Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Slik ruster du deg for vinteren

Slik ruster du deg for vinteren

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

– Nå skal vinterhjula på, så det første du kan gjøre er å sjekke status der. Systemene i bilen jobber best når du har ordentlige dekk. Har du dårlige, slitte dekk, blir det en større risiko når du kjører, begynner Andreas Mordt Mangerud ved Bertel O. Steen Ullevål.

Salgssjefen for nyttekjøretøy maner til å tenke sikkerhet.

– Det er fort gjort å si i etterkant at man burde skiftet dekk. For det kan skille mange meter på bremselengden. Å investere i gode dekk er en lav kostnad for en god sikkerhet. Kjøp gjerne premium-dekk fremfor det rimeligste, det mener jeg er en investering du får igjen for.

Bremser og sikt

Og når du først skal skifte til vinterhjul – hvorfor ikke smøre opp bremsene samtidig?

– Med lange serviceintervaller og de vær- og kjøreforholdene som venter de neste månedene, kan det være at bremser setter seg fast. Det har blant annet litt å gjøre med kjørestil og hvor man kjører, men jeg ville vært føre var og fått smurt opp bremsene på verksted – gjerne samtidig som man skifter til vinterhjul, sier Mangerud.

Han kommer med flere sjekkpunkter når du skal vinterklargjøre varebilen.

– Pass på at spylevæska ikke fryser, og kanskje bør du prøvekjøre parkeringsvarmeren så du vet at den er på stell. En annen ting som flere glemmer, er å sørge for at vindusviskerne er i orden til enhver tid. Igjen – det har også med sikkerhet å gjøre. Å sørge for at sikten er best mulig.

Ta vare på batteriet

Når det er på plass, kan vi se nærmere på det elektriske. Det er liten tvil om at kulda og batteriet neppe blir bestevenner med det første.

– Du kan legge batteridrillen din ute om natta i ti minusgrader, så kan du se hvor mye fart det er i den om morgenen. Det kreves en oppvarming, påpeker Mangerud.

På en dieselvarmer er en tommelfingerregel at bruker du varmeren i en halvtime, bør du kjøre en halvtime for å få toppladet batteriet.

– Bruker du varmeren i 30 minutter og kjører fem minutter på jobb, så vil batteriet sakte, men sikkert tappe seg. Til slutt står du der en dag og ikke får startet.

Men hva så med elbilen?

– Forvarming på bilene er viktig for å få mer rekkevidde og utnyttelse av energien som er i bilen. Det er hovedsakelig det som er viktig med elbil.

Polering

Et annet element å huske på er varebilens møte med de bitte små, men likevel store, utfordringene som veisalt og svevestøv.

– Kosmetisk vil jeg anbefale å ta en lakkbehandling på denne tiden av året. Nå blir det mer salt på veiene fremover, samt at det er mye støv der ute som kan feste seg, begynne å ruste og etse hull i klarlakken. Men får du bilen polert, beskyttes lakken bedre og møkka renner lettere av, forteller Mangerud.

Han er tydelig i sin tale.

– Det er lurt å bruke fagfolk til poleringa. For det er faktisk ikke så enkelt. Har du for eksempel en svart varebil, er det ikke så lett å polere den pent. Da skal du vite hva du gjør.

Og husk – vedlikeholdet du investerer i nå, får du igjen for senere.

– Kort fortalt – tar du godt vare på bilen din, blir andrehåndsverdien større. Bilen blir enklere å selge og du får mer igjen for den, påpeker Mangerud.

Stor variasjon

Salgssjefen ved Bertel O. Steen Ullevål legger ikke skjul på at enkelte varebileiere har et forbedringspotensial med tanke på å gjøre bilen klar for vinteren.

– Det er veldig opp og ned med kunder som har mange biler – hvor flinke kundene er til å gi ansvar til brukerne om å ta vare på kjøretøyet. De som kun har en varebil eller to i firmaet, er som regel veldig flinke.

– Og hvem bør stå for denne klargjøringa, gjøre det selv eller på verksted?

– Det er opp til hver enkelt og er avhengig av kundens bakgrunn og kompetanse. Men generelt kan man vel si at fagfolk er fagfolk. Personlig ville jeg ikke hatt en snekker til å skru på bilen min, akkurat som jeg ikke ville hatt en bilmekaniker til å snekre huset mitt, gliser Mangerud.

Slik ruster du deg for vinteren

Slik ruster du deg for vinteren

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

– Nå skal vinterhjula på, så det første du kan gjøre er å sjekke status der. Systemene i bilen jobber best når du har ordentlige dekk. Har du dårlige, slitte dekk, blir det en større risiko når du kjører, begynner Andreas Mordt Mangerud ved Bertel O. Steen Ullevål.

Salgssjefen for nyttekjøretøy maner til å tenke sikkerhet.

– Det er fort gjort å si i etterkant at man burde skiftet dekk. For det kan skille mange meter på bremselengden. Å investere i gode dekk er en lav kostnad for en god sikkerhet. Kjøp gjerne premium-dekk fremfor det rimeligste, det mener jeg er en investering du får igjen for.

Bremser og sikt

Og når du først skal skifte til vinterhjul – hvorfor ikke smøre opp bremsene samtidig?

– Med lange serviceintervaller og de vær- og kjøreforholdene som venter de neste månedene, kan det være at bremser setter seg fast. Det har blant annet litt å gjøre med kjørestil og hvor man kjører, men jeg ville vært føre var og fått smurt opp bremsene på verksted – gjerne samtidig som man skifter til vinterhjul, sier Mangerud.

Han kommer med flere sjekkpunkter når du skal vinterklargjøre varebilen.

– Pass på at spylevæska ikke fryser, og kanskje bør du prøvekjøre parkeringsvarmeren så du vet at den er på stell. En annen ting som flere glemmer, er å sørge for at vindusviskerne er i orden til enhver tid. Igjen – det har også med sikkerhet å gjøre. Å sørge for at sikten er best mulig.

Ta vare på batteriet

Når det er på plass, kan vi se nærmere på det elektriske. Det er liten tvil om at kulda og batteriet neppe blir bestevenner med det første.

– Du kan legge batteridrillen din ute om natta i ti minusgrader, så kan du se hvor mye fart det er i den om morgenen. Det kreves en oppvarming, påpeker Mangerud.

På en dieselvarmer er en tommelfingerregel at bruker du varmeren i en halvtime, bør du kjøre en halvtime for å få toppladet batteriet.

– Bruker du varmeren i 30 minutter og kjører fem minutter på jobb, så vil batteriet sakte, men sikkert tappe seg. Til slutt står du der en dag og ikke får startet.

Men hva så med elbilen?

– Forvarming på bilene er viktig for å få mer rekkevidde og utnyttelse av energien som er i bilen. Det er hovedsakelig det som er viktig med elbil.

Polering

Et annet element å huske på er varebilens møte med de bitte små, men likevel store, utfordringene som veisalt og svevestøv.

– Kosmetisk vil jeg anbefale å ta en lakkbehandling på denne tiden av året. Nå blir det mer salt på veiene fremover, samt at det er mye støv der ute som kan feste seg, begynne å ruste og etse hull i klarlakken. Men får du bilen polert, beskyttes lakken bedre og møkka renner lettere av, forteller Mangerud.

Han er tydelig i sin tale.

– Det er lurt å bruke fagfolk til poleringa. For det er faktisk ikke så enkelt. Har du for eksempel en svart varebil, er det ikke så lett å polere den pent. Da skal du vite hva du gjør.

Og husk – vedlikeholdet du investerer i nå, får du igjen for senere.

– Kort fortalt – tar du godt vare på bilen din, blir andrehåndsverdien større. Bilen blir enklere å selge og du får mer igjen for den, påpeker Mangerud.

Stor variasjon

Salgssjefen ved Bertel O. Steen Ullevål legger ikke skjul på at enkelte varebileiere har et forbedringspotensial med tanke på å gjøre bilen klar for vinteren.

– Det er veldig opp og ned med kunder som har mange biler – hvor flinke kundene er til å gi ansvar til brukerne om å ta vare på kjøretøyet. De som kun har en varebil eller to i firmaet, er som regel veldig flinke.

– Og hvem bør stå for denne klargjøringa, gjøre det selv eller på verksted?

– Det er opp til hver enkelt og er avhengig av kundens bakgrunn og kompetanse. Men generelt kan man vel si at fagfolk er fagfolk. Personlig ville jeg ikke hatt en snekker til å skru på bilen min, akkurat som jeg ikke ville hatt en bilmekaniker til å snekre huset mitt, gliser Mangerud.

Slik ruster du deg for vinteren

Slik ruster du deg for vinteren

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

– Nå skal vinterhjula på, så det første du kan gjøre er å sjekke status der. Systemene i bilen jobber best når du har ordentlige dekk. Har du dårlige, slitte dekk, blir det en større risiko når du kjører, begynner Andreas Mordt Mangerud ved Bertel O. Steen Ullevål.

Salgssjefen for nyttekjøretøy maner til å tenke sikkerhet.

– Det er fort gjort å si i etterkant at man burde skiftet dekk. For det kan skille mange meter på bremselengden. Å investere i gode dekk er en lav kostnad for en god sikkerhet. Kjøp gjerne premium-dekk fremfor det rimeligste, det mener jeg er en investering du får igjen for.

Bremser og sikt

Og når du først skal skifte til vinterhjul – hvorfor ikke smøre opp bremsene samtidig?

– Med lange serviceintervaller og de vær- og kjøreforholdene som venter de neste månedene, kan det være at bremser setter seg fast. Det har blant annet litt å gjøre med kjørestil og hvor man kjører, men jeg ville vært føre var og fått smurt opp bremsene på verksted – gjerne samtidig som man skifter til vinterhjul, sier Mangerud.

Han kommer med flere sjekkpunkter når du skal vinterklargjøre varebilen.

– Pass på at spylevæska ikke fryser, og kanskje bør du prøvekjøre parkeringsvarmeren så du vet at den er på stell. En annen ting som flere glemmer, er å sørge for at vindusviskerne er i orden til enhver tid. Igjen – det har også med sikkerhet å gjøre. Å sørge for at sikten er best mulig.

Ta vare på batteriet

Når det er på plass, kan vi se nærmere på det elektriske. Det er liten tvil om at kulda og batteriet neppe blir bestevenner med det første.

– Du kan legge batteridrillen din ute om natta i ti minusgrader, så kan du se hvor mye fart det er i den om morgenen. Det kreves en oppvarming, påpeker Mangerud.

På en dieselvarmer er en tommelfingerregel at bruker du varmeren i en halvtime, bør du kjøre en halvtime for å få toppladet batteriet.

– Bruker du varmeren i 30 minutter og kjører fem minutter på jobb, så vil batteriet sakte, men sikkert tappe seg. Til slutt står du der en dag og ikke får startet.

Men hva så med elbilen?

– Forvarming på bilene er viktig for å få mer rekkevidde og utnyttelse av energien som er i bilen. Det er hovedsakelig det som er viktig med elbil.

Polering

Et annet element å huske på er varebilens møte med de bitte små, men likevel store, utfordringene som veisalt og svevestøv.

– Kosmetisk vil jeg anbefale å ta en lakkbehandling på denne tiden av året. Nå blir det mer salt på veiene fremover, samt at det er mye støv der ute som kan feste seg, begynne å ruste og etse hull i klarlakken. Men får du bilen polert, beskyttes lakken bedre og møkka renner lettere av, forteller Mangerud.

Han er tydelig i sin tale.

– Det er lurt å bruke fagfolk til poleringa. For det er faktisk ikke så enkelt. Har du for eksempel en svart varebil, er det ikke så lett å polere den pent. Da skal du vite hva du gjør.

Og husk – vedlikeholdet du investerer i nå, får du igjen for senere.

– Kort fortalt – tar du godt vare på bilen din, blir andrehåndsverdien større. Bilen blir enklere å selge og du får mer igjen for den, påpeker Mangerud.

Stor variasjon

Salgssjefen ved Bertel O. Steen Ullevål legger ikke skjul på at enkelte varebileiere har et forbedringspotensial med tanke på å gjøre bilen klar for vinteren.

– Det er veldig opp og ned med kunder som har mange biler – hvor flinke kundene er til å gi ansvar til brukerne om å ta vare på kjøretøyet. De som kun har en varebil eller to i firmaet, er som regel veldig flinke.

– Og hvem bør stå for denne klargjøringa, gjøre det selv eller på verksted?

– Det er opp til hver enkelt og er avhengig av kundens bakgrunn og kompetanse. Men generelt kan man vel si at fagfolk er fagfolk. Personlig ville jeg ikke hatt en snekker til å skru på bilen min, akkurat som jeg ikke ville hatt en bilmekaniker til å snekre huset mitt, gliser Mangerud.

Slik ruster du deg for vinteren

Slik ruster du deg for vinteren

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

– Nå skal vinterhjula på, så det første du kan gjøre er å sjekke status der. Systemene i bilen jobber best når du har ordentlige dekk. Har du dårlige, slitte dekk, blir det en større risiko når du kjører, begynner Andreas Mordt Mangerud ved Bertel O. Steen Ullevål.

Salgssjefen for nyttekjøretøy maner til å tenke sikkerhet.

– Det er fort gjort å si i etterkant at man burde skiftet dekk. For det kan skille mange meter på bremselengden. Å investere i gode dekk er en lav kostnad for en god sikkerhet. Kjøp gjerne premium-dekk fremfor det rimeligste, det mener jeg er en investering du får igjen for.

Bremser og sikt

Og når du først skal skifte til vinterhjul – hvorfor ikke smøre opp bremsene samtidig?

– Med lange serviceintervaller og de vær- og kjøreforholdene som venter de neste månedene, kan det være at bremser setter seg fast. Det har blant annet litt å gjøre med kjørestil og hvor man kjører, men jeg ville vært føre var og fått smurt opp bremsene på verksted – gjerne samtidig som man skifter til vinterhjul, sier Mangerud.

Han kommer med flere sjekkpunkter når du skal vinterklargjøre varebilen.

– Pass på at spylevæska ikke fryser, og kanskje bør du prøvekjøre parkeringsvarmeren så du vet at den er på stell. En annen ting som flere glemmer, er å sørge for at vindusviskerne er i orden til enhver tid. Igjen – det har også med sikkerhet å gjøre. Å sørge for at sikten er best mulig.

Ta vare på batteriet

Når det er på plass, kan vi se nærmere på det elektriske. Det er liten tvil om at kulda og batteriet neppe blir bestevenner med det første.

– Du kan legge batteridrillen din ute om natta i ti minusgrader, så kan du se hvor mye fart det er i den om morgenen. Det kreves en oppvarming, påpeker Mangerud.

På en dieselvarmer er en tommelfingerregel at bruker du varmeren i en halvtime, bør du kjøre en halvtime for å få toppladet batteriet.

– Bruker du varmeren i 30 minutter og kjører fem minutter på jobb, så vil batteriet sakte, men sikkert tappe seg. Til slutt står du der en dag og ikke får startet.

Men hva så med elbilen?

– Forvarming på bilene er viktig for å få mer rekkevidde og utnyttelse av energien som er i bilen. Det er hovedsakelig det som er viktig med elbil.

Polering

Et annet element å huske på er varebilens møte med de bitte små, men likevel store, utfordringene som veisalt og svevestøv.

– Kosmetisk vil jeg anbefale å ta en lakkbehandling på denne tiden av året. Nå blir det mer salt på veiene fremover, samt at det er mye støv der ute som kan feste seg, begynne å ruste og etse hull i klarlakken. Men får du bilen polert, beskyttes lakken bedre og møkka renner lettere av, forteller Mangerud.

Han er tydelig i sin tale.

– Det er lurt å bruke fagfolk til poleringa. For det er faktisk ikke så enkelt. Har du for eksempel en svart varebil, er det ikke så lett å polere den pent. Da skal du vite hva du gjør.

Og husk – vedlikeholdet du investerer i nå, får du igjen for senere.

– Kort fortalt – tar du godt vare på bilen din, blir andrehåndsverdien større. Bilen blir enklere å selge og du får mer igjen for den, påpeker Mangerud.

Stor variasjon

Salgssjefen ved Bertel O. Steen Ullevål legger ikke skjul på at enkelte varebileiere har et forbedringspotensial med tanke på å gjøre bilen klar for vinteren.

– Det er veldig opp og ned med kunder som har mange biler – hvor flinke kundene er til å gi ansvar til brukerne om å ta vare på kjøretøyet. De som kun har en varebil eller to i firmaet, er som regel veldig flinke.

– Og hvem bør stå for denne klargjøringa, gjøre det selv eller på verksted?

– Det er opp til hver enkelt og er avhengig av kundens bakgrunn og kompetanse. Men generelt kan man vel si at fagfolk er fagfolk. Personlig ville jeg ikke hatt en snekker til å skru på bilen min, akkurat som jeg ikke ville hatt en bilmekaniker til å snekre huset mitt, gliser Mangerud.

Slik ruster du deg for vinteren

Slik ruster du deg for vinteren

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

Nedbør og kulde - de neste månedene blir røffe for varebilen din. Likevel er det en rekke ting du kan gjøre for å sikre at den er best mulig rustet for det som venter.

– Nå skal vinterhjula på, så det første du kan gjøre er å sjekke status der. Systemene i bilen jobber best når du har ordentlige dekk. Har du dårlige, slitte dekk, blir det en større risiko når du kjører, begynner Andreas Mordt Mangerud ved Bertel O. Steen Ullevål.

Salgssjefen for nyttekjøretøy maner til å tenke sikkerhet.

– Det er fort gjort å si i etterkant at man burde skiftet dekk. For det kan skille mange meter på bremselengden. Å investere i gode dekk er en lav kostnad for en god sikkerhet. Kjøp gjerne premium-dekk fremfor det rimeligste, det mener jeg er en investering du får igjen for.

Bremser og sikt

Og når du først skal skifte til vinterhjul – hvorfor ikke smøre opp bremsene samtidig?

– Med lange serviceintervaller og de vær- og kjøreforholdene som venter de neste månedene, kan det være at bremser setter seg fast. Det har blant annet litt å gjøre med kjørestil og hvor man kjører, men jeg ville vært føre var og fått smurt opp bremsene på verksted – gjerne samtidig som man skifter til vinterhjul, sier Mangerud.

Han kommer med flere sjekkpunkter når du skal vinterklargjøre varebilen.

– Pass på at spylevæska ikke fryser, og kanskje bør du prøvekjøre parkeringsvarmeren så du vet at den er på stell. En annen ting som flere glemmer, er å sørge for at vindusviskerne er i orden til enhver tid. Igjen – det har også med sikkerhet å gjøre. Å sørge for at sikten er best mulig.

Ta vare på batteriet

Når det er på plass, kan vi se nærmere på det elektriske. Det er liten tvil om at kulda og batteriet neppe blir bestevenner med det første.

– Du kan legge batteridrillen din ute om natta i ti minusgrader, så kan du se hvor mye fart det er i den om morgenen. Det kreves en oppvarming, påpeker Mangerud.

På en dieselvarmer er en tommelfingerregel at bruker du varmeren i en halvtime, bør du kjøre en halvtime for å få toppladet batteriet.

– Bruker du varmeren i 30 minutter og kjører fem minutter på jobb, så vil batteriet sakte, men sikkert tappe seg. Til slutt står du der en dag og ikke får startet.

Men hva så med elbilen?

– Forvarming på bilene er viktig for å få mer rekkevidde og utnyttelse av energien som er i bilen. Det er hovedsakelig det som er viktig med elbil.

Polering

Et annet element å huske på er varebilens møte med de bitte små, men likevel store, utfordringene som veisalt og svevestøv.

– Kosmetisk vil jeg anbefale å ta en lakkbehandling på denne tiden av året. Nå blir det mer salt på veiene fremover, samt at det er mye støv der ute som kan feste seg, begynne å ruste og etse hull i klarlakken. Men får du bilen polert, beskyttes lakken bedre og møkka renner lettere av, forteller Mangerud.

Han er tydelig i sin tale.

– Det er lurt å bruke fagfolk til poleringa. For det er faktisk ikke så enkelt. Har du for eksempel en svart varebil, er det ikke så lett å polere den pent. Da skal du vite hva du gjør.

Og husk – vedlikeholdet du investerer i nå, får du igjen for senere.

– Kort fortalt – tar du godt vare på bilen din, blir andrehåndsverdien større. Bilen blir enklere å selge og du får mer igjen for den, påpeker Mangerud.

Stor variasjon

Salgssjefen ved Bertel O. Steen Ullevål legger ikke skjul på at enkelte varebileiere har et forbedringspotensial med tanke på å gjøre bilen klar for vinteren.

– Det er veldig opp og ned med kunder som har mange biler – hvor flinke kundene er til å gi ansvar til brukerne om å ta vare på kjøretøyet. De som kun har en varebil eller to i firmaet, er som regel veldig flinke.

– Og hvem bør stå for denne klargjøringa, gjøre det selv eller på verksted?

– Det er opp til hver enkelt og er avhengig av kundens bakgrunn og kompetanse. Men generelt kan man vel si at fagfolk er fagfolk. Personlig ville jeg ikke hatt en snekker til å skru på bilen min, akkurat som jeg ikke ville hatt en bilmekaniker til å snekre huset mitt, gliser Mangerud.

Modeller