Såpass ny er bilen at produktsjef Torgeir Stie i Mercedes-Benz nyttekjøretøy ikke selv har rukket å sette seg bak rattet når vi først prater med ham. Han har definitivt lovord å levere.
– Bilen har blitt mye mer komfortabel å kjøre, er støysvak og manøvrerer veldig godt både i røft terreng og i by- og på landevei, sier han.
De ordene fikk kraft bak seg etter at Stie endelig fikk satt seg inn og testet den på Haslemoen motocrossbane.
– Den innfridde i aller høyeste grad. Til min store glede stemmer forhåndsomtalen. Det var en helt strålende opplevelse, sier Stie.
Motocrossbanen byr definitivt på utfordringer, men ingen store nok til å sette fast Sprinteren.
– Den største og bratteste bakken turte vi ikke tidligere i dag, men da vi forsøkte gikk det helt strålende. Vi har Ikke kjørt oss fast noe sted. Bilen har tatt alle utfordringer, roser han.
Det helt nyutviklede firehjulstrekksystemet til legenden Sprinter er noe ganske annet enn det forrige. Det dreier seg om mye mer enn en ansiktsløftning. Der det tidligere var en fast overføring av kraft foran og bak, er det nå et intelligent on-demand-system som er det bankende hjertet. Elektronikken fordeler og overfører kraft mellom for- og bakaksel - når behovet er der.
– Det overfører kraft på millisekunder. Dette er et sømløst system, og ikke noe du trenger å skru av eller på. Det er en fordel med tanke på drivstoff-forbruket at du ikke drasser på masse kraft du ikke trenger, sier Stie.
Bilen er basert på en bakhjulsdreven Sprinter og kan leveres i så å si alle mulige Sprinter-konfigurasjoner, enten det er lukket, plan, chassis eller minibuss. Sprinter 4x4 kan leveres med totalvekt opp til 5.5 tonn, tilhengervekt opptil 3.5 tonn samt vogntogvekt opp til 7 tonn.
Mellom hjulene sitter Mercedes-Benz nyeste dieselmotor. Som en del av firehjulstrekksystemet finnervi deres eget traction-system, 4ETS, som fungerer som en differensialbrems på samme aksel.
– Det har stor betydning med tanke på fremkommelighet, understreker Stie.
Det er ikke vanskelig å se at Sprinteren har firehjulstrekk. Systemet er fabrikkmontert, men bygger 10 centimeter i høyden. Det gjør jo at du kommer deg enklere frem, enten det er på en byggeplass, på et anlegg, i skogen eller på dårlig vei.
– Dette er et arbeidsverktøy, så for mange av kundene handler det først og fremst om fremkommelighet. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at den er også svært komfortabel å kjøre på helt vanlig vei, sier produktsjefen.
Tidligere kom Sprinter 4x4 enten med manuelt gir eller 7-trinns automatgirkasse. I den nye bilen sitter det nå en 9G-Tronic automatgirkasse. Med høyt dreiemoment på de lavere girene er trekkraften svært god.
– Tidligere hadde vi en egen modell med reduksjongir, men den nye girkassen vil langt på vei kunne ivareta de som hadde dette behovet med det nye systemet, sier Stie.
– Jeg vil også nevne at bilen kan bestilles med DSR (Downhill Speed Regulator). Denne funksjonaliteten gjør at du kan sette en fast lav hastighet på mellom 4 og 18 km/t for sikker og kontrollert kjøring i nedoverbakker, fortsetter han.
Systemet har fått markante forbedringer, men er overraskende nok vesentlig rimeligere enn det forrige 4x4-systemet. Faktisk er det nesten halve prisen.
– Det har en helt annen oppbygging som gjør at vi får til det, sier produktsjefen.
Vi innledet med at dette er splitter nytt. Produksjonen startet like før jul.
– Jeg har akkurat begynt å få biler inn til Norge, sier Stie.
Han har veldig god tro på at dette skal slå godt an i markedet. Forbedringene er mange, prisen er lavere, og ikke minst er 4x4 noe som klinger svært godt i ørene på norske sjåfører.
– I forhold til utgående 4x4-system ser vi allerede en svært stor økning av antall bestillinger, sier han.
– Jeg tror at for mange av brukerne vi har på denne type kjøretøy vil dette være en meget god løsning. Dette er en klar forbedring av de tidligere systemet med tanke på kjørekomfort, støy og fremkommelighet. Hele totalopplevelsen blir mye bedre, sier Torgeir Stie.
Såpass ny er bilen at produktsjef Torgeir Stie i Mercedes-Benz nyttekjøretøy ikke selv har rukket å sette seg bak rattet når vi først prater med ham. Han har definitivt lovord å levere.
– Bilen har blitt mye mer komfortabel å kjøre, er støysvak og manøvrerer veldig godt både i røft terreng og i by- og på landevei, sier han.
De ordene fikk kraft bak seg etter at Stie endelig fikk satt seg inn og testet den på Haslemoen motocrossbane.
– Den innfridde i aller høyeste grad. Til min store glede stemmer forhåndsomtalen. Det var en helt strålende opplevelse, sier Stie.
Motocrossbanen byr definitivt på utfordringer, men ingen store nok til å sette fast Sprinteren.
– Den største og bratteste bakken turte vi ikke tidligere i dag, men da vi forsøkte gikk det helt strålende. Vi har Ikke kjørt oss fast noe sted. Bilen har tatt alle utfordringer, roser han.
Det helt nyutviklede firehjulstrekksystemet til legenden Sprinter er noe ganske annet enn det forrige. Det dreier seg om mye mer enn en ansiktsløftning. Der det tidligere var en fast overføring av kraft foran og bak, er det nå et intelligent on-demand-system som er det bankende hjertet. Elektronikken fordeler og overfører kraft mellom for- og bakaksel - når behovet er der.
– Det overfører kraft på millisekunder. Dette er et sømløst system, og ikke noe du trenger å skru av eller på. Det er en fordel med tanke på drivstoff-forbruket at du ikke drasser på masse kraft du ikke trenger, sier Stie.
Bilen er basert på en bakhjulsdreven Sprinter og kan leveres i så å si alle mulige Sprinter-konfigurasjoner, enten det er lukket, plan, chassis eller minibuss. Sprinter 4x4 kan leveres med totalvekt opp til 5.5 tonn, tilhengervekt opptil 3.5 tonn samt vogntogvekt opp til 7 tonn.
Mellom hjulene sitter Mercedes-Benz nyeste dieselmotor. Som en del av firehjulstrekksystemet finnervi deres eget traction-system, 4ETS, som fungerer som en differensialbrems på samme aksel.
– Det har stor betydning med tanke på fremkommelighet, understreker Stie.
Det er ikke vanskelig å se at Sprinteren har firehjulstrekk. Systemet er fabrikkmontert, men bygger 10 centimeter i høyden. Det gjør jo at du kommer deg enklere frem, enten det er på en byggeplass, på et anlegg, i skogen eller på dårlig vei.
– Dette er et arbeidsverktøy, så for mange av kundene handler det først og fremst om fremkommelighet. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at den er også svært komfortabel å kjøre på helt vanlig vei, sier produktsjefen.
Tidligere kom Sprinter 4x4 enten med manuelt gir eller 7-trinns automatgirkasse. I den nye bilen sitter det nå en 9G-Tronic automatgirkasse. Med høyt dreiemoment på de lavere girene er trekkraften svært god.
– Tidligere hadde vi en egen modell med reduksjongir, men den nye girkassen vil langt på vei kunne ivareta de som hadde dette behovet med det nye systemet, sier Stie.
– Jeg vil også nevne at bilen kan bestilles med DSR (Downhill Speed Regulator). Denne funksjonaliteten gjør at du kan sette en fast lav hastighet på mellom 4 og 18 km/t for sikker og kontrollert kjøring i nedoverbakker, fortsetter han.
Systemet har fått markante forbedringer, men er overraskende nok vesentlig rimeligere enn det forrige 4x4-systemet. Faktisk er det nesten halve prisen.
– Det har en helt annen oppbygging som gjør at vi får til det, sier produktsjefen.
Vi innledet med at dette er splitter nytt. Produksjonen startet like før jul.
– Jeg har akkurat begynt å få biler inn til Norge, sier Stie.
Han har veldig god tro på at dette skal slå godt an i markedet. Forbedringene er mange, prisen er lavere, og ikke minst er 4x4 noe som klinger svært godt i ørene på norske sjåfører.
– I forhold til utgående 4x4-system ser vi allerede en svært stor økning av antall bestillinger, sier han.
– Jeg tror at for mange av brukerne vi har på denne type kjøretøy vil dette være en meget god løsning. Dette er en klar forbedring av de tidligere systemet med tanke på kjørekomfort, støy og fremkommelighet. Hele totalopplevelsen blir mye bedre, sier Torgeir Stie.
Såpass ny er bilen at produktsjef Torgeir Stie i Mercedes-Benz nyttekjøretøy ikke selv har rukket å sette seg bak rattet når vi først prater med ham. Han har definitivt lovord å levere.
– Bilen har blitt mye mer komfortabel å kjøre, er støysvak og manøvrerer veldig godt både i røft terreng og i by- og på landevei, sier han.
De ordene fikk kraft bak seg etter at Stie endelig fikk satt seg inn og testet den på Haslemoen motocrossbane.
– Den innfridde i aller høyeste grad. Til min store glede stemmer forhåndsomtalen. Det var en helt strålende opplevelse, sier Stie.
Motocrossbanen byr definitivt på utfordringer, men ingen store nok til å sette fast Sprinteren.
– Den største og bratteste bakken turte vi ikke tidligere i dag, men da vi forsøkte gikk det helt strålende. Vi har Ikke kjørt oss fast noe sted. Bilen har tatt alle utfordringer, roser han.
Det helt nyutviklede firehjulstrekksystemet til legenden Sprinter er noe ganske annet enn det forrige. Det dreier seg om mye mer enn en ansiktsløftning. Der det tidligere var en fast overføring av kraft foran og bak, er det nå et intelligent on-demand-system som er det bankende hjertet. Elektronikken fordeler og overfører kraft mellom for- og bakaksel - når behovet er der.
– Det overfører kraft på millisekunder. Dette er et sømløst system, og ikke noe du trenger å skru av eller på. Det er en fordel med tanke på drivstoff-forbruket at du ikke drasser på masse kraft du ikke trenger, sier Stie.
Bilen er basert på en bakhjulsdreven Sprinter og kan leveres i så å si alle mulige Sprinter-konfigurasjoner, enten det er lukket, plan, chassis eller minibuss. Sprinter 4x4 kan leveres med totalvekt opp til 5.5 tonn, tilhengervekt opptil 3.5 tonn samt vogntogvekt opp til 7 tonn.
Mellom hjulene sitter Mercedes-Benz nyeste dieselmotor. Som en del av firehjulstrekksystemet finnervi deres eget traction-system, 4ETS, som fungerer som en differensialbrems på samme aksel.
– Det har stor betydning med tanke på fremkommelighet, understreker Stie.
Det er ikke vanskelig å se at Sprinteren har firehjulstrekk. Systemet er fabrikkmontert, men bygger 10 centimeter i høyden. Det gjør jo at du kommer deg enklere frem, enten det er på en byggeplass, på et anlegg, i skogen eller på dårlig vei.
– Dette er et arbeidsverktøy, så for mange av kundene handler det først og fremst om fremkommelighet. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at den er også svært komfortabel å kjøre på helt vanlig vei, sier produktsjefen.
Tidligere kom Sprinter 4x4 enten med manuelt gir eller 7-trinns automatgirkasse. I den nye bilen sitter det nå en 9G-Tronic automatgirkasse. Med høyt dreiemoment på de lavere girene er trekkraften svært god.
– Tidligere hadde vi en egen modell med reduksjongir, men den nye girkassen vil langt på vei kunne ivareta de som hadde dette behovet med det nye systemet, sier Stie.
– Jeg vil også nevne at bilen kan bestilles med DSR (Downhill Speed Regulator). Denne funksjonaliteten gjør at du kan sette en fast lav hastighet på mellom 4 og 18 km/t for sikker og kontrollert kjøring i nedoverbakker, fortsetter han.
Systemet har fått markante forbedringer, men er overraskende nok vesentlig rimeligere enn det forrige 4x4-systemet. Faktisk er det nesten halve prisen.
– Det har en helt annen oppbygging som gjør at vi får til det, sier produktsjefen.
Vi innledet med at dette er splitter nytt. Produksjonen startet like før jul.
– Jeg har akkurat begynt å få biler inn til Norge, sier Stie.
Han har veldig god tro på at dette skal slå godt an i markedet. Forbedringene er mange, prisen er lavere, og ikke minst er 4x4 noe som klinger svært godt i ørene på norske sjåfører.
– I forhold til utgående 4x4-system ser vi allerede en svært stor økning av antall bestillinger, sier han.
– Jeg tror at for mange av brukerne vi har på denne type kjøretøy vil dette være en meget god løsning. Dette er en klar forbedring av de tidligere systemet med tanke på kjørekomfort, støy og fremkommelighet. Hele totalopplevelsen blir mye bedre, sier Torgeir Stie.
Såpass ny er bilen at produktsjef Torgeir Stie i Mercedes-Benz nyttekjøretøy ikke selv har rukket å sette seg bak rattet når vi først prater med ham. Han har definitivt lovord å levere.
– Bilen har blitt mye mer komfortabel å kjøre, er støysvak og manøvrerer veldig godt både i røft terreng og i by- og på landevei, sier han.
De ordene fikk kraft bak seg etter at Stie endelig fikk satt seg inn og testet den på Haslemoen motocrossbane.
– Den innfridde i aller høyeste grad. Til min store glede stemmer forhåndsomtalen. Det var en helt strålende opplevelse, sier Stie.
Motocrossbanen byr definitivt på utfordringer, men ingen store nok til å sette fast Sprinteren.
– Den største og bratteste bakken turte vi ikke tidligere i dag, men da vi forsøkte gikk det helt strålende. Vi har Ikke kjørt oss fast noe sted. Bilen har tatt alle utfordringer, roser han.
Det helt nyutviklede firehjulstrekksystemet til legenden Sprinter er noe ganske annet enn det forrige. Det dreier seg om mye mer enn en ansiktsløftning. Der det tidligere var en fast overføring av kraft foran og bak, er det nå et intelligent on-demand-system som er det bankende hjertet. Elektronikken fordeler og overfører kraft mellom for- og bakaksel - når behovet er der.
– Det overfører kraft på millisekunder. Dette er et sømløst system, og ikke noe du trenger å skru av eller på. Det er en fordel med tanke på drivstoff-forbruket at du ikke drasser på masse kraft du ikke trenger, sier Stie.
Bilen er basert på en bakhjulsdreven Sprinter og kan leveres i så å si alle mulige Sprinter-konfigurasjoner, enten det er lukket, plan, chassis eller minibuss. Sprinter 4x4 kan leveres med totalvekt opp til 5.5 tonn, tilhengervekt opptil 3.5 tonn samt vogntogvekt opp til 7 tonn.
Mellom hjulene sitter Mercedes-Benz nyeste dieselmotor. Som en del av firehjulstrekksystemet finnervi deres eget traction-system, 4ETS, som fungerer som en differensialbrems på samme aksel.
– Det har stor betydning med tanke på fremkommelighet, understreker Stie.
Det er ikke vanskelig å se at Sprinteren har firehjulstrekk. Systemet er fabrikkmontert, men bygger 10 centimeter i høyden. Det gjør jo at du kommer deg enklere frem, enten det er på en byggeplass, på et anlegg, i skogen eller på dårlig vei.
– Dette er et arbeidsverktøy, så for mange av kundene handler det først og fremst om fremkommelighet. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at den er også svært komfortabel å kjøre på helt vanlig vei, sier produktsjefen.
Tidligere kom Sprinter 4x4 enten med manuelt gir eller 7-trinns automatgirkasse. I den nye bilen sitter det nå en 9G-Tronic automatgirkasse. Med høyt dreiemoment på de lavere girene er trekkraften svært god.
– Tidligere hadde vi en egen modell med reduksjongir, men den nye girkassen vil langt på vei kunne ivareta de som hadde dette behovet med det nye systemet, sier Stie.
– Jeg vil også nevne at bilen kan bestilles med DSR (Downhill Speed Regulator). Denne funksjonaliteten gjør at du kan sette en fast lav hastighet på mellom 4 og 18 km/t for sikker og kontrollert kjøring i nedoverbakker, fortsetter han.
Systemet har fått markante forbedringer, men er overraskende nok vesentlig rimeligere enn det forrige 4x4-systemet. Faktisk er det nesten halve prisen.
– Det har en helt annen oppbygging som gjør at vi får til det, sier produktsjefen.
Vi innledet med at dette er splitter nytt. Produksjonen startet like før jul.
– Jeg har akkurat begynt å få biler inn til Norge, sier Stie.
Han har veldig god tro på at dette skal slå godt an i markedet. Forbedringene er mange, prisen er lavere, og ikke minst er 4x4 noe som klinger svært godt i ørene på norske sjåfører.
– I forhold til utgående 4x4-system ser vi allerede en svært stor økning av antall bestillinger, sier han.
– Jeg tror at for mange av brukerne vi har på denne type kjøretøy vil dette være en meget god løsning. Dette er en klar forbedring av de tidligere systemet med tanke på kjørekomfort, støy og fremkommelighet. Hele totalopplevelsen blir mye bedre, sier Torgeir Stie.
Såpass ny er bilen at produktsjef Torgeir Stie i Mercedes-Benz nyttekjøretøy ikke selv har rukket å sette seg bak rattet når vi først prater med ham. Han har definitivt lovord å levere.
– Bilen har blitt mye mer komfortabel å kjøre, er støysvak og manøvrerer veldig godt både i røft terreng og i by- og på landevei, sier han.
De ordene fikk kraft bak seg etter at Stie endelig fikk satt seg inn og testet den på Haslemoen motocrossbane.
– Den innfridde i aller høyeste grad. Til min store glede stemmer forhåndsomtalen. Det var en helt strålende opplevelse, sier Stie.
Motocrossbanen byr definitivt på utfordringer, men ingen store nok til å sette fast Sprinteren.
– Den største og bratteste bakken turte vi ikke tidligere i dag, men da vi forsøkte gikk det helt strålende. Vi har Ikke kjørt oss fast noe sted. Bilen har tatt alle utfordringer, roser han.
Det helt nyutviklede firehjulstrekksystemet til legenden Sprinter er noe ganske annet enn det forrige. Det dreier seg om mye mer enn en ansiktsløftning. Der det tidligere var en fast overføring av kraft foran og bak, er det nå et intelligent on-demand-system som er det bankende hjertet. Elektronikken fordeler og overfører kraft mellom for- og bakaksel - når behovet er der.
– Det overfører kraft på millisekunder. Dette er et sømløst system, og ikke noe du trenger å skru av eller på. Det er en fordel med tanke på drivstoff-forbruket at du ikke drasser på masse kraft du ikke trenger, sier Stie.
Bilen er basert på en bakhjulsdreven Sprinter og kan leveres i så å si alle mulige Sprinter-konfigurasjoner, enten det er lukket, plan, chassis eller minibuss. Sprinter 4x4 kan leveres med totalvekt opp til 5.5 tonn, tilhengervekt opptil 3.5 tonn samt vogntogvekt opp til 7 tonn.
Mellom hjulene sitter Mercedes-Benz nyeste dieselmotor. Som en del av firehjulstrekksystemet finnervi deres eget traction-system, 4ETS, som fungerer som en differensialbrems på samme aksel.
– Det har stor betydning med tanke på fremkommelighet, understreker Stie.
Det er ikke vanskelig å se at Sprinteren har firehjulstrekk. Systemet er fabrikkmontert, men bygger 10 centimeter i høyden. Det gjør jo at du kommer deg enklere frem, enten det er på en byggeplass, på et anlegg, i skogen eller på dårlig vei.
– Dette er et arbeidsverktøy, så for mange av kundene handler det først og fremst om fremkommelighet. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at den er også svært komfortabel å kjøre på helt vanlig vei, sier produktsjefen.
Tidligere kom Sprinter 4x4 enten med manuelt gir eller 7-trinns automatgirkasse. I den nye bilen sitter det nå en 9G-Tronic automatgirkasse. Med høyt dreiemoment på de lavere girene er trekkraften svært god.
– Tidligere hadde vi en egen modell med reduksjongir, men den nye girkassen vil langt på vei kunne ivareta de som hadde dette behovet med det nye systemet, sier Stie.
– Jeg vil også nevne at bilen kan bestilles med DSR (Downhill Speed Regulator). Denne funksjonaliteten gjør at du kan sette en fast lav hastighet på mellom 4 og 18 km/t for sikker og kontrollert kjøring i nedoverbakker, fortsetter han.
Systemet har fått markante forbedringer, men er overraskende nok vesentlig rimeligere enn det forrige 4x4-systemet. Faktisk er det nesten halve prisen.
– Det har en helt annen oppbygging som gjør at vi får til det, sier produktsjefen.
Vi innledet med at dette er splitter nytt. Produksjonen startet like før jul.
– Jeg har akkurat begynt å få biler inn til Norge, sier Stie.
Han har veldig god tro på at dette skal slå godt an i markedet. Forbedringene er mange, prisen er lavere, og ikke minst er 4x4 noe som klinger svært godt i ørene på norske sjåfører.
– I forhold til utgående 4x4-system ser vi allerede en svært stor økning av antall bestillinger, sier han.
– Jeg tror at for mange av brukerne vi har på denne type kjøretøy vil dette være en meget god løsning. Dette er en klar forbedring av de tidligere systemet med tanke på kjørekomfort, støy og fremkommelighet. Hele totalopplevelsen blir mye bedre, sier Torgeir Stie.