Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Dette må du tenke på når du velger varebil

Dette må du tenke på når du velger varebil

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

– Det første du bør tenke på, er rett og slett hva slags behov for plass du har. Hvilken bransje jobber du i, hvor mye må du ha med deg? Opplagte spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendig å ha en formening om, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Det er f.eks. et stort spenn mellom den minste Citan-en med lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.

Girer opp

Når plassbehovet er avklart, er neste sving på veien å forutse hva slags arbeidsforhold som møter den nye medhjelperen.

– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er forskjell på å utelukkende kjøre varetransport i bysentrum, kontra å kjøre mye med henger vinterstid på andre typer veier, påpeker Taasaasen, samtidig som han girer opp til tredje punkt på sjekklista.

– Manuell- eller automatgir? Vi ser helt klart en økende trend i salget av automatgir. Samtidig finnes det også flere forskjellige automatsystemer. På de større varebilene våre, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser. Fordelen med det er at det er ekstremt slitesterke kasser som er tilpasset tung kjøring.

El eller ikke

Et annet sentralt punkt du må ta stilling til når varebilen skal velges ut, er drivstoff. Skal du gå for elbil eller ikke?

– Det vet vi er et viktig spørsmål i dag. Og da må man definere bruken. Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, hvor ofte inntreffer det osv.? Det er typisk norsk å tenke at jeg ikke kan ha elbil for det kan jo hende at jeg skal på langtur til Trondheim. Og da kan du jo spørre deg – når var du der sist? spør Taasaasen.

En ting er dine personlige behov. Et tilleggselement er bransjen du jobber i.

– Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i? Og ikke bare tenk på arbeidsdagen i morgen, men også flere år frem i tid og hvilke krav som vil være gjeldende. Hvis du f.eks. jobber innenfor offentlig sektor på et eller annet område, stilles det større og større krav til nullutslipp.

Selv om ikke varebilverdenen blir helelektrifisert over natta, blir mulighetene stadig flere. Mercedes-Benz har selv flere modeller som blant annet eVito Tourer Long Range med en rekkevidde på inntil 366 km (kombinert WLTP). Noe som er den beste rekkevidden i el-varebilsegmentet. Men ennå savner man el-varebilen med hengerfeste i porteføljen.

– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste pr. i dag. Men vi venter i spenning, det kommer. Og så er det litt typisk at vi i Norge «må» ha hengerfeste. Vi ser et betydelig antall som har, og har hatt, hengerfeste på sine siste biler, men som faktisk ikke har brukt det. Så igjen – det er viktig å avklare behovet ditt grundigst mulig.

Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i?

Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

Praktikeren

Når disse avveiningene er gjort, er det fortsatt mange veikryss som må manøvreres før varebilvalget er tatt.

– Nyttelast er for mange helt sentralt, spesielt i transport- og noen tyngre håndverkerbransjer. Et annet spørsmål man kan stille seg, er om man ønsker luke eller delte dører bak. Ofte da er delte dører for kunder som vil ha mulighet til å laste inn noe i bilen med truck, gravemaskin eller annet robust maskineri. Eller passer det kanskje bedre med luke som du kan bruke som tak når du tar matpakka di? smiler salgssjefen.

Og har du med hånda på hjertet tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.

– Det er det ikke alle som tenker over med en gang. Og i den sammenhengen kommer vi også inn på eventuelle verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er mulighetene mange, fortsetter Taasaasen.

Han er klar på at forhandlerne strekker seg langt for å levere en fiks ferdig varebil når sjekklista di er gjennomgått.

– Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke og reise rett på første jobb fremfor å bruke to helger selv på å gjøre klar bilen til bruk.

Estetikeren

Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva så med estetikken?

– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør på estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, innfelte ekstralys osv. og osv. «Alt» finnes jo, det er nesten bare fantasien som setter en stopper der.

– Hva er hottest blant mange varebilførere?

– Hvis det kommer til ren estetikk, kan vi begynne med lakkerte støtfangere. Og så er det felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkeren, røper Taasaasen.

– Hvis man drar på litt med tanke på ekstrautstyr og estetikk – får man igjen pengene sine i neste omgang den dagen man skal selge bilen?

– I grove trekk vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på det nivået du legger deg. Det er noe med det du ser, det helhetsinntrykket du får når du skal kjøpe en bruktbil – at standarden er gjennomgående fra front- til bakfanger.

Tenk også restverdi

Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør naturlig nok være kroner og øre. For en ting er hva du må ut med her og nå for varebilen. Noe annet er verdien du sitter på i etterkant. Salgssjefen er klokkeklar.

– Vito og Sprinter har den høyeste investeringssummen i segmentet, men samtidig den høyeste restverdien. Det er egentlig så enkelt. Og så kan man dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å finne ut hvor stor differansen er på ettermarkedet kontra investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:

– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i det leasingtilbudet sier litt om hva forhandleren opplever er restverdier i markedet.

Dette må du tenke på når du velger varebil

Dette må du tenke på når du velger varebil

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

– Det første du bør tenke på, er rett og slett hva slags behov for plass du har. Hvilken bransje jobber du i, hvor mye må du ha med deg? Opplagte spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendig å ha en formening om, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Det er f.eks. et stort spenn mellom den minste Citan-en med lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.

Girer opp

Når plassbehovet er avklart, er neste sving på veien å forutse hva slags arbeidsforhold som møter den nye medhjelperen.

– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er forskjell på å utelukkende kjøre varetransport i bysentrum, kontra å kjøre mye med henger vinterstid på andre typer veier, påpeker Taasaasen, samtidig som han girer opp til tredje punkt på sjekklista.

– Manuell- eller automatgir? Vi ser helt klart en økende trend i salget av automatgir. Samtidig finnes det også flere forskjellige automatsystemer. På de større varebilene våre, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser. Fordelen med det er at det er ekstremt slitesterke kasser som er tilpasset tung kjøring.

El eller ikke

Et annet sentralt punkt du må ta stilling til når varebilen skal velges ut, er drivstoff. Skal du gå for elbil eller ikke?

– Det vet vi er et viktig spørsmål i dag. Og da må man definere bruken. Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, hvor ofte inntreffer det osv.? Det er typisk norsk å tenke at jeg ikke kan ha elbil for det kan jo hende at jeg skal på langtur til Trondheim. Og da kan du jo spørre deg – når var du der sist? spør Taasaasen.

En ting er dine personlige behov. Et tilleggselement er bransjen du jobber i.

– Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i? Og ikke bare tenk på arbeidsdagen i morgen, men også flere år frem i tid og hvilke krav som vil være gjeldende. Hvis du f.eks. jobber innenfor offentlig sektor på et eller annet område, stilles det større og større krav til nullutslipp.

Selv om ikke varebilverdenen blir helelektrifisert over natta, blir mulighetene stadig flere. Mercedes-Benz har selv flere modeller som blant annet eVito Tourer Long Range med en rekkevidde på inntil 366 km (kombinert WLTP). Noe som er den beste rekkevidden i el-varebilsegmentet. Men ennå savner man el-varebilen med hengerfeste i porteføljen.

– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste pr. i dag. Men vi venter i spenning, det kommer. Og så er det litt typisk at vi i Norge «må» ha hengerfeste. Vi ser et betydelig antall som har, og har hatt, hengerfeste på sine siste biler, men som faktisk ikke har brukt det. Så igjen – det er viktig å avklare behovet ditt grundigst mulig.

Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i?

Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

Praktikeren

Når disse avveiningene er gjort, er det fortsatt mange veikryss som må manøvreres før varebilvalget er tatt.

– Nyttelast er for mange helt sentralt, spesielt i transport- og noen tyngre håndverkerbransjer. Et annet spørsmål man kan stille seg, er om man ønsker luke eller delte dører bak. Ofte da er delte dører for kunder som vil ha mulighet til å laste inn noe i bilen med truck, gravemaskin eller annet robust maskineri. Eller passer det kanskje bedre med luke som du kan bruke som tak når du tar matpakka di? smiler salgssjefen.

Og har du med hånda på hjertet tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.

– Det er det ikke alle som tenker over med en gang. Og i den sammenhengen kommer vi også inn på eventuelle verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er mulighetene mange, fortsetter Taasaasen.

Han er klar på at forhandlerne strekker seg langt for å levere en fiks ferdig varebil når sjekklista di er gjennomgått.

– Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke og reise rett på første jobb fremfor å bruke to helger selv på å gjøre klar bilen til bruk.

Estetikeren

Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva så med estetikken?

– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør på estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, innfelte ekstralys osv. og osv. «Alt» finnes jo, det er nesten bare fantasien som setter en stopper der.

– Hva er hottest blant mange varebilførere?

– Hvis det kommer til ren estetikk, kan vi begynne med lakkerte støtfangere. Og så er det felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkeren, røper Taasaasen.

– Hvis man drar på litt med tanke på ekstrautstyr og estetikk – får man igjen pengene sine i neste omgang den dagen man skal selge bilen?

– I grove trekk vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på det nivået du legger deg. Det er noe med det du ser, det helhetsinntrykket du får når du skal kjøpe en bruktbil – at standarden er gjennomgående fra front- til bakfanger.

Tenk også restverdi

Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør naturlig nok være kroner og øre. For en ting er hva du må ut med her og nå for varebilen. Noe annet er verdien du sitter på i etterkant. Salgssjefen er klokkeklar.

– Vito og Sprinter har den høyeste investeringssummen i segmentet, men samtidig den høyeste restverdien. Det er egentlig så enkelt. Og så kan man dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å finne ut hvor stor differansen er på ettermarkedet kontra investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:

– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i det leasingtilbudet sier litt om hva forhandleren opplever er restverdier i markedet.

Dette må du tenke på når du velger varebil

Dette må du tenke på når du velger varebil

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

– Det første du bør tenke på, er rett og slett hva slags behov for plass du har. Hvilken bransje jobber du i, hvor mye må du ha med deg? Opplagte spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendig å ha en formening om, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Det er f.eks. et stort spenn mellom den minste Citan-en med lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.

Girer opp

Når plassbehovet er avklart, er neste sving på veien å forutse hva slags arbeidsforhold som møter den nye medhjelperen.

– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er forskjell på å utelukkende kjøre varetransport i bysentrum, kontra å kjøre mye med henger vinterstid på andre typer veier, påpeker Taasaasen, samtidig som han girer opp til tredje punkt på sjekklista.

– Manuell- eller automatgir? Vi ser helt klart en økende trend i salget av automatgir. Samtidig finnes det også flere forskjellige automatsystemer. På de større varebilene våre, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser. Fordelen med det er at det er ekstremt slitesterke kasser som er tilpasset tung kjøring.

El eller ikke

Et annet sentralt punkt du må ta stilling til når varebilen skal velges ut, er drivstoff. Skal du gå for elbil eller ikke?

– Det vet vi er et viktig spørsmål i dag. Og da må man definere bruken. Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, hvor ofte inntreffer det osv.? Det er typisk norsk å tenke at jeg ikke kan ha elbil for det kan jo hende at jeg skal på langtur til Trondheim. Og da kan du jo spørre deg – når var du der sist? spør Taasaasen.

En ting er dine personlige behov. Et tilleggselement er bransjen du jobber i.

– Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i? Og ikke bare tenk på arbeidsdagen i morgen, men også flere år frem i tid og hvilke krav som vil være gjeldende. Hvis du f.eks. jobber innenfor offentlig sektor på et eller annet område, stilles det større og større krav til nullutslipp.

Selv om ikke varebilverdenen blir helelektrifisert over natta, blir mulighetene stadig flere. Mercedes-Benz har selv flere modeller som blant annet eVito Tourer Long Range med en rekkevidde på inntil 366 km (kombinert WLTP). Noe som er den beste rekkevidden i el-varebilsegmentet. Men ennå savner man el-varebilen med hengerfeste i porteføljen.

– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste pr. i dag. Men vi venter i spenning, det kommer. Og så er det litt typisk at vi i Norge «må» ha hengerfeste. Vi ser et betydelig antall som har, og har hatt, hengerfeste på sine siste biler, men som faktisk ikke har brukt det. Så igjen – det er viktig å avklare behovet ditt grundigst mulig.

Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i?

Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

Praktikeren

Når disse avveiningene er gjort, er det fortsatt mange veikryss som må manøvreres før varebilvalget er tatt.

– Nyttelast er for mange helt sentralt, spesielt i transport- og noen tyngre håndverkerbransjer. Et annet spørsmål man kan stille seg, er om man ønsker luke eller delte dører bak. Ofte da er delte dører for kunder som vil ha mulighet til å laste inn noe i bilen med truck, gravemaskin eller annet robust maskineri. Eller passer det kanskje bedre med luke som du kan bruke som tak når du tar matpakka di? smiler salgssjefen.

Og har du med hånda på hjertet tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.

– Det er det ikke alle som tenker over med en gang. Og i den sammenhengen kommer vi også inn på eventuelle verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er mulighetene mange, fortsetter Taasaasen.

Han er klar på at forhandlerne strekker seg langt for å levere en fiks ferdig varebil når sjekklista di er gjennomgått.

– Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke og reise rett på første jobb fremfor å bruke to helger selv på å gjøre klar bilen til bruk.

Estetikeren

Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva så med estetikken?

– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør på estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, innfelte ekstralys osv. og osv. «Alt» finnes jo, det er nesten bare fantasien som setter en stopper der.

– Hva er hottest blant mange varebilførere?

– Hvis det kommer til ren estetikk, kan vi begynne med lakkerte støtfangere. Og så er det felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkeren, røper Taasaasen.

– Hvis man drar på litt med tanke på ekstrautstyr og estetikk – får man igjen pengene sine i neste omgang den dagen man skal selge bilen?

– I grove trekk vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på det nivået du legger deg. Det er noe med det du ser, det helhetsinntrykket du får når du skal kjøpe en bruktbil – at standarden er gjennomgående fra front- til bakfanger.

Tenk også restverdi

Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør naturlig nok være kroner og øre. For en ting er hva du må ut med her og nå for varebilen. Noe annet er verdien du sitter på i etterkant. Salgssjefen er klokkeklar.

– Vito og Sprinter har den høyeste investeringssummen i segmentet, men samtidig den høyeste restverdien. Det er egentlig så enkelt. Og så kan man dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å finne ut hvor stor differansen er på ettermarkedet kontra investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:

– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i det leasingtilbudet sier litt om hva forhandleren opplever er restverdier i markedet.

Dette må du tenke på når du velger varebil

Dette må du tenke på når du velger varebil

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

– Det første du bør tenke på, er rett og slett hva slags behov for plass du har. Hvilken bransje jobber du i, hvor mye må du ha med deg? Opplagte spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendig å ha en formening om, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Det er f.eks. et stort spenn mellom den minste Citan-en med lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.

Girer opp

Når plassbehovet er avklart, er neste sving på veien å forutse hva slags arbeidsforhold som møter den nye medhjelperen.

– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er forskjell på å utelukkende kjøre varetransport i bysentrum, kontra å kjøre mye med henger vinterstid på andre typer veier, påpeker Taasaasen, samtidig som han girer opp til tredje punkt på sjekklista.

– Manuell- eller automatgir? Vi ser helt klart en økende trend i salget av automatgir. Samtidig finnes det også flere forskjellige automatsystemer. På de større varebilene våre, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser. Fordelen med det er at det er ekstremt slitesterke kasser som er tilpasset tung kjøring.

El eller ikke

Et annet sentralt punkt du må ta stilling til når varebilen skal velges ut, er drivstoff. Skal du gå for elbil eller ikke?

– Det vet vi er et viktig spørsmål i dag. Og da må man definere bruken. Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, hvor ofte inntreffer det osv.? Det er typisk norsk å tenke at jeg ikke kan ha elbil for det kan jo hende at jeg skal på langtur til Trondheim. Og da kan du jo spørre deg – når var du der sist? spør Taasaasen.

En ting er dine personlige behov. Et tilleggselement er bransjen du jobber i.

– Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i? Og ikke bare tenk på arbeidsdagen i morgen, men også flere år frem i tid og hvilke krav som vil være gjeldende. Hvis du f.eks. jobber innenfor offentlig sektor på et eller annet område, stilles det større og større krav til nullutslipp.

Selv om ikke varebilverdenen blir helelektrifisert over natta, blir mulighetene stadig flere. Mercedes-Benz har selv flere modeller som blant annet eVito Tourer Long Range med en rekkevidde på inntil 366 km (kombinert WLTP). Noe som er den beste rekkevidden i el-varebilsegmentet. Men ennå savner man el-varebilen med hengerfeste i porteføljen.

– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste pr. i dag. Men vi venter i spenning, det kommer. Og så er det litt typisk at vi i Norge «må» ha hengerfeste. Vi ser et betydelig antall som har, og har hatt, hengerfeste på sine siste biler, men som faktisk ikke har brukt det. Så igjen – det er viktig å avklare behovet ditt grundigst mulig.

Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i?

Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

Praktikeren

Når disse avveiningene er gjort, er det fortsatt mange veikryss som må manøvreres før varebilvalget er tatt.

– Nyttelast er for mange helt sentralt, spesielt i transport- og noen tyngre håndverkerbransjer. Et annet spørsmål man kan stille seg, er om man ønsker luke eller delte dører bak. Ofte da er delte dører for kunder som vil ha mulighet til å laste inn noe i bilen med truck, gravemaskin eller annet robust maskineri. Eller passer det kanskje bedre med luke som du kan bruke som tak når du tar matpakka di? smiler salgssjefen.

Og har du med hånda på hjertet tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.

– Det er det ikke alle som tenker over med en gang. Og i den sammenhengen kommer vi også inn på eventuelle verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er mulighetene mange, fortsetter Taasaasen.

Han er klar på at forhandlerne strekker seg langt for å levere en fiks ferdig varebil når sjekklista di er gjennomgått.

– Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke og reise rett på første jobb fremfor å bruke to helger selv på å gjøre klar bilen til bruk.

Estetikeren

Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva så med estetikken?

– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør på estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, innfelte ekstralys osv. og osv. «Alt» finnes jo, det er nesten bare fantasien som setter en stopper der.

– Hva er hottest blant mange varebilførere?

– Hvis det kommer til ren estetikk, kan vi begynne med lakkerte støtfangere. Og så er det felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkeren, røper Taasaasen.

– Hvis man drar på litt med tanke på ekstrautstyr og estetikk – får man igjen pengene sine i neste omgang den dagen man skal selge bilen?

– I grove trekk vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på det nivået du legger deg. Det er noe med det du ser, det helhetsinntrykket du får når du skal kjøpe en bruktbil – at standarden er gjennomgående fra front- til bakfanger.

Tenk også restverdi

Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør naturlig nok være kroner og øre. For en ting er hva du må ut med her og nå for varebilen. Noe annet er verdien du sitter på i etterkant. Salgssjefen er klokkeklar.

– Vito og Sprinter har den høyeste investeringssummen i segmentet, men samtidig den høyeste restverdien. Det er egentlig så enkelt. Og så kan man dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å finne ut hvor stor differansen er på ettermarkedet kontra investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:

– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i det leasingtilbudet sier litt om hva forhandleren opplever er restverdier i markedet.

Dette må du tenke på når du velger varebil

Dette må du tenke på når du velger varebil

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

Skal du bli trygg på at du velger varebilen som er ment for deg, er det noen nøkkelspørsmål du bør finne svaret på først.

– Det første du bør tenke på, er rett og slett hva slags behov for plass du har. Hvilken bransje jobber du i, hvor mye må du ha med deg? Opplagte spørsmål, men selvfølgelig helt nødvendig å ha en formening om, sier Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

– Det er f.eks. et stort spenn mellom den minste Citan-en med lasteromvolum på 2,9 kubikkmeter til en ekstra stor skap-Sprinter med opptil 22 kubikkmeter, fortsetter han.

Girer opp

Når plassbehovet er avklart, er neste sving på veien å forutse hva slags arbeidsforhold som møter den nye medhjelperen.

– Forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk? Tenk over hvor du skal bruke varebilen. Det er forskjell på å utelukkende kjøre varetransport i bysentrum, kontra å kjøre mye med henger vinterstid på andre typer veier, påpeker Taasaasen, samtidig som han girer opp til tredje punkt på sjekklista.

– Manuell- eller automatgir? Vi ser helt klart en økende trend i salget av automatgir. Samtidig finnes det også flere forskjellige automatsystemer. På de større varebilene våre, fra Vito og oppover, bruker vi fortsatt utelukkende konvensjonelle automatkasser. Fordelen med det er at det er ekstremt slitesterke kasser som er tilpasset tung kjøring.

El eller ikke

Et annet sentralt punkt du må ta stilling til når varebilen skal velges ut, er drivstoff. Skal du gå for elbil eller ikke?

– Det vet vi er et viktig spørsmål i dag. Og da må man definere bruken. Hvor kjører du, hvor langt kjører du på dine lengste dager, hvor ofte inntreffer det osv.? Det er typisk norsk å tenke at jeg ikke kan ha elbil for det kan jo hende at jeg skal på langtur til Trondheim. Og da kan du jo spørre deg – når var du der sist? spør Taasaasen.

En ting er dine personlige behov. Et tilleggselement er bransjen du jobber i.

– Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i? Og ikke bare tenk på arbeidsdagen i morgen, men også flere år frem i tid og hvilke krav som vil være gjeldende. Hvis du f.eks. jobber innenfor offentlig sektor på et eller annet område, stilles det større og større krav til nullutslipp.

Selv om ikke varebilverdenen blir helelektrifisert over natta, blir mulighetene stadig flere. Mercedes-Benz har selv flere modeller som blant annet eVito Tourer Long Range med en rekkevidde på inntil 366 km (kombinert WLTP). Noe som er den beste rekkevidden i el-varebilsegmentet. Men ennå savner man el-varebilen med hengerfeste i porteføljen.

– Dessverre har vi ikke en nullutslippsløsning med hengerfeste pr. i dag. Men vi venter i spenning, det kommer. Og så er det litt typisk at vi i Norge «må» ha hengerfeste. Vi ser et betydelig antall som har, og har hatt, hengerfeste på sine siste biler, men som faktisk ikke har brukt det. Så igjen – det er viktig å avklare behovet ditt grundigst mulig.

Forventes det at du kjører nullutslippsbil i den bransjen du opererer i?

Krister Taasaasen, salgssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy.

Praktikeren

Når disse avveiningene er gjort, er det fortsatt mange veikryss som må manøvreres før varebilvalget er tatt.

– Nyttelast er for mange helt sentralt, spesielt i transport- og noen tyngre håndverkerbransjer. Et annet spørsmål man kan stille seg, er om man ønsker luke eller delte dører bak. Ofte da er delte dører for kunder som vil ha mulighet til å laste inn noe i bilen med truck, gravemaskin eller annet robust maskineri. Eller passer det kanskje bedre med luke som du kan bruke som tak når du tar matpakka di? smiler salgssjefen.

Og har du med hånda på hjertet tenkt på om du trenger en eller to skyvedører? Hvis ikke, er du ikke alene.

– Det er det ikke alle som tenker over med en gang. Og i den sammenhengen kommer vi også inn på eventuelle verktøyinnredninger, reoler eller hyllesystemer. Her er mulighetene mange, fortsetter Taasaasen.

Han er klar på at forhandlerne strekker seg langt for å levere en fiks ferdig varebil når sjekklista di er gjennomgått.

– Slik at du kan hente bilen, flytte over verktøyet du skal bruke og reise rett på første jobb fremfor å bruke to helger selv på å gjøre klar bilen til bruk.

Estetikeren

Da er de praktiske hensynene gjennomgått. Hva så med estetikken?

– Det finnes en jungel av ekstrautstyr og tilbehør på estetikk. Alt fra felger, lakkerings- og listpakker, innfelte ekstralys osv. og osv. «Alt» finnes jo, det er nesten bare fantasien som setter en stopper der.

– Hva er hottest blant mange varebilførere?

– Hvis det kommer til ren estetikk, kan vi begynne med lakkerte støtfangere. Og så er det felgrangen vår. Vi leverer fabrikkoriginale felger fra 17-19″, også på firehjulstrekkeren, røper Taasaasen.

– Hvis man drar på litt med tanke på ekstrautstyr og estetikk – får man igjen pengene sine i neste omgang den dagen man skal selge bilen?

– I grove trekk vil jeg si ja. Men det er viktig at det er gjennomført på det nivået du legger deg. Det er noe med det du ser, det helhetsinntrykket du får når du skal kjøpe en bruktbil – at standarden er gjennomgående fra front- til bakfanger.

Tenk også restverdi

Apropos økonomi. Et siste punkt på sjekklista bør naturlig nok være kroner og øre. For en ting er hva du må ut med her og nå for varebilen. Noe annet er verdien du sitter på i etterkant. Salgssjefen er klokkeklar.

– Vito og Sprinter har den høyeste investeringssummen i segmentet, men samtidig den høyeste restverdien. Det er egentlig så enkelt. Og så kan man dykke ned i spesifikasjoner, utstyrspakker og varianter for å finne ut hvor stor differansen er på ettermarkedet kontra investeringsbeløpet, sier Krister Taasaasen, før han avslutter med et tips:

– Når du får et tilbud, ville jeg alltid bedt om et leasingtilbud også. Månedsprisen i det leasingtilbudet sier litt om hva forhandleren opplever er restverdier i markedet.

Modeller