Finn forhandler

Prøvekjøring

Få tilbud

Bestill service

Verksted eller fikse selv?

Verksted eller fikse selv?

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

– For eksempel hjulskift. Du kan gjøre det selv, men vi ser at flere og flere kunder tar dekkhotell hos oss. Det veldig få tenker på når man skal skifte hjul, er at man skal trekke til med riktig moment og ikke stramme for hardt. Skrekkeksemplene er kunder som har dratt til så voldsomt at vi på verkstedet må bruke timer for å få boret det opp, forteller Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim.

Fikse selv og forebygging

Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz-varebil hjemme på gårdsplassen.

– Å smøre opp dører for å forhindre knirkelyder, kontrollere og fylle kjøle- og spylevæske, bytte slitne vindusviskere og sjekke dekktrykket jevnlig. Dette er noen konkrete oppgaver du kan løse selv, sier Olsson.

Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp.

– Når kulda kommer er det alltid flere som sliter med batterikapasiteten på varebilen, og da tenker jeg på det vanlige 12V-batteriet. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning.

Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.

– Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verkstedmat

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet.

– Oljeskift er ikke lenger så vanlig å gjøre selv, det har å gjøre med bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson.

Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter:

– Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.

Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verksted eller fikse selv?

Verksted eller fikse selv?

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

– For eksempel hjulskift. Du kan gjøre det selv, men vi ser at flere og flere kunder tar dekkhotell hos oss. Det veldig få tenker på når man skal skifte hjul, er at man skal trekke til med riktig moment og ikke stramme for hardt. Skrekkeksemplene er kunder som har dratt til så voldsomt at vi på verkstedet må bruke timer for å få boret det opp, forteller Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim.

Fikse selv og forebygging

Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz-varebil hjemme på gårdsplassen.

– Å smøre opp dører for å forhindre knirkelyder, kontrollere og fylle kjøle- og spylevæske, bytte slitne vindusviskere og sjekke dekktrykket jevnlig. Dette er noen konkrete oppgaver du kan løse selv, sier Olsson.

Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp.

– Når kulda kommer er det alltid flere som sliter med batterikapasiteten på varebilen, og da tenker jeg på det vanlige 12V-batteriet. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning.

Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.

– Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verkstedmat

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet.

– Oljeskift er ikke lenger så vanlig å gjøre selv, det har å gjøre med bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson.

Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter:

– Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.

Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verksted eller fikse selv?

Verksted eller fikse selv?

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

– For eksempel hjulskift. Du kan gjøre det selv, men vi ser at flere og flere kunder tar dekkhotell hos oss. Det veldig få tenker på når man skal skifte hjul, er at man skal trekke til med riktig moment og ikke stramme for hardt. Skrekkeksemplene er kunder som har dratt til så voldsomt at vi på verkstedet må bruke timer for å få boret det opp, forteller Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim.

Fikse selv og forebygging

Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz-varebil hjemme på gårdsplassen.

– Å smøre opp dører for å forhindre knirkelyder, kontrollere og fylle kjøle- og spylevæske, bytte slitne vindusviskere og sjekke dekktrykket jevnlig. Dette er noen konkrete oppgaver du kan løse selv, sier Olsson.

Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp.

– Når kulda kommer er det alltid flere som sliter med batterikapasiteten på varebilen, og da tenker jeg på det vanlige 12V-batteriet. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning.

Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.

– Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verkstedmat

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet.

– Oljeskift er ikke lenger så vanlig å gjøre selv, det har å gjøre med bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson.

Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter:

– Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.

Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verksted eller fikse selv?

Verksted eller fikse selv?

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

– For eksempel hjulskift. Du kan gjøre det selv, men vi ser at flere og flere kunder tar dekkhotell hos oss. Det veldig få tenker på når man skal skifte hjul, er at man skal trekke til med riktig moment og ikke stramme for hardt. Skrekkeksemplene er kunder som har dratt til så voldsomt at vi på verkstedet må bruke timer for å få boret det opp, forteller Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim.

Fikse selv og forebygging

Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz-varebil hjemme på gårdsplassen.

– Å smøre opp dører for å forhindre knirkelyder, kontrollere og fylle kjøle- og spylevæske, bytte slitne vindusviskere og sjekke dekktrykket jevnlig. Dette er noen konkrete oppgaver du kan løse selv, sier Olsson.

Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp.

– Når kulda kommer er det alltid flere som sliter med batterikapasiteten på varebilen, og da tenker jeg på det vanlige 12V-batteriet. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning.

Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.

– Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verkstedmat

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet.

– Oljeskift er ikke lenger så vanlig å gjøre selv, det har å gjøre med bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson.

Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter:

– Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.

Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verksted eller fikse selv?

Verksted eller fikse selv?

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

Det kan være utfordrende å trekke grensen mellom hva du kan gjøre selv på varebilen og hva verkstedet bør ta seg av.

– For eksempel hjulskift. Du kan gjøre det selv, men vi ser at flere og flere kunder tar dekkhotell hos oss. Det veldig få tenker på når man skal skifte hjul, er at man skal trekke til med riktig moment og ikke stramme for hardt. Skrekkeksemplene er kunder som har dratt til så voldsomt at vi på verkstedet må bruke timer for å få boret det opp, forteller Tomas Olsson, servicesjef hos Mercedes-Benz-forhandleren Andresen i Askim.

Fikse selv og forebygging

Olsson ramser opp en rekke ting du fint kan gjøre selv på din Mercedes-Benz-varebil hjemme på gårdsplassen.

– Å smøre opp dører for å forhindre knirkelyder, kontrollere og fylle kjøle- og spylevæske, bytte slitne vindusviskere og sjekke dekktrykket jevnlig. Dette er noen konkrete oppgaver du kan løse selv, sier Olsson.

Et vesentlig poeng med det du kan gjøre på egen hånd, er å minimere sjansen for at utfordringer i det hele tatt dukker opp.

– Når kulda kommer er det alltid flere som sliter med batterikapasiteten på varebilen, og da tenker jeg på det vanlige 12V-batteriet. Det klassiske er at mange skrur på alt av elektronikk for at kupeen skal være mest mulig behagelig når man begynner å kjøre. Gjerne har man kjørt på med parkeringsvarmer også. Dersom du da bare har små, korte turer den uka, får du fort varsling om dårlig batterispenning.

Som regel er det ikke feil på batteriet, men rett og slett en varsling på at du bruker veldig mye strøm generelt.

– Så ikke glem å ta en vedlikeholdslading innimellom, spesielt hvis du ikke har mange langturer. Det er unødvendig med en time på verkstedet for å lade batteriet, presiserer Olsson, før han legger til:

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

– Husk også renholdet av bilen. Mange kunder er veldig flinke, men enkelte lasterom kunne man ha plantet blomster i. Ved å holde bilen din ryddig og ren, øker også andrehåndsverdien.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Verkstedmat

Servicesjefen er likevel tydelig på at man bør holde tunga rett i munnen og være svært bevisst på hva som gjøres privat, og hva som settes bort til verkstedet.

– Oljeskift er ikke lenger så vanlig å gjøre selv, det har å gjøre med bilens garantitid. Hvis du skulle få noen problemer med varebilen som omfatter motorolje, må du dokumentere at du har brukt riktig olje. Generelt kan man si at du ikke har mobilitetsgaranti hvis du ikke følger bilens serviceprogram ved autoriserte verksteder. Noe som kan medføre at du må betale leiebilkostnader selv hvis uhellet er ute, sier Olsson.

Og hva hvis lumske lyder fra motoren dukker opp på vei til en viktig jobb? Motstå den fristende tanken «det går sikkert bra», er servicesjefens råd.

– Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb. Stopp og ring mobilassistansen til Mercedes umiddelbart. Og da er det også viktig å poengtere at du trenger et kjøretøy for å komme deg raskt videre, forteller Olsson, før han avslutter:

– Det samme gjelder hvis det begynner å ryke av bremser eller lignende. Da bør du overlate jobben til verkstedet. Og da er vi der at hvis du har tatt servicen på bilen selv, kan man for eksempel ha oversett at bremseklossene bak er nesten utslitt. Da kan det i verste fall begynne å gå på stålet, det begynner å skrape skikkelig og kostnaden dobles fort sammenlignet med at verkstedet hadde byttet bremseklossene i forkant.

Det er ingen vits å bare krysse fingrene og håpe på det beste. Det kan bli langt dyrere enn å komme litt senere til en jobb.

Tomas Olsson, servicesjef ved Andresen i Askim.

Modeller