er.

– Jeg kommer meg alltid frem der jeg skal. Den har firhjulstrekk, som er helt gull på vinteren. Ofte må vi kjøre inn på humpete byggeplasser som sjelden er spesielt godt brøytet. Likevel har jeg aldri hatt problemer når jeg har kjørt Vito på vinterføre, sier han.

– Å ha en god bil på jobb er ganske viktig, sier den unge elektrikeren.

– Dette er jo på en måte kontoret mitt.

– Jeg trives godt i Vito, sier Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS.

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Prislappen er bare en liten del av regnestykket

Lav driftskostnad, lange serviceintervaller, lite nedetid og god annenhåndsverdi gjør Mercedes-Benz Vito til håndverkerens favoritt. I tillegg er bilen en innmari god arbeidsplass.

– Når jeg kjøper firmabil, er det veldig viktig for meg at den er pålitelig. Det er det første og det viktigste for meg, sier daglig leder Jørn Atle Sørlie i El-Kontakten AS i Langhus. Han har 11 montører på farta hver eneste dag. Hvis bilene hans ikke er i drift betyr det at han ikke får levert fakturerbare oppdrag. Derfor er det rett og slett forretningskritisk at firmabilene hans er mest mulig på veien – og minst mulig på verksted.

– Da jeg startet selskapet i 2006 kjøpte jeg to Vito-er da de kom med automat og firhjulstrekk, sier han. El-Kontakten har siden da vokst seg til en solid lokal leverandør som leverer elektrikertjenester i hele Oslo og Akershus.

– Siden oppstart har vi vel hatt et sted mellom 20 og 25 Vito-er, sier Sørlie. Derfor vet bedriftseieren veldig godt at bilens verdi er mye mer enn tallet som står på prislappen.

Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen.
Jørn Atle Sørlie, daglig leder i El-Kontakten AS

God bil med god firmaøkonomi

– Det er veldig viktig å se på firmabilens totale regnestykke. Èn ting er kostnaden ved kjøp av bilen. En annen ting er annenhåndsverdien. Den daglige driftskostnaden spiller selvsagt også inn når en firmabil totalt legger bak seg en god del kilometer. Det er også ekstremt viktig å finne en bil som har lange serviceintervaller og lite problemer underveis, forteller han.

Sørlie pleier å ha bilene i cirka 4-5 år, før han selger de videre. Han opplever at de alltid selges fort og til en god pris. Sørlie legger også til at komfort og kjøreegenskaper er viktig.

– Gutta mine skal ha komfort. De skal trives med å bruke bilen. De bruker tross alt en stor del av arbeidsdagen sin på veien, og dette er på mange måter deres viktigste arbeidsverktøy, sier han.

Mange håndverkere som velger Mercedes-Benz Vito oppgir nemlig komfort og gode kjøreegenskaper som viktige kjøpsargumenter. Bilen har en premium kupé, behagelige skinnseter og en veldig god kjøreopplevelse.

– Supert klimaanlegg

Ikke sjelden kjører El-Kontaktens elektrikere på byggeplasser og veier som er ganske ujevne og humpete. Da er det veldig fint med Mercedes-Benz´ aktive luftdempere. Det norske klimaet med varme somre og iskalde vintre setter både montør og bilens klimaanlegg på prøve. Dette er null problem for Vitoen, ifølge Sørlie.

– Vår erfaring med Vito er at den blir fort kald på sommeren og like fort varm på vinteren. Klimaanlegget er helt supert, legger han til. Dette kan være en stor fordel når nistepakka må nytes på en frossen anleggsplass uten andre muligheter for varme.

Å ha en god bil på jobb er ganske viktig. Dette er jo på en måte kontoret mitt.
– Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS

Praktisk innredet

En moderne elektriker har normalt med seg veldig mye verktøy og utstyr. I El-Kontaktens biler er det til enhver tid tusenvis av ulike enheter, alt fra bittesmå skruer til store ruller med kabler. Da er det helt sentralt med en praktisk innredet bil.

– Alle våre biler er svært godt utstyrt. Vi har alltid med mye materiell. Vi har innredet bilene på en veldig smart måte,– med store skuffer i gulvet, småskuffer i vegger og tak, reoler til å feste kabelruller og verktøy, sier Sørlie mens han viser oss innredningen.

Når man jobber som elektriker er tid det samme som penger. Derfor er det kritisk med god orden i bilene til El-Kontakten. Håndverkerne skal finne det de trenger av brytere, stikkontakter og termostater fort, uten å måtte bruke lang tid på å lete. Verktøy, kabling er stablet smart på hver sin side slik at alt kan nås enkelt - enten fra bagasjerommet eller fra sidedørene. Det er et dobbelt gulv i hele bilen for å få maksimal utnyttelse av plassen. Og praktiske reoler på hver side gjør det oversiktlig og enkelt å få tak i det man trenger.

– Høyden, lengden og bredden til Vitoen er helt perfekt til vår hverdag, sier Sørlie.

Mercedes-Benz Vito kommer i tre ulike lengder: Kompakt, lang og ekstra lang. El-Kontakten har valgt den mellomste størrelsen med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter og ekstra lang er 5,37 meter. Den største Vitoen har lasteromsvolum på hele 6,6 m³

Håndverkerens kontor

– Det er viktig at jeg har god plass, at den er romslig. Jeg trenger plass til alt utstyret. Det er også deilig med Vitoen at komforten er høy. Jeg trives veldig godt i bilen, sier Vetle Daae Tomter som er elektriker i El-Kontakten AS. Han har nettopp fått utlevert den nyeste 2021-modellen av Vito.

– En av nyhetene i den nye modellen er den adaptive cruisekontrollen, sier elektrikeren fornøyd. I tillegg til adaptiv cruisekontroll har nye Vito en ny, oppgradert motor som er mer driftseffektiv enn forgjengeren. Derfor er den også billigere i bruk og har et lavere utslipp.

De 190hk i dieselmotoren drar godt, selv om bilen er tungt lastet - noe bilene til El-Kontakten ofte er.

– Jeg kommer meg alltid frem der jeg skal. Den har firhjulstrekk, som er helt gull på vinteren. Ofte må vi kjøre inn på humpete byggeplasser som sjelden er spesielt godt brøytet. Likevel har jeg aldri hatt problemer når jeg har kjørt Vito på vinterføre, sier han.

– Å ha en god bil på jobb er ganske viktig, sier den unge elektrikeren.

– Dette er jo på en måte kontoret mitt.

– Jeg trives godt i Vito, sier Vetle Daae Tomter, elektriker i El-Kontakten AS.

Modeller